داعش در منطقه شکست خورد اما تفکر آن ریشه‌کن نشده است

کارشناس مسائل بین الملل بیان اینکه کشور عراق باید این موضوع را در نظر داشته باشد که هرگونه ناامنی در منطقه به زیان عراق خواهد بود، ادامه داد: علی رغم اینکه با تلاش‌های شهید سلیمانی و دیگر مقامات کشوری داعش شکست خورد اما تفکر آنها ریشه کن نشده است، ایدئولوژی داعشی همچنان پابرجا است و هرگونه ضعف دولت مرکزی عراق می‌تواند بحران ایجاد کند.

میرقاسم مومنی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص سطح همکاری ها و تعاملات راهبردی میان ایران و عراق در زمینه های مختلف اقتصادی، سیاسی و امنیتی متعاقب سفر رئیس جمهور به بغداد و منطقه اقلیم کردستان این کشور، اظهارداشت: عراق کشور دوست و شریک تجاری ایران است، جمهوری اسلامی ایران در حوزه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی با این کشور تعاملات خوبی داشته و این فرصت بسیار خوبی بود تا رئیس جمهور بتواند در خصوص اجرایی شدن برخی توافقات قبلی و همچنین زمینه سازی توافقات جدید را انجام دهد.

وی افزود: اولین سفر رئیس جمهور به عراق، بعد از انتخاب وی به عنوان رئیس جمهور، بسیار حائز اهمیت است و این سفر نشان می‌دهد کشور عراق در سیاست خارجی ایران نقش مهمی دارد و ایران علاقمند است روابط دو طرف گسترش پیدا کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به دیدارهای مهم رئیس جمهور با مسئولین عراقی، بیان کرد: استقبال مقامات عراقی از جمله مقامات اقلیم کردستان از رئیس جمهور کشورمان نشان می‌دهد مسئولین دو طرف درصدد گسترش روابط و حل برخی مشکلات فی ما بین هستند.

مومنی همچنین تاکید کرد: امنیت مسئله‌ای نیست که جمهوری اسلامی ایران بخواهد از آن چشم‌پوشی کند و بارها این مسئله را متذکر شده است؛ در خصوص گروه‌های جدایی طلب یا گروه‌های ضد انقلابی که به انواع مختلف در خاک عراق و اقلیم کردستان حضور داشتند و سعی می‌کردند امنیت کشور را به خطر اندازند، اقلیم کردستان همکاری‌های خوبی داشته و مدتی پیش اقداماتی در جهت حُسن همجواری انجام داد.

وی با بیان اینکه کشور عراق باید این موضوع را در نظر داشته باشد که هرگونه ناامنی در منطقه به زیان عراق خواهد بود، ادامه داد: علی رغم اینکه با تلاش‌های شهید سلیمانی و دیگر مقامات کشوری داعش شکست خورد اما تفکر آنها ریشه کن نشده است، ایدئولوژی داعشی همچنان پابرجا است و هرگونه ضعف دولت مرکزی عراق می‌تواند بحران ایجاد کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل مطرح کرد: یکی از موضوعات بسیار مهم در این سفر بحث امنیتی بوده؛ تا به امروز بندهایی از توافقنامه امنیتی میان دو طرف به صورت کامل اجرا نشده و ایران خواهان اجرایی شدن آنها است، دولت مرکزی باید نسبت به تامین امنیت مرزها و جلوگیری از تجمع ضد انقلاب‌ها تعهد داشته باشد.

مومنی در پایان خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی افزایش روابط ایران و عراق و گسترش صادرات غیرنفتی، انرژی، صادرات برق، سرمایه‌گذاری‌های مشترک، ایجاد بسترهای بهتر برای زوار ایرانی موضوعاتی هستند که می‌تواند مفید باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha