سفر پزشکیان به عراق تداوم دیپلماسی همسایگی بود

تهران-ایرنا- کارشناس مسائل منطقه گفت: سفر رئیس جمهور به عراق را می‌توان در راستای تحقق اهداف همسایگی و منطقه محور جمهوری اسلامی ایران قلمداد کرد و البته بیانگر اهمیت بالایی است که عراق به عنوان دولتی دوست، برادر و همسایه برای ایران دارد.

اصغر زارعی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص اهمیت ابعاد و دستاوردهای اولین سفر خارجی رئیس جمهور به عراق اظهارداشت: سفر آقای پزشکیان به عراق از جمله برنامه‌های سفری بود که در دولت قبل برنامه‌ریزی شده بود، اما متاسفانه بنا به آن حادثه این اتفاق در این بازه زمانی صورت گرفت و ما شاهد این بودیم که جهت تقویت و تحکیم روابط میان ایران و عراق اولین سفر خارجی آقای پزشکیان به مقصد این کشور بود.

وی گفت: همانطور که پیش‌بینی می‌شد در طول سفر رئیس جمهور به عراق حداقل ۱۴ سند به صورت رسمی در موضوعات مختلف میان دو طرف به امضا رسید این نشان می‌دهد که عزم و اراده هر دو کشور با توجه به قرابت‌های تاریخی فرهنگی و مذهبی به صورتی است که نمی‌توان از خیلی از زمینه‌های همکاری چشم پوشی کرد.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: دیدار با مقامات اقلیم کردستان عراق در اربیل و سلیمانیه منجر به توافق در خصوص یک اختلاف قدیمی در حوزه امنیتی بود و این دستاوردی است که دولت مرکزی بغداد هم با توجه به مذاکراتی که میان ایران و عراق صورت گرفته بود از آن حمایت و در راستای عملیاتی کردن آن تلاش می‌کند.

زارعی تصریح کرد: برنامه دیگر رئیس جمهور دیدار با ایرانیان و صاحبان صنعت و تجارت در عراق بود که تاکنون کمتر اتفاق افتاده که چنین برنامه‌ای در دستور کار رئیس جمهوری از طرف ایران در عراق بوده باشد. این جلسه از چشم اندازهای همکاری اقتصادی خوبی میان دو طرف برخوردار شد که از جمله آنها اعلام تکمیل پروژه خط راه آهن خرمشهر شلمچه بصره بود که از این طریق به مرکزیت بغداد و در امتداد آن به سوریه و اروپا و مدیترانه کشیده خواهد شد.

وی ادامه داد: بنابراین با در نظر گرفتن تمامی شرایط و زمینه‌های مختلف کاری که از سوی تهران و بغداد با عزم و اراده بالایی در حال پیگیری و اجرایی شدن است، این سفر را می‌توان در راستای تحقق اهداف همسایگی و منطقه محور جمهوری اسلامی ایران قلمداد کرد و البته بیانگر اهمیت بالایی است که عراق به عنوان دولتی دوست، برادر و همسایه برای ایران دارد.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که ما با دولت عراق داشتیم عدم اعمال حاکمیت کامل بغداد بر منطقه اقلیم بود که متاسفانه بخشی از آن منطقه محل استقرار گروهک‌های ضد انقلاب و معاندی بود که از ناحیه دشمنان ایران تقویت و هدایت می‌شدند و بعضا با ورود به عمق مرزهای جمهوری اسلامی ایران به انجام اقداماتی تروریستی مبادرت می‌ورزیدند.

زارعی افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران طی دو سه دهه اخیر به کرات از دولت مرکزی بغداد و مسئولان اقلیم شمال عراق خواسته بوده تا پایگاه‌های گروهک‌های ضد انقلاب را تخلیه و آنها را خلع سلاح کنند تا هیچ‌گونه اقدامات تروریستی و ضد امنیتی علیه تمامیت ارضی و حاکمیت ملی ایران صورت نگیرد.

وی عنوان کرد: با توجه به عدم همکاری لازم از سوی طرف عراقی و مقامات اقلیم جمهوری اسلامی ایران چندین مرتبه مجبور شد مراکزی را در منطقه اقلیم کردستان مورد حمله قرار دهد تا عوامل تروریستی را تنبیه کند. ایران بارها از دولت مرکزی بغداد خواسته است تا نسبت به تأمین امنیت مرزهای مشترک دو طرف تمهیدات لازم را داشته و پایبند به مفاد توافق‌نامه امنیتی میان دو طرف باشد.

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: خوشبختانه تا پیش از انجام سفر رئیس جمهور به عراق، عوامل گروهک‌های کُردی مستقر در اردوگاه‌ها و پناهگاه‌هایی که در منطقه اقلیم کردستان در اختیار آنها بود وادار به تخلیه شدند و موضوع خلع سلاح آنها هم عملیاتی شد.

زارعی در پایان خاطرنشان کرد: حتماً سفر رئیس جمهور به عراق می‌تواند منجر به افزایش و ارتقاء سطح همکاری‌ها و تعاملات همه جانبه میان ایران و عراق در زمینه‌های تجاری، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، نظامی و امنیتی شود و انتفاع این مسئله نه فقط برای ایران و عراق بلکه برای تمام کشورهای منطقه خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha