نفوذ لابی‌های صهیونیستی در مراکز قدرت آمریکا، عامل مهم ناکامی واشنگتن در خاورمیانه

تهران-ایرنا- پایگاه خبری مدرن دیپلماسی (Modern Diplomacy) در تحلیلی تاکید کرد: به‌رغم افزایش خشم آمریکایی‌ها علیه اسرائیل، نفوذ و سرمایه‌گذاری‌ مالی لابی‌های حامی رژیم صهیونیستی در مراکز قدرت در آمریکا، استقلال عملکرد ایالات متحده در خاورمیانه را مورد تردید قرار داده و ارمغانی جز شکست برای واشنگتن در پی نداشته است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از این پایگاه خبری، حمایت نظامی و دیپلماتیک مداوم ایالات متحده از (رژیم) اسرائیل موجب شکست استراتژیک واشنگتن در منطقه شده است.

«مدرن دیپلماسی» در ادامه با اشاره به تشویق ایستاده نمایندگان کنگره آمریکا از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، هنگام سخنرانی وی در صحن کنگره نوشت: به‌رغم خشم فزاینده مردم آمریکا علیه عملکرد اسرائیل در غزه، حمایت بی‌مانند قانون‌گذاران از لایحه کمک‌های نظامی به اسرائیل، وضعیت را بدتر کرد. کمک های امنیتی به اسرائیل افزایش شدیدی را تجربه کرده است که در مجموع به حدود ۱۴ میلیارد دلار رسید و توسط دولت پرداخت شد. علاوه بر این، مجلس نمایندگان نیز لوایحی را برای اختصاص حدود ۲۶ میلیارد دلار به اسرائیل تصویب کرد.

این مقاله با یادآوری هشدار ضمنی دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در زمینه توقف ارسال بمب‌ها به اسرائیل برای جلوگیری از هدف قر ار دادن غیرنظامیان نوشت: این هشدار نتیجه معکوس در پی داشت و در پی آن مجلس نمایندگان لایحه‌ای را تصویب کرد تا بایدن را مجبور به ادامه ارسال سلاح به اسرائیل کند.

مدرن دیپلماسی با تاکید بر نفوذ اسرائیل بر کنگره آمریکا، بر حمایت فراحزبی نمایندگان کنگره از اسرائیل تاکید کرده و افزود: در حالی که ایالات متحده برای انتخابات ریاست جمهوری آماده می‌شود، دیدگاه خصمانه شهروندان آمریکایی علیه اقدامات اسرائیل، انتخاب مجدد قانونگذاران را به خطر می اندازد. با این حال تامین مالی نامزدهای حامی اسرائیل از سوی لابی‌های طرفدار صهیونیسم نقش مهمی ایفا می کند. به طور مثال تنها، یکی از گروه‌های با نفوذ در لابی اسرائیل موسوم به کمیته روابط عمومی آمریکا اسرائیل (AIPAC)، متعهد شده است که حدود ۱۰۰ میلیون دلار برای شکست دادن اعضای کنگره که نسبت به رفتار اسرائیل انتقاد دارند، هزینه کند.

این مقاله با تاکید بر این که تایید همه جانبه سیاست‌های جنگ‌طلبانه اسرائیل، عواقب شدیدی برای ایالات متحده داشته، نوشت: این رویکرد اولویت‌های استراتژیک ایالات متحده را به خطر انداخته است. باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا، تغییر استراتژیک در سیاست ایالات متحده را با اولویت دادن به سیاست "محور آسیا" تغییر تمرکز از خاورمیانه به منطقه هند و اقیانوس آرام برای مقابله با رقیب استراتژیک خود، چین، اعلام کرده بود. جانشین او، دونالد ترامپ، نیز «توافق ابراهیم» را به ابزاری برای عادی سازی روابط بین کشورهای عربی و اسرائیل با میانجیگری ایالات متحده تبدیل کرد. امارات متحده عربی، بحرین و مراکش توافقنامه عادی سازی را با اسرائیل برای آغاز روابط دیپلماتیک امضا کردند.

این در حالی است که، عربستان سعودی مذاکرات با اسرائیل را به دلیل ادامه بحران در غزه به حالت تعلیق درآورده است. یک نظرسنجی نشان می‌دهد که ۹۶ درصد سعودی‌ها معتقدند که کشورهای عربی باید همه روابط خود با اسرائیل را برای نشان دادن اعتراض قطع کنند. احساسات ضد اسرائیلی و ضد آمریکایی در میان مردم عرب موج می زند. بنابراین، دستور کار عادی سازی روابط با اسرائیل، تا پایان درگیری بین اسرائیل و حماس خارج از دستور العمل باقی خواهد ماند.

این مقاله در پایان نتیجه‌گیری کرد: حملات اسرائیل علیه غزه دوباره خاورمیانه را به خروش آورده است. عدم تمایل نتانیاهو برای دستیابی به یک توافق آتش‌بس، اولویت‌های استراتژیک ایالات متحده را به شدت به خطر انداخته و رسوائی‌های اخلاقی برای این کشور به دنبال داشته است. به‌رغم افزایش خشم مردم آمریکا علیه اسرائیل، نفوذ لابی طرفدار اسرائیل در کنگره، استقلال تصمیم‌گیری‌های ایالات متحده در مورد خاورمیانه را به خطر انداخته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha