نقش هنر در تدوام زندگی عشایر

۲۷ شهریور ۱۴۰۳، ۹:۴۳
کد خبر: 85598379
نقش هنر در تدوام زندگی عشایر

یاسوج - ایرنا -هنرمندان با خلق آثاری درباره جلوه های زیبای عشایرنشینی نقش مهمی در تدوام این سبک سنتی رندگی در کشورمان دارند به عنوان مثال یک عکاس یا نویسنده با توصیف مکتوب یا بصری می تواند با نشان دادن چالش های زندگی این قشر تولیدکننده برای تقویت امکانات رفاهی نقش مهمی در تامین آسایش عشایر داشته باشد.

به گزارش ایرنا،تداوم زندگی عشایر افزون بر تولید به علت حیات یک زندگی سنتی ضروری است و هنرمندان می توانند با خلق آثار خلاق و کشاندن شهرنشین ها به سیاه چادرهای عشایر و به عبارت دیگر گردشگری عشایری به بهبود درآمد آنان و در نهایت تداوم این سبک زندگی کمک کنند.

کوچ عشایر در فصل بهار مانند اکوموزه ای طبیعی است که سبک زندگی سیاه چادرنشینان را به تصویر می کشد،تجربه کوچ در دل کوه و میان آن همه صخره و سنگ و با پای پیاده جلوه های خیال انگیزی دارد که از نظر گردشگری مردم شناسی می تواند ظرفیت خوبی برای توسعه اقتصادی در کهگیلویه و بویراحمد باشد،اینجا لباس های سنتی مردان و زنان، موسیقی محلی که مردان می نوازند، حس مسوولیت پذیری همه اعضای خانواده حتی کودکان کم سن و سال و خلاصه همه چیزش زیباست.

برای تشویق هنرمندان به تولید آثار درباره زندگی عشایری حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد برنامه "پسینی با عشایر" را در زیستگاه عشایری به نام "گرگو " تدارک دید تا در این آیین درباره خلق اثر در این حوزه تبادل نظر صورت گیرد.

نقش هنر در تدوام زندگی عشایر

ظرفیت های زندگی عشایر برای تولید عکس و فیلم

یک عکاس نامدار کهگیلویه و بویراحمد در حاشیه این آیین گفت: در مناطق عشایری استان زبان، موسیقی، غذاهای محلی، پوشاک، ترانه، صنایع دستی، رقص و لباس‌های محلی به همراه آیین‌هایی مانند جشن‌های محلی سبک و سیاق زندگی این قشر تلاشگر ظرفیت های کم مانندی برای خلق آثار هنری به ویژه عکس و فیلم دارد.

حسن غفاری افزود:فعالیت‌های روزانه چون دوشیدن شیر، تهیه ماست، کره‌گیری، روغن‌گیری، پشم‌چینی و قالی‌بافی با نوای نی مردان و نغمه های زنان ایل از دیگر ظرفیت های تولید اثر در این خصوص است.

وی تاکید کرد: تماشای آثار هنری در زمینه های حرکت دسته جمعی انسان در کنار دام در طبیعت بکر،طبیعت خیال انگیز،صدای زنگوله‌ها،هی هی چوپان ها، تکاپوی زنان با پوشش لباس محلی رنگارنگ که برای تامین غذای خانواده در توقفگاه ها تلاش می کنند برای بسیاری از مردمان شهرنشین نوستالژی و تجربه ای دلچسب است بنابراین تصویرگری این زندگی بسیار جذاب است.

نقش هنر در تدوام زندگی عشایر

وی با بیان اینکه عشایر راه حفاظت از طبیعت را خوب می دانند تاکید کرد: حضور این قشر در سیاه چادرهایی که در دل طبیعت برپا شده سرمایه ای برای حفاظت از طبیعت است.

غفاری البته با اشاره به تجربه های حضور مداومش در مناطق عشایری کوچ با خودرو را از آسیب های زندگی عشایر در سال های اخیر عنوان کرد و از مسوولان خواست در این خصوص چاره اندیشی شود.

این عکاس نامدار تصریح کرد: هنگامی که عشایر به شکل پیاده کوچ می کنند به علت طول کشیدن زمان سفر از ییلاق به قشلاق یا برعکس کمترین آسیب به مراتع وارد می شود.

وی تحمیل هزینه های سنگین کوچ و کرایه های خودرو را از دیگر آسیب های کوچ عشایر با خودروها دانست.

زیست بوم عشایر ظرفیتی برای خلق آثار هنری

رئیس حوزه هنری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: زیست بوم عشایر استان با توجه به طبیعت بکر و آداب و رسوم محلی ظرفیتی برای خلق آثار هنری است.

محمد شریف اسلامی افزود:در سکونتگاه های عشایری کهگلویه و بویراحمد، همراهی نغمه پرندگان با خروش رودخانه ها،جوشش چشمه های پرآب،آبشارهای فصلی زیبایی های طبیعت بکر را دوچندان کرده و صدای هی هی چوپان ها،نغمه دل نشین نی مردان عشایر، زمزمه لالایی مادران،جلوه پوشش زنان و مردان عشایری فرصتی برای خلق آثار هنری است.

نقش هنر در تدوام زندگی عشایر

وی بیان کرد:در زیست بوم های عشایری فعالیت شبانه روزی همه اعضای خانواده از پسران و دختران خردسال گرفته تا افراد سالخورده، روحیه قناعت و مهمان نوازی در کنار طبیعت بکر جلوه های منحصربه فردی برای تولید آثار دارد.

اسلامی تاکید کرد:هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی آثار فاخری با موضوع ظرفیت های مختلف زیست بوم استان تولید کرده اند که توانسته در سطح ملی با کسب عنوان های برتر بدرخشد.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد فرهنگ عشایری را محور و نقطه تمرکز ظرفیت های زیست بوم استان دانست و تاکید کرد: انتخاب فیلمی با موضوع عشایر از تولیدات این مرکز در جشنواره سینما حقیقت از جمله موفقیت های تولیدات هنرمندان استان در این زمینه بوده است.

رئیس حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: حوزه هنری این آمادگی را دارد که افزون بر آموزش هنرمندان در مرکز رشد، حمایت های لازم را درباره طرح و ایده‌ های جذاب برای تولید آثار هنری در مناطق عشایری استان انجام دهد.

گردشگری عشایر فرصتی برای تداوم زندگی سیاه چادر نشینی

به نظر می رسد با توجه به ظرفیت های سکونتگاه های عشایری نیاز است تا هنرمندان و رسانه های ارتباط جمعی برای رونق گردشگری عشایری که منجر به ایجاد در آمد برای سیاه چادرنشینان می شود تلاش کنند.

کهگیلویه و بویراحمد یکی از مناطق ویژه عشایری کشور محسوب می شود به طوری که ۱۰ درصد از ساکنان این استان دامداران کوچنده هستند و در قالب ۱۲ هزار خانوار عشایری در سیاه چادرهایشان زندگی می کنند به همین علت هنرمندان این استان می توانند برای تدوام زندگی عشایر نقش آفرینی کنند.

گردشگری عشایری یا Nomad Tourism یکی از سبک‌های جدید سفر است که در آن گردشگران می‌توانند در دوره زمانی معین، با امکانات و شرایط مشخصی با گروه‌های کوچ‌نشین همراه شوند.

رونق گردشگری عشایری می تواند زندگی اهالی این استان را از طریق فروش بدون واسطه محصولات آنان، امکان عرضه غذاهای محلی و فروش سوغات به گردشگران متحول کند.

بومگردی عشایری یا همان اقامتگاه سیار گردشگری افزون بر کمک به وضعیت معیشتی عشایرنشینان با باز کردن پای ایرانگردان و جهانگردان همچنین می تواند به ماندگاری جمعیت کوچ نشین در سکونتگاه هایشان کمک کند.

رونق بومگردی در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد به دلیل اقلیم چهار فصل این استان می تواند برای سرمایه گذاران هم ثروت آفرین باشد زیرا در این سبک گردشگری کارآفرینان بر خلاف سایر شاخه ها که معمولا در برخی زمان های سال به علت شرایط آب و هوایی بازارشان کساد می شود اینجا سیاه چادرها با تغییر آب و هوا ییلاق و قشلاق می کنند.

البته این همه مزایای رونق بومگردی عشایر در کهگیلویه و بویراحمد نیست بلکه تجربه سفری ارزان قیمت به سرزمین مردمی که دارای سنتی ترین سبک زندگی ایرانی هستند و در طبیعتی بکر و با جاذبه های متنوع از دیگر ارمغان های تحقق این امر مهم است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha