پاکدل: به دنبال مربی کارآمد در هندبال بودیم/ اشتباه مدیریتی گذشته تکرار نخواهد شد

تهران- ایرنا- رئیس فدراسیون هندبال گفت: ما به دنبال مربی کارآمد و باسابقه بودیم تا نیازها و ایرادهای هندبال را برطرف کند برهمین اساس هفته گذشته با مربی خارجی قرارداد بستیم.

به گزارش ایرنا، علیرضا پاکدل امروز(دوشنبه) در نشست خبری در خصوص قرارداد با سرمربی اسپانیایی تیم ملی ، اظهار داشت: یکسال و نیم دیگر مسابقات قهرمانی آسیا و بازی‌های آسیایی ناگویا را در پیش داریم و ما هم وعده داده بودیم تا پایان شهریور سرمربی خارجی تیم ملی را مشخص و معرفی کنیم. این بار به سمت کسی رفتیم تا به هندبال ما کمک کند. به دنبال مربی کارآمد و باسابقه بودیم تا نیازها و ایرادهای هندبال را برطرف کند.

وی افزود: در جلسه کمیته فنی به ۱۰ گزینه رسیدیم و سعی کردیم با عجله سرمربی را انتخاب نکنیم زیرا منجر به شکست خواهد داشت. به دنبال سبک جدیدی در هندبال هستیم و مربی نباید سن زیادی داشته باشد زیرا شاید حوصله آنکه برای کار میدانی وقت بگذارد، نداشته باشد. ما در کنار این مربی به دنبال برنامه‌ریزی خوب در رده‌های پایه هستیم. کسی که به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب می‌شود باید در پشتوانه‌سازی، رهبری و استعدادپروری کمک کند.

رئیس فدراسیون هندبال عنوان کرد: باید مربی شناخت نسبی نسبت به آسیا داشته باشد تا زمان را از دست ندهیم. دو سه گزینه از قبل داشتیم و با دو سه گزینه جدید نیز وارد مذاکره کردیم و دوستان توصیه کردند که با مربی از شرق آسیا تعامل نکنیم. وارد گزینه‌هایی شدیم که با این شاخصه‌ها تطبیق داشته باشد. دو گزینه را انتخاب و مذاکره را فشرده کردیم. یکی از گزینه‌ها با ۹۰ درصد شاخصه‌ها و خواسته‌های کمیته فنی تطبیق داشت. در نهایت با سرمربی جدید به توافق رسیدیم و هفته گذشته با او قرارداد بستیم.

پاکدل: به دنبال مربی کارآمد در هندبال بودیم/ با مربی خارجی قرارداد بستیم


وی با اشاره به حضور رافائل گویجوسا کاستیلو اسپانیایی به عنوان سرمربی تیم ملی اظهار داشت: قراردادی ۲ ساله با او بستیم چرا که قراردادهای کوتاه مدت مثمرثمر نیست. این مربی ۸ تا ۹ شاخص مورد نظر را داشت و از بین همه گزین‌ها او بهترین گزینه ما بود و با وجود پیشنهادهای زیاد، به دلیل تجربه‌ای که با ایران داشت پیشنهاد ما را پذیرفت. ما دوبار سهمیه جهانی گرفتیم که یکبار با همین رافائل بود البته آن زمان با فدراسیون هندبال قرارداد نداشت و سرمربی ثامن الحجج بود. بعد از او مانوئل که دو هفته قبل از دنیا رفت دوباره سهمیه جهانی گرفتیم. 

پاکدل گفت: رافائل ۹ یا ۱۰ مهر به ایران می‌آید تا همه مسابقات لیگ را ببیند. برای اولین بار است که قبل از ۱۸ ماه تا مسابقات قهرمانی آسیا اردوی تیم ملی تشکیل می‌شود.

وی درباره قرارداد رافائل خاطرنشان کرد: خیلی از تیم‌ها با سرمربیان اسپانیایی روی سکوی اول تا سوم جهان قرار گرفتند. مدیریت تیم‌های پایه را به رافائل خواهیم سپرد و ضمن آنکه با او درباره دستیارانش حرف زدیم و خیلی اعتقادی به اینکه دور و بر او شلوغ باشد ندارد اما همین که وارد ایران شد حضوری درباره دستیاران او حرف می‌زنیم. همچنین مبلغ قرارداد را اجازه دهید تا اعلام نکنیم با این وجود قراردادش فضایی نیست.

رئیس فدراسیون هندبال خاطرنشان کرد: در آن زمان رافائل را از سرمربیگری تیم ملی ایران برکنار کردند و ما هم تجربه بدی با او نداشتیم و اولین صعود ما به جام جهانی و او بود و با همین مربی قهرمان آسیا شدیم. گزینه نخست ما برای هدایت تیم ملی رافائل بود اما مطمین نبودیم که او بپذیرد بنابراین همزمان با او با مربی دیگری رایزنی کردیم. خواسته اصلی ما از رافائل اصلاح ساختار اصلی هندبال است تا بتوانیم در بازی‌های آسیایی به مدال برسیم.

وی ادامه داد: زمانی که صفر تا صد کار به باشگاه داده شود و نقش مدیریتی و حاکمیتی فدراسیون به فراموشی سپرده شود، بازیکن سالاری بوجود می‌آید و در نهایت در آن زمان رافائل را برکنار کردند. در دوره من هیچ رده ملی به باشگاه‌ها واگذار نمی‌شود و این کار در آن زمان اشتباه بود. یکی از خطوط قرمز ما بازیکن‌سالاری است و اگر کسی بخواهد به این سمت بیاید ما اجازه نمی‌دهیم. امروز فدراسیون مستقل است ومشکل مالی ندارد و یکی از نقاط ضعف ما تبدیل به قوت شده است.

پاکدل عنوان کرد: من هنوز معتقدم که وسلین وویوویچ سرمربی خوبی است و امروز تیم ملی قطر او را به عنوان سرمربی انتخاب کرد اما او نتوانست از نظر فرهنگی و اجتماعی و عاطفی با بازیکنان ما ارتباط برقرار کند اما رافائل انگیزه زیادی دارد و هنوز به رویاهایش در هندبال نرسیده است. ما به این نتیجه رسیدیم مربی که اشباع شده و مقام‌های جهانی آورده شاید نتواند آن‌گونه که باید برای تیم ملی تلاش کند برای همین رافائل را انتخاب کردیم و اون نه جوان است و نه کهنسال و تنها ۵۴ سال سن دارد.

وی اضافه کرد: امروز در هیچ رشته ورزشی اسم بازیکن دیگر بازی نمی کند و ملاک شاخص‌های فنی بازیکن است تا در تیم ملی حضور یابد. فشارهای بیرونی باعث می‌شود تا مربی برای ادامه با تیم ملی راغب نباشد و فدراسیون تحت فشار قرار می‌گیرد و به همین دلیل خیلی زود مربی را تغییر می‌دهیم.  ما به سطح اول نزدیک شدیم اما هنوز ایراد داریم و باید صبور باشیم و خوشبینم با این مربی خلاهای خود را کمتر کنیم در آسیا و جهانی حضور موفقی داشته باشیم.

رئیس فدراسیون هندبال درباره عدم کسب سهمیه جهانی تیم  نوجوانان در مسابقات قهرمانی آسیا گفت: ما برای این تیم برنامه‌ریزی خوبی داشتیم و به چندین تورنمنت خوب رفت و همه شرایط را برای موفقیت آنها فراهم کردیم. در حال حاضر ۲ نسل خیلی خوب تربیت شد و درباره نوجوانان یک جای کار ما ایراد دارد. ما همواره تا دقایق آخر دو سه گل جلو بودیم و بحرین و کویت را باید می‌بردیم و در ثانیه‌های آخر مساوی و بعد شکست خوردیم. برای همین رافائل را آوردیم تا این ضعف را برطرف کند.

وی درباره وضعیت لژیونرها گفت: برخی از لژیونرها در مسابقات گذشته نیامدند تا در تیم ملی بازی کنند و برخی هم با نظر سرمربی انتخاب نشدند.

پاکدل یادآور شد: هندبال بیشترین لژیونر را دارد و در این چند ماه ۳ بازیکن ما لژیونر شدند و هرکدام به نوبه خود در لیگ‌های مختلف خارجی فعال هستند و هر کدام تمایل داشته باشند تا برای تیم ملی بازی کنند ما با آغوش باز آنها را می‌پذیریم. امیدوارم لژیونرها در اوج آمادگی باشند و سرمربی آنها را انتخاب کند و ضمن آنکه حضور در تیم ملی ایران لیاقت می‌خواهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha