برنامه‌های هفته دفاع مقدس در سمنان؛ تبیین نقش زنان تا تکمیل یادمان‌های شهدا

سمنان - ایرنا - مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های مقدس سمنان با تاکید بر ضرورت تکمیل یادمان‌های شهدا، گفت: برگزاری نمایش خیابانی با هدف تبیین و معرفی نقش زنان در دفاع مقدس از جمله برنامه‌های شاخص گرامیداشت هفته دفاع مقدس در این استان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سردار عباس مطهری روز دوشنبه در نشست با اصحاب رسانه به مناسبت اعلام برنامه‌های گرامیداشت هفته دفاع مقدس در سالن همایش اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های مقدس سمنان افزود: برگزاری ۵۰ عنوان برنامه برای گرامیداشت هفته دفاع مقدس در استان برنامه‌ریزی شد.

برگزاری نمایش خیابانی با هدف تبیین و معرفی نقش زنان در دفاع مقدس از جمله برنامه‌های شاخص گرامیداشت هفته دفاع مقدس در استان سمنان است.

وی ادامه داد: تکریم پیشکسوتان دفاع مقدس و مقاومت در مناطق مختلف استان و برگزاری غرفه نقش زنان در دفاع مقدس در کنار این برنامه‌ها، نواختن زنگ مهر و مقاومت، حضور راویان در مدرسه‌ها و مسجدها، گلباران مزار شهدا، برگزاری همایش سنگرسازان مشترک و مسابقه‌های ورزشی از جمله برنامه‌های گرامیداشت هفته دفاع مقدس است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های مقدس سمنان اضافه کرد: ۱۷۰ شهید در ۶۳ یادمان شهید گمنام مهمان این استان هستند که برگزاری برنامه گرامیداشت هفته دفاع مقدس در این یادمان‌ها برنامه‌ریزی شد.

وی بیان کرد: نصب ۴۴ آگهی‌نمای جاده‌ای برای تبیین مفهوم دفاع مقدس و نشر فرهنگ ایثار و شهادت با میانگین هزینه ۸۰ میلیون ریال برای هر آگهی‌نما با همراهی بانک‌ها، اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و سپاه پاسداران، از جمله اقدام‌ها برای فضاسازی هفته دفاع مقدس است.

برنامه‌های هفته دفاع مقدس در سمنان؛ تبیین نقش زنان تا تکمیل یادمان‌های شهدا

آغاز تهیه دانشنامه دفاع مقدس سمنان

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های مقدس سمنان اظهار کرد: تهیه دانشنامه دفاع مقدس استان با ۵۰۲ مدخل آغاز شد و امید می‌رود در تکمیل این طرح بخش‌های مختلف و نخبگان همراهی کنند.

وی با بیان اینکه ۶۰۰ عنوان کتاب پژوهشی درباره تاریخ دفاع مقدس مربوط به استان سمنان باید نوشته شود، تاکید کرد: تامین اعتبار و عزم ملی و جدی برای به سرانجام رساندن تاریخ شفاهی رزمندگان استان سمنان ضروری است.

سردار مطهری اظهار کرد: ۲۲۷ تاریخ شفاهی درباره رزمندگان استان سمنان در دفاع مقدس باید نوشته شود و اکنون ۱۲ تاریخ شفاهی چاپ شد.

به گفته وی، مکتوب‌سازی ۳۳۰ کارنامه عملیاتی درباره نقش‌آفرینی رزمندگان استان سمنان در عملیات‌های دفاع مقدس باید انجام شود.

وی بیان کرد: میزبانی از ۶ شهید گمنام در سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) سهمیه امسال استان سمنان است و ۲ شهید گمنام در میامی، ۲ شهید در شاهرود، یک شهید در هر یک از شهرهای دامغان و گرمسار خاکسپاری می‌شوند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های مقدس سمنان گفت: پیشرفت فیزیکی دست‌کم ۷۰ درصد از سازه یادمان های شهدای گمنام شرط افتخار میزبانی دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌ها از شهدای گمنام است.

سابقه درخشان سمنان در تاریخ دفاع مقدس

به گزارش ایرنا، جمعیت استان سمنان در سال ۱۳۵۵ حدود ۲۸۹ هزار و ۴۶۰ نفر و کمتر از یک درصد از جمعیت کشور بود که با توجه به جمعیت آن زمان استان، تقدیم سه هزار شهید بیانگر این مدعاست که مردم این خطه تمام‌قد برای دفاع از انقلاب در صحنه حضور داشتند.

جنگ تحمیلی در دهه ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۰ اتفاق افتاد و اگر ملاک محاسبه جمعیت کل کشور و استان سمنان را در سال ۱۳۶۵ قرار دهیم، می‌توان گفت جمعیت کل کشور در سال ۶۵ حدود ۴۹ میلیون و ۴۴۵ هزار نفر و جمعیت استان سمنان نیز در آن سال ۴۱۷ هزار ۳۵ نفر بود.

مقایسه آماری فوق چنین نشان می دهد که در کل کشور بر اساس جمعیت سال مورد اشاره، معادل ۴۴ صدم درصد یعنی یک نفر در ۲۲۶ نفر به فیض شهادت نائل آمدند، این رقم در استان سمنان ۶۹ صدم درصد یعنی یک نفر در هر ۱۴۵ نفر جمعیت استان بود.

سمنان به تناسب جمعیت کشور و شهدا، یک و هفت دهم برابر میانگین کشوری شهید تقدیم میهن کرده است و بیش از ۹۷ درصد از شهدا مربوط به دفاع مقدس هستند و همه این سروقامتان و مدافعان وطن در خطوط مقدم و مناطق جنگی به شهادت رسیدند.

مقایسه آماری شهیدان بسیجی استان سمنان با کشور نشان می‌دهد که از مجموع یک میلیون و ۹۳۰ هزار بسیجی رزمنده در کشور، ۹۵۰ هزار نفر به شهادت رسیدند و معادل چهار و ۹ دهم درصد کل رزمندگان و سهم استان سمنان از شهدای بسیجی یکهزار و ۵۷۴ نفر است که معادل پنج و چهار دهم درصد رزمندگان استان محسوب می‌شود.

هم‎گام با بسیجیان، حضور پاسداران به عنوان فرماندهان و همرزمان آنان در جبهه‌های جنگ بسیار چشمگیر بود. به طوری که طبق آمارهای موجود تعداد ۳۱۶ نفر از پاسداران استان سمنان یعنی به ازای هر پنج نفر یک نفر به درجه رفیع شهادت نائل آمدند و طبق آمار رسمی اعلام شده، تعداد سه هزار و ۱۰۰ نفر از اعضای داوطلب تحت امر جهاد در طول دفاع مقدس به شهادت رسیدند که با توجه به تناسب آمار کشور، معادل یک و نیم درصد آمار کل شهدای کشور می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha