۲۷ شهریور ۱۴۰۳، ۳:۰۲
کد خبر: 85598805
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خروج نیروهای ارتش آمریکا از نیجر کامل شد

۲۷ شهریور ۱۴۰۳، ۳:۰۲
کد خبر: 85598805
خروج نیروهای ارتش آمریکا از نیجر کامل شد

تهران- ایرنا- ارتش آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که برنامه خروج نیروهای ارتش این کشور از نیجر کامل شده است.

به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا به نقل از سی‌ان‌ان، فرماندهی آفریقا ارتش آمریکا در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه روند خروج نیروهای آمریکایی از نیجر از ۱۹ مه (۳۰ اردیبهشت) سال جاری آغاز شده بود، اعلام کرد: خروج نیروها و تجهیزات ارتش آمریکا از پایگاه هوایی ۱۰۱ در نیامی در ۷ جولای (۱۷ تیر) و خروج آنها از پایگاه هوایی ۲۰۱ در آگادز در تاریخ ۵ آگوست (۱۵ مرداد) سال جاری تکمیل شده است.

بر اساس این بیانیه، بخش هماهنگی فرماندهی آفریقا ارتش آمریکا شامل یک ژنرال دو ستاره و چندین کارمند نیز نیجر را ترک کرده‌اند.

در همین ارتباط سابرینا سینگ معاون سخنگوی پنتاگون نیز روز دوشنبه (به وقت محلی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که حضور پرسنل آمریکایی در نیجر تنها به حضور آنها در سفارت ایالات متحده در این کشور محدود شده است.

به نوشته سی‌ان‌ان، خروج نیروهای ارتش آمریکا از نیجر ماه‌ها پس از آن صورت می‌گیرد که دولت نظامی نیجر پس از آن که در سال ۲۰۲۳ قدرت را در این کشور در دست گرفت، به توافق‌نامه امضا شده با ایالات متحده پایان داد که به پرسنل نظامی و کارکنان غیرنظامی آمریکا اجازه می‌داد در نیجر فعالیت کنند.

یک سخنگوی ارتش نیجر در ماه مارس گفته بود که این توافق‌نامه‌ نه تنها در ماهیت خود بسیار غیرمنصفانه است بلکه خواسته‌ها و منافع مردم نیجر را برآورده نمی‌کند.

حدود یک هزار نظامی آمریکایی به عنوان بخشی از مأموریت ضد تروریسم ایالات متحده در نیجر حضور داشتند.

به گزارش ایرنا، حکومت نظامی نیجر در آوریل (اسفند - فروردین) به آمریکا دستور داد که نزدیک به یک هزار پرسنل نظامی خود را از این کشور خارج کند که شکستی شرم آور برای واشنگتن پس از کودتای سال گذشته بود.

قبل از کودتا، نیجر یک شریک کلیدی در مبارزه آمریکا علیه شورشیان در منطقه ساحل آفریقا بود که هزاران نفر را کشته و میلیون‌ها نفر را آواره کرده است.

با خروج آمریکا، روسیه تعدادی از نیروهای نظامی خود را در همان پایگاه مستقر کرده است، جایی که آنها در حال انجام فعالیت‌های آموزشی هستند.

مقامات آمریکایی می‌گویند هیچ تماسی بین پرسنل آمریکایی و روسی در آنجا وجود نداشته و کنت اکمن سرلشکر نیروی هوایی آمریکا که برای هماهنگی انتقال نیروها در نیجر حضور دارد، تاکید کرد که از نیجر تضمین‌هایی دریافت کرده است که نیروها از هم جدا خواهند ماند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha