۲۷ شهریور ۱۴۰۳، ۱۰:۲۷
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85598960
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رئیس دانشگاه کردستان: تبدیل دانش به ثروت در دانشگاه‌ها آموزش داده شود

سنندج- ایرنا- رئیس دانشگاه کردستان با اشاره به اهمیت جایگاه ارتباط دانشگاه و جامعه، گفت: اساتید در دانشگاه‌های مختلف باید تبدیل دانش به ثروت و ایجاد ارزش افزوده را به دانشجویان آموزش دهند.

حامد قادرزاده روز سه شنبه در نشست مرکز رشد دانشگاه با بنیاد دانایان اظهار کرد: سهم آموزش (مدرسه و دانشگاه) در تولید ناخالص داخلی کشور، کمتر از سه درصد و این سهم در آموزش عالی کمتر از ۰.۷۱ درصد است با این وجود بیش از ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان در کشور وجود داشته و ۱۴۰ هزار شاغل در این بخش فعالیت می‌کنند.

وی افزود: نگاه دانشگاه کردستان حمایت از مراکز رشد، واحدهایی فناور و شرکت‌های دانش بنیاد است و تعامل مثبتی در بین دانشگاه کردستان و این مراکز وجود دارد.

به گفته رئیس دانشگاه کردستان، فلسفه ایجاد چنین مراکزی هدایت دانش آموزان و دانشجویان به سمت اشتغال‌زایی و تبدیل دانش به ارزش است و این امر با مدیریت منابع مالی به ثمر خواهد رسید.

در ادامه این نشست مدیر گروه دانایان نیز اظهار کرد: از زمانی که یک کسب و کار به‌ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان، فعالیت خود را شروع می‌کند تا زمانی که به مرحله شکوفایی و درآمدزایی برسد، نیاز به حمایت نهادهای قانون‌گذار و سیاست‌گذار دارد.

حسین عبده تبریزی افزود: نقش مکانیزم‌های مالی بسیار پررنگ و با اهمیت است اما علاوه بر ریل‌گذاری و سیاستگذاری‌های درست حاکمیتی، آینده‌نگری و دانش کافی مدیریت خود شرکت نیز لازمه رشد کسب و کارهاست.

وی با اشاره به لزوم اصلاحات اساسی در اقتصاد کشور، اضافه کرد: خوشبختانه رشد اقتصادی شرکت‌های دانش‌بنیان در مقایسه با دیگر بنگاه‌های اقتصادی در کشور غیر قابل مقایسه است و دلیل این امر ساختار چابک این شرکت‌ها از یک سو و از سوی دیگر اداره آنها به شکل خصوصی است.

تبریزی، لازمه جهش در اقتصاد دانش‌بنیان استان را ایجاد ناحیه نوآوری کردستان دانست و گفت: امروزه کسب و کارهای نو مبتنی بر فناوری‌های نوظهور در تمامی جنبه‌های زندگی ما وارد شده‌اند و برای تحول بنیادی در این اقتصاد، ایجاد ناحیه نوآوری کردستان بسیار ضروری است.

وی ادامه داد: لازم است پارک علم و فناوری کردستان با همکاری و هم‌افزایی با دانشگاه کردستان و دیگر بازیگران زیست‌بوم نوآوری و فناوری استان تمامی تلاش خود را برای ایجاد این منطقه به کار گیرند.

استاد اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به مرز مشترک با اقلیم کردستان و تعیین پارک علم و فناوری کردستان به عنوان دبیرخانه توسعه تعاملات علمی و فناورانه با اقلیم کردستان، گفت: از بزرگترین ظرفیت‌های اقتصادی در استان کردستان هم مرزی با اقلیم کردستان است چرا که علاوه بر قرابت فرهنگی، بازار بکر اقلیم می‌تواند به عنوان هاب صادرات محصولات و خدمات فناورانه و نوآورانه واحدهای فناور تمامی پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه‌های کشور باشد.

به گزارش ایرنا، دانشگاه کردستان در سال ۱۳۵۳ کار خود را با عنوان دانشسرای عالی سنندج وابسته به دانشگاه تربیت معلم تهران آغاز کرد و در ادامه به عنوان یکی از پردیس‌های دانشگاه رازی کرمانشاه درآمد تا اینکه در سال ۱۳۷۰ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران، این مرکز آموزش عالی را با عنوان «دانشگاه کردستان» به رسمیت شناخت.

این دانشگاه هم اکنون هشت دانشکده شامل زبان و ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، علوم پایه، کشاورزی، منابع طبیعی، مهندسی، هنر و معماری، علوم‌ پایه و فنی - مهندسی دارد.

در حال حاضر ۱۱ هزار و ۲۰۰ دانشجو در ۵۶ رشته کارشناسی، ۱۱۴ رشته کارشناسی ارشد و ۳۰ رشته دکترا در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha