۲۷ شهریور ۱۴۰۳، ۱۰:۳۴
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 85598072
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رنج شهروندان بجنوردی از بیماری ناوگان شهری

۲۷ شهریور ۱۴۰۳، ۱۰:۳۴
کد خبر: 85598072
رنج شهروندان بجنوردی از بیماری ناوگان شهری

بجنورد- ایرنا- سیستم حمل‌ونقل شهری بجنورد بدلیل کمبود، فرسودگی و ساماندهی نادرست بیمار است و هزینه زیادی را به سبد خانوارهای مرکز خراسان‌شمالی متحمل می‌کند و شهروندان از این موضوع گلایه دارند و خواستار رسیدگی و سامان دادن به این شرایط هستند.

به گزارش ایرنا، بجنورد شاید از محدود مراکز استان‌ها باشد که سفر کردن در داخل این شهر هزینه‌های زیادی را می‌طلبد و اگر مسافر باشید و پا در این شهر زیبا بگذارید به ناچار برای رفت‌وآمد درون شهری چارهای ندارید که هزینه زیادی را متحمل شوید و از تاکسی تلفنی و یا اسنپ استفاده کنید.

اگرچه تاکسی های عمومی و شهری هم هر از چندگاهی در خیایانهای اصلی شهر به چشم می خورد ولی عمده تردد این تاکسی ها در میدان‌های اصلی «شهید» و «کارگر» مستقر هستند که رانندگانش ردیف ایستاده و منتظر مسافر هستند و اگر تقاضای حرکت کنی چاره ای جز دربست با هزینه زیاد نداری.

متاسفانه نبود تاکسی در اغلب خیابان های شهر بجنورد تنها درد مردم این خطه نیست و کمبود اتوبوس شهری نیز مشکلی دیگر است که به تازگی فرسودگی همین چند دستگاه نیز نمک بر زخم مسافران و شهروندان این شهر می‌پاشد.

نبود تاکسی و اتوبوس شهری در خیابان های این شهر هزینه های زیادی را به سبد حمل و نقل شهروندان بجنوردی متحمل می کند و مردم چاره ای جز رفت و آمد با تاکسی های تلفنی و اسنپ که هزینه بیشتری می طلبد را ندارند.

اینجا از محدود شهرهایی است که مردم مجبورند برای سوار بر همین تعداد معدود تاکسی فرسوده، بوی کهنگی و نم باران، سرما و گرما را تحمل کنند و صدایشان هم در نیاید چرا که همین محدود تاکسی را هم باید قدر دانست.

اگرچه کارشناسان معتقدند که فرسودگی ناوگان حمل و نقل از عمده دلایلی است که در خیابان ها و جاده ها قربانی می گیرد ولی رسانه ها در این خصوص آماری ندارند ولی آنچه که مسلم است هزینه‌های سنگین تعویض قطعات تا مالکانی که از زیر بار هزینه نوسازی ناوگان شانه خالی می‌کنند، همگی عواملی هستند که هر روز و هر دقیقه سوهانی بر روی اعصاب شهروندان بجنوردی می شود.

شهروندان بجنوردی سال هاست که با این درد آشنا هستند و قول هایی نیز از مسوولان شهرداری گرفته اند ولی بسیاری از این قول ها در حد وعده مانده و نتیجه ای نگرفته اند.

بیشتر بخوانید:

گلایه شهروندان بجنورد از مشکلات ناوگان اتوبوسرانی

خمیازه‌ سیاه اتوبوس‌های پیر در خیابان‌های بجنورد

ضعف زیرساخت‌های حمل و نقل مشکل اصلی توسعه خراسان‌شمالی است

رنج شهروندان بجنوردی از بیماری ناوگان شهری

فرسودگی ۶۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی

مدیرعامل سازمان حمل و نقل شهرداری بجنورد به تازگی از فرسودگی ۶۰ درصد از ناوگان اتوبوسرانی این شهر خبر داد و گفت: از ۳۷ دستگاه اتوبوس بخش خصوصی این شهر، ۲۵ دستگاه که میانگین عمر آنان ۱۸ سال است فرسوده و به هیچ عنوان قابل استفاده نیست.

حمیدرضا شافعی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: ۷۴ دستگاه اتوبوس درون شهری برای جابجایی شهروندان در سطح شهر فعالیت دارند و از این تعداد ۵۰ درصد ناوگان مربوط به بخش خصوصی و ۵۰ درصد شهرداری است.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل شهرداری بجنورد با اشاره به کمبود ناوگان اتوبوسرانی درون شهری اضافه کرد: میانگین سنی اتوبوس های درون شهری، ۱۲ و نیم سال است، با توجه به فرسوده بودن تعدادی از ناوگان و نبود امکانات سرمایشی، گرمایشی نیاز دارد تا تعدادی جایگزین شود.

وی ادامه داد: ۲ دستگاه اتوبوس این شهر امسال به دلیل فرسوده بودن از چرخه خدمات خارج شدند.

شافعی تاکید کرد: هشت دستگاه اتوبوس این شهر که نما و بدنه ظاهری مناسبی ندارد امسال باید بازسازی ظاهری انجام گیرد و نیاز به ۴۰ میلیارد ریال اعتبار دارد.

وی بیان کرد: پی گیری برای خرید اتوبوس درون شهری از محل اعتبارات منابع داخلی شهرداری و اوراق مشارکت در دست انجام است، ۴۳ میلیارد ریال امسال برای بازسازی، تعمیرات و نگهداری ۳۳ دستگاه ناوگان بجنورد از محل اعتبارات داخلی شهرداری هزینه شده است.

وی خاطرنشان کرد: روزانه ۳۰ هزار مسافر این شهر با ناوگان اتوبوسی در ۱۲ مسیر بین شهری جابجا می شوند.

بیشتر بخوانید:

۸۰ درصد ناوگان خدمات شهری بجنورد فرسوده است

۱۰ میلیارد تومان برای بازسازی اتوبوس‌های درون شهری بجنورد نیاز است

۳۸ درصد اتوبوس‌های خراسان شمالی فرسوده است

رنج شهروندان بجنوردی از بیماری ناوگان شهری

فرسودگی ۶۰ درصد ناوگان تاکسیرانی

بر اساس آخرین اظهارات این مسوول، فرسودگی ناوگان تاکسیرانی نیز به همین منوال است و ۶۰ درصد تاکسی های این شهر نیز از رده خارج و فرسوده هستند.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بجنورد در ادامه گفت: ۴۷۴ دستگاه معادل ۶۰ درصد از ۷۹۰ تاکسی درون شهری و روستایی مرکز خراسان شمالی فرسوده و نیازمند بازسازی است.

وی بیان کرد: اکنون بیش از ۶۲۰ دستگاه تاکسی در شهر بجنورد و ۷۰ دستگاه تاکسی در خطوط حومه و روستاهای اطراف خدمات رسانی دارند که در خطوط روستایی ۱۰۰ درصد ناوگان فرسوده است.

شافعی افزود: همچنین رانندگان ۲ هزار و ۳۰۰ دستگاه تاکسی تلفنی در شهر بجنورد به شهروندان خدمات می‌دهند که فرسودگی این ناوگان هم مشابه ناوگان تاکسی خطی است و البته پرداخت تسهیلات برای نوسازی تاکسی تلفنی شرایط سخت تری دارد.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بجنورد ادامه دارد: رانندگان تاکسی عمومی در مرکز استان توان مالی برای نوسازی ناوگان خود را ندارند و البته در این باره دولت تسهیلاتی در نظر نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته تعداد انگشت شمار از رانندگان تاکسی با سرمایه خود اقدام به نوسازی ناوگان کردند اما قریب به اتفاق این رانندگان توان مالی در این زمینه ندارند.

بیشتر بخوانید:

۶۰ درصد ناوگان تاکسیرانی بجنورد فرسوده است

۲۳۰ میلیارد ریال برای نوسازی ناوگان عمومی خراسان‌شمالی تخصیص یافت

کرایه ناوگان حمل بار و مسافر بجنورد افزایش یافت

بجنورد مرکز خراسان شمالی ۲۱۰ هزار نفر جمعیت دارد و روزانه ۳۵ تا ۴۰ هزار مسافر با ناوگان اتوبوسی شهر جابه جا می شوند.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و سالانه میلیون ها مسافر از این استان گذر می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha