به گزارش ایرنا، محمودرضا کبیری یگانه نوشت: شاید هیچ نهاد، ارگان و دستگاه حاکمیتی به اندازه شوراها و مدیریت شهری با مردم و شهروندان ارتباط نزدیک، تنگاتنگ و مداوم نداشته باشند؛ اگر چه دولتها متولی ارائه خدمات عمومی به مردم هستند، اما شوراها و مدیریت شهری در پیشانی ارائه خدماتی هستند.
در واقع شهروندان از بدو تولد تا دم مرگ به نحوی با ماموریتهای حوزه شوراها و مدیریت شهری مواجه هستند، خدماتی مثل پارک و بوستان و وسایل بازیهای کودکانه تا چمن و درخت و گل و گیاه در شهر، یا مترو و تاکسی و اتوبوس و جاده و بزرگراه، تا جمع آوری زباله و پسماند و امور مروبط به اوقات فراغت و دفن و کفن و بسیاری دیگر از خدمات، همه و همه در تعامل بین شهروندان و شوراها و مدیریت شهری صورت میگیرد از این رو بدیهی است هرگونه ارتباط و تعامل میان شهروندان و شوراها و مدیران شهری باید به گونه ای باشد که شهروندان بتوانند با نقد، پیشنهاد، نظر، ایده مشارکت فعالی در اداره امور شهر داشته باشند که این مهم خود یکی از معیارهای اصلی یک مدیریت شهری و شورای شهر موفق به شمار میآید.
امروزه تردیدی نیست که موفقیت شوراها و مدیریت شهری جز در سایه تعامل و مشارکت فعال شهروندان میسر نیست و روشهای مختلفی برای این موضوع اندیشیده شده است.
یکی از ابتکارات شورای ششم در ابتدای شروع فعالیت رسمی شوراها در دوره اخیر، در کنار سایر طرق و روش های موجود از جمله سامانه های ارتباطی، حضور مستقیم در دفاتر اعضا ایجاد بستر پیامرسانهای داخلی از طریق شماره ۰۹۹۱۵۱۰۴۰۰۰ با شورا بود که تجربه نسبتا جدیدی در این عرصه به شمار میرفت؛ البته پیش از این سامانههای تحت وب در اختیار شهروندان قرار گرفته بود اما با توجه به گسترش شبکههای اجتماعی و فراگیرشدن آن در بین مردم، پیام رسانها به صورت ساده تری در دسترس شهروندان قرار دارد؛ تمهید این بستر در پیام رسان داخلی هم خود عاملی بود که عامه شهروندان بتوانند با امنیت خاطر و اعتماد بیشتری نسبت به ارائه پیشنهاد، نظر و انتقاد اقدام کنند.
تجربه شورای ششم در ایجاد این بستر برای شهروندان نشان داد که آنها تمایل فراوانی برای هر گونه تعامل، مشارکت و سهیم شدن در اداره امور شهر دارند؛ در طول دورهای که این بستر در اختیار شهروندان قرار گرفته، هزاران پیام، پیشنهاد، انتقاد و ایده و طرح از سوی مردم از طریق این سامانه به شورا ارائه شده که بسیاری از آنها در روند تصمیم گیری، سیاستگذاری، نظارت و سایر رسالتهای شوراها به کار گرفته شده و موثر و مطلوب بوده است.
شورای ششم این بستر را فرصتی مغتنم برای افزایش تعامل با شهروندان میداند.
ماههای پایانی فعالیت ششمین دوره مدیریت شهری در کنار پذیرش نظرات و انتقادات فرصت مناسبی برای نظارت هرچه بیشتر و ارزیابی عملکرد آن میباشد؛ انتظار داریم شهروندان تهرانی در کنار هرگونه نقد و نظر و پیشنهاد، ارزیابی کلی خود را از عملکرد شورای ششم از طریق این سامانه منعکس کنند.
نظر شما