مهمترین تولیدکننده هلو در ایران بی‌بهره از بازار نوبرانه میوه

شهرکرد – ایرنا – میوه هلو بعد از بادام و گردو یکی از مهمترین محصولات چهارمحال و بختیاری است که از نظر کیفیت و میزان برداشت در کشور سهم قابل قبولی را به خود اختصاص داده است اما به گفته برخی از کشاورزان این محصول از بازار میوه‌های نوبرانه بی‌بهره است و بهره اقتصادی لازم را نمی‌برد چرا که پس از استان‌های دیگر، این میوه وارد بازار مصرف نوبرانه‌ها می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، برخی از کشاورزان معتقدند که بازار نوبرانه میوه تابستانی باعث می شود محصولات با قیمت مناسبتی به فروش برسد و کشاورزان مزد تلاش‌های یکساله، بازگشت سرمایه و هزینه‌های دیگر از جمع خرید کود و دستمزد کارگران را بدست آوردند.

از سوی دیگر برخی از کشاورزان نیز عقیده دارند چون بازار میوه یک بار رقابتی است؛ ورود به موقع میوه با بازار نوبرانه‌ها و حتی صادرات آن به اقتصاد کشاورزی منطقه کمک خواهد کرد و از بروز ضایع میوه جلوگیری می‌شود.

پایان شهریورماه که فرا می‌رسد گاهی میوه هلو با رنگ‌های قرمز و زعفرانی به وسیله دست‌فروشان عرضه و در هر شهرها و روستاها به صورت فله‌ای یا صندوقی فروخته می‌شود که این نشان می دهد در هر شهر و روستا می توان ردی از تولید محصول هلو را پیدا کرد.

در این بین سامان یکی از قطب تولید هلوی چهارمحال و بختیاری است که با طعم و مزه قابل قبولی که دارد هر کسی یک بار طعم آن را چشیده باشد، به طور حتم مشتری دائمی آن می‌شود چرا که محصول هلوی این شهرستان به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب، رطوبت کافی و اختلاف ارتفاع از سطح دریا بهترین منطقه برای تولید این میوه به شمار می‌رود.

گرمای مناسب موجب شده تا هلو به موقع برسد و به دلیل گرمای زیاد پخته نشود و قبل از رسیدن کامل محصول رنگ نیندازد همه این عوامل موجب شده تا طعم، مزه و رنگ این میوه از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشد.

تولید هلو در سه‌هزار و ۸۰۰ هکتار باغات چهارمحال و بختیاری

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری می‌گوید: میزان تولیدات باغی این استان ۲۶۰ هزار تن از حدود ۵۰ هزار هکتار به ارزش ۲۰۰ هزار میلیارد ریال است که پس از حوزه آبزیان بیشترین ارزش افزوده را نسبت به میزان تولید و نهاده مصرفی به خود اختصاص داده است.

حسین برزگر می‌افزاید: براساس آمارها در زمان حاضر ۲۵ هزار نفر در بخش باغبانی چهارمحال و بختیاری مشغول به کار هستند که براین اساس، این بخش از فعال‌ترین بخش‌های کشاورزی استان به شمار می‌رود.

او ادامه می‌دهد: از مجموع ۵۰ هزار هکتار سطح باغات این استان سه‌هزار و ۸۰۰ هکتار به باغ‌های هلو اختصاص دارد که از این میزان سه‌هزار و ۶۷۰ هکتار بارور معادل ۹۵ درصد و ۱۴۹ هکتار غیربارور هستند.

مهمترین تولیدکننده هلو در ایران بی‌بهره از بازار نوبرانه میوه

به گفته برزگر، میانگین برداشت محصول هلو از باغ‌های چهارمحال و بختیاری ۱۵.۵ تن در هکتار است و براین اساس سالانه بیش از ۵۶ هزار تن محصول در استان تولید می‌شود.

او می‌گوید: بیشترین محصول هلوی تولیدی چهارمحال و بختیاری در سطح بیش از ۲هزار و ۲۰۰ هکتار مربوط به شهرستان سامان است که ۲ هزار نفر در این بخش در این شهرستان مشغول به کار هستند.

ارقام تولیدی هلوی چهارمحال و بختیاری کاردی، زعفرانی، بلخی، انجیری و شلیل است که رقم غالب آن زعفرانی و به صورت هسته جدا و دیررس هستند و از نیمه شهریور تا اواخر مهرماه برداشت می‌شود.

براساس آمارها ۲۰ تا ۲۵ درصد هلوی تولیدی چهارمحال و بختیاری زودرس و میان رس و ۷۰ درصد دیررس است.

مهمترین تولیدکننده هلو در ایران بی‌بهره از بازار نوبرانه میوه

هلوی سامان دیررس است

از مجموع ۱۸ هزار هکتار مساحت باغ‌های موجود در سامان ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار مربوط به درختان هلو است که با میانگین ۱۸ تن در هکتار سالانه ۴۰ هزار تن محصول برداشت و روانه بازار می‌شود.

میزان اشتغال‌زایی در باغ‌های سامان ۲ هزار نفر و در زمان برداشت این تعداد به ۱۰ هزار نفر افزایش می‌یابد.

یکی از باغداران شهرستان سامان می‌گوید: براساس کیل‌گیری انجام شده از سوی سازمان جهاد کشاورزی سال گذشته با تولید ۹۵ تن هلو در هکتار بالاترین تولید این محصول در این شهرستان به ثبت رسید.

هادی اعرابی در گفت و گو با بیان اینکه رقم‌های غالب هلوی سامان از نوع دیررس کاردی و زعفرانی است می‌افزاید: این میوه تابستانه، همزمان با هلوی شندآباد ارومیه و دشت مغان رسیده و آماده چیدن می‌شود و به همین دلیل بازار عرضه و تقاضا با هم همخوانی ندارد.

مهمترین تولیدکننده هلو در ایران بی‌بهره از بازار نوبرانه میوه

او می‌افزاید: بیشتر هلوی تولیدی منطقه شندآباد ارومیه و دشت مغان به کشور عراق صادر می‌شود اما طی چند روز گذشته مرز بسته شد و جلو صادرات هلو گرفته شد و تمام محصول روانه بازار شده است.

به گفته اعرابی، صادر نشدن محصول هلو موجب شده تا ۱۰۰ هزار ریال از قیمت ۳۰۰ تا ۴۳۰ هزار ریالی هلو کاهش یابد که این به نفع تولیدکننده نیست.

این باغدار حمایت دولت از تولیدکنندگان هلو در شرایطی که مرز بسته است را از جمله الزام‌ها و ضرورت‌هایی عنوان کرد که باید از سوی دولتمردان مورد توجه قرار گیرد.

به گفته اعرابی، مهمترین و بهترین راهکار ایجاد صرفه اقتصادی بیشتر برای محصول هلو استفاده از ارقام زودرس و میان رس از جمله رقم آلبرتا که ۲۰ روز یا یک ماه زودتر از هلوی دیررس وارد بازار می‌شود است.

مهمترین تولیدکننده هلو در ایران بی‌بهره از بازار نوبرانه میوه

کارخانه فرآوری هلو؛ ضرورتی اجتناب‌ناپذیر در صنایع تبدیلی چهارمحال و بختیاری

به گفته اعرابی، چهارمحال و بختیاری و حتی استان همجوار آن (اصفهان) از داشتن کارخانه فرآوری هلو محروم است و همین مساله موجب شده تا محصول تولیدی درجه سه برای فرآوری به ارومیه ارسال شود.

او ادامه می‌دهد: این محصول درجه سه به قیمت ۷۰ هزار ریال از باغدار خریداری می‌شود و به کارخانه ارسال می‌شود این در حالی است که اگر این صنایع در استان و یا استان همجوار چهارمحال و بختیاری وجود داشته باشد هزینه کرایه و دلال حذف و محصول بهتر (درجه ۲) استان برای فرآوری به کارخانه ارسال و محصول با کیفیت عالی و با قیمت بهتر در بازار عرضه می‌شد.

ضرورت بررسی ارقام زودرس و میان رس هلو در چهارمحال و بختیاری

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ارقام میان‌رس و دیررس هلو در این استان به صورت خیلی محدود وجود دارد می‌گوید: با توجه به دیررس بودن رقم هلوی زعفرانی به‌ عنوان کشت غالب استان؛ تغییر و جایگزینی این رقم ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

بابک مدنی با بیان اینکه باغداران چهارمحال و بختیاری با رقم‌های زودرس و میان رس هلو آشنایی کمتری دارند می‌افزاید: رقم‌های زودرس هلو از نیمه دوم خرداد و میان رس در مردادماه به دست می‌آید.

به گفته مدنی، استفاده از رقم‌های زودرس و میان‌رس در مناطقی که خطر سرمای بهاره و از بین رفتن شکوفه‌ها وجود ندارد می‌توان محصول بهتری برداشت و روانه بازار کرد.

مدنی معتقد است: با تولید هلوی زودرس و میان‌رس و عرضه آن در شرایطی که بازار خالی از این میوه است، می‌تواند صرفه اقتصادی بیشتری برای باغداران به دنبال داشته باشد.

این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری می‌گوید: دیررس بودن محصول هلو در این استان و همزمانی برداشت با دیگر استان‌های کشور موجب شده تا این محصول با قیمت مناسبی که صرفه اقتصادی مناسبی برای کشاورزان داشته باشد به فروش نرسد.

مهمترین تولیدکننده هلو در ایران بی‌بهره از بازار نوبرانه میوه

مدنی می افزاید: بهتر است موسسه تحقیقات علوم باغبانی ارقام زودرس و میان رس را وارد سطح باغات پیشرو و بزرگ کند و بر روی درختانی که ارقام دیررس دارند پیوند بزند و به این صورت این ارقام با ارقام دیررس استان از نظر میزان عملکرد گلدهی و میوه دهی مقایسه شود.

او تاکید می‌کند: بهتر است باغداران استان با باغ و سایت الگویی رقم‌های زود رس و میان رس که سود اقتصادی بیشتری برای آنان به دنبال دارد آشنا شوند.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری می‌افزاید: در زمان حاضر پروژه سه ساله‌ای در یکی از باغ‌های سامان آغاز شده و یک سری رقم‌های هلو از خارج کشور وارد شده که در میان آن‌ها رقم‌های میان رس نیز وجود دارد.

به گفته مدنی، هلو از جمله میوه‌هایی است که به دلیل داشتن پوست نرم دارای حساسیت بالا و نسبت به ضربه حساس است به همین دلیل اگر به موقع به فروش نرسد ضایعات آن بیشتر و محصول باید با قیمت ارزان‌تری به فروش برسد که در این صورت حتی هزینه کود، کارگر و هرس درختان نیز تامین نمی‌شود.

این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری ایجاد صنایع فرآوری در استان برای هلوی دیررس با هدف کاهش ضایعات از جمله الزاماتی است که باید مورد توجه باشد.

او ادامه می‌دهد: این مساله موجب می‌شود باغداران درختان خود را قطع و درخت دیگری کشت کنند و یا زمین و باغ خود را بفروشند و به شهرها مهاجرت کنند.

مهمترین تولیدکننده هلو در ایران بی‌بهره از بازار نوبرانه میوه

دعوت از سرمایه‌گذاران برای صنایع تبدیلی محصولات باغی

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری می‌گوید: دیررس بودن هلوی تولیدی استان باعث شده تا در اوج(پیک تولید)؛ قیمت به دلیل همزمانی با دیگر استان‌ها کاهش یابد.

ابراهیم شیرانی می‌افزاید: وقتی بازار در یک مقطع زمانی اشباع می‌شود میزان محصول نسبت به عرضه و تقاضا همخوانی ندارد و قیمت پایین‌تر می‌آید به همین دلیل می‌طلبد کشت رقم‌های زودرس و میان‌رس در استان توسعه یابد.

شیرانی با بیان اینکه ۲۰ درصد محصولات ضایعاتی باید فرآوری شود می‌گوید: سرمایه‌گذاری در بخش فرآوری و صنایع تبدیلی سنگین است که در یک مقطع زمانی یک و ۲ ماه صرفه اقتصادی ندارد به همین دلیل باید چرخه تولید خود را در مابقی سال تغییر دهد.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در خصوص ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی می‌گوید: ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در حوزه پسماندها و ضایعات و محصولات تنک شده باغات هلو است که نیاز به سرمایه‌گذاری دارد که دعوت می شود از همه سرمایه گذاران که در حوزه کنسانتره، پوره، و صنایع جانبی که از هسته سرشاخه ها و ضایعات درختی باغات در تولید مواد آلی و بیوکمپوست‌ها استفاده می‌شود.

به گزارش ایرنا، یک‌چهارم تولید ناخالص داخلی و یک‌پنجم اشتغال چهارمحال و بختیاری به بخش کشاورزی وابسته است.

۲۵۰ هزار هکتار برابر ۱۵ درصد زمین‌های چهارمحال و بختیاری زیرکشت محصولات مختلف است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha