بازتاب نشست خبری دکتر پزشکیان در رسانه‌های آسیا؛ پیامی از جنس صلح

تهران- ایرنا- رسانه‌های جنوب آسیا به ویژه هندوستان با پوشش نخستین نشست خبری رییس جمهوری ایران و انتشار گزارش‌هایی درباره گفت‌وگوی دکتر مسعود پزشکیان با رسانه‌ها، سخنان وی را پیامی از جنس صلح دانستند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، روز گذشته دوشنبه ۲۶ شهریور، نخستین نشست خبری دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهوری ایران با حضور بیش از ۳۰۰ خبرنگار داخلی و خارجی در سالن اجلاس سران برگزار شد. رسانه‌های جنوب آسیا نیز با پوشش این گفت‌وگوها و انتشار گزارش‌هایی از این نشست، به تحلیل سخنان وی پرداختند.

رسانه فرست پست هند، با انتشار چند گزارش و پوشش لحظه به لحظه این رویداد رسانه‌ای نوشت: پزشکیان که در طول مبارزات انتخاباتی، متعهد شده بود با گشت‌های پلیس درباره حجاب مخالفت کند و محدودیت‌های طولانی مدت اینترنت را کاهش دهد، گفت: پلیس اخلاق در ایران دیگر زنان را «آزار» نخواهد داد.

این رسانه هندی اضافه کرد: رئیس‌جمهوری ایران، روز دوشنبه، قول داد مطمئن خواهد شد پلیس اخلاق دیگر زنان را آزار نخواهد داد زیرا قرار نبوده پلیس اخلاق با (زنان) مقابله کند.

پزشکیان گفت که دولت او در تلاش است تا محدودیت های برخط (آنلاین)، به ویژه در رسانه های اجتماعی را کاهش دهد.

فرست پست با اشاره به اهمیت روابط خارجی در دولت پزشکیان، نوشت: رئیس جمهوری ایران در نشست خبری خود به طور خلاصه به موضوعات دیگری از جمله روابط پرتنش ایران با آمریکا و توافق هسته ای ۲۰۱۵ پرداخت و گفت: اگر آمریکا به حقوق ما احترام بگذارد، نمی‌خواهیم با آمریکا بجنگیم. این ما نیستیم که (با آمریکایی ها) دشمن هستیم. ما در اطراف کشورشان پایگاه نظامی نساخته ایم.

بازتاب نشست خبری دکتر پزشکیان در رسانه‌های آسیا؛ پیامی از جنس صلح

وی گفت: ما به دنبال سلاح هسته ای نیستیم و به چارچوب توافق هسته ای احترام گذاشته ایم. آنها (آمریکا) توافق را زیر پا گذاشتند و ما را مجبور به انجام این کارها کردند.

این رسانه هندی با اشاره به تحریم های تازه اعمال شده علیه ایران به نقل از رئیس جمهوری ایران نوشت: پزشکیان گفت ایران هیچ سلاحی به روسیه نداده است. این امکان وجود دارد که ایران و روسیه در گذشته همکاری نظامی داشته باشند، زیرا در آن زمان منعی وجود نداشت اما آنچه می توانم با قاطعیت بگویم این است که از زمان آغاز جنگ ما چیزی به آنها نداده ایم که (غرب) ما را تحریم کند.

او همچنین بر حق ایران برای حفظ برنامه موشکی خود، که انتقادات غربی را به دنبال داشته است، به عنوان یک عامل بازدارنده در برابر دشمن سرسخت خود اسرائیل، پافشاری کرد.

وی با بیان اینکه غرب‌ می‌خواهد که ما موشک نداشته باشیم گفت: اما ابتدا باید اسرائیل را خلع سلاح کنیم.

بازتاب نشست خبری دکتر پزشکیان در رسانه‌های آسیا؛ پیامی از جنس صلح

فرست پست در گزارش دیگری نوشت: رئیس جمهوری ایران ارسال موشک های مافوق صوت به یمن را تکذیب کرد.

دکتر پزشکیان گفت: تهران موشک‌های مافوق صوت برای حوثی‌های یمن ارسال نکرده است،

وی افزود: ما چنین موشک هایی نداریم که به یمن ارائه کنیم.

این رسانه بخش‌های دیگر از سخنان پزشکیان را نیز در قالب گزارش‌های دیگری پوشش داد.

بازتاب نشست خبری دکتر پزشکیان در رسانه‌های آسیا؛ پیامی از جنس صلح

تارنمای خبری تلویزیون دهلی نو نیز با انتشار بخش‌هایی از نشست خبری دکتر پزشکیان نوشت: رئیس جمهوری جدید ایران قول داد تا اطمینان حاصل کند که پلیس اخلاق، زنان را آزار نمی دهد.

بازتاب نشست خبری دکتر پزشکیان در رسانه‌های آسیا؛ پیامی از جنس صلح

یونایتد نیوز هند نیز در گزارشی با تیتر ایران اطلاعات مربوط به ارسال سلاح های مافوق صوت به یمن را رد می کند، نوشت: رئیس جمهوری ایران، روز دوشنبه اطلاعات مربوط به ادعای ارسال تسلیحات مافوق صوت تهران به یمن را تکذیب کرد.

این رسانه از قول پزشکیان نوشت: ایران هیچ موشکی را که یمنی ها به سمت اسرائیل پرتاب کردند، به این کشور انتقال نداده است. البته ایران و یمن در مورد اسرائیل دیدگاه یکسانی دارند. ما توانایی های موشکی داریم، اما خود یمنی ها هم فناوری های خاص خود را دارند.

بازتاب نشست خبری دکتر پزشکیان در رسانه‌های آسیا؛ پیامی از جنس صلح

رسانه سنگاپوری آسیا وان نیز در گزارشی با اشاره به تاکید پزشکیان درباره ندادن تسلیحات به روسیه نوشت: رئیس‌جمهوری ایران می‌گوید تهران از زمان روی کار آمدن وی سلاحی به روسیه منتقل نکرده است.

این رسانه نوشت: رئیس جمهوری ایران، روز دوشنبه (۱۶ سپتامبر، ۲۶ شهریور) گفت: با این که قدرت های غربی تهران را به تحویل موشک های بالستیک به مسکو در ماه سپتامبر متهم کردند، دولت او از زمان روی کار آمدن در ماه اوت، هیچ سلاحی به روسیه منتقل نکرده است.

آمریکا و متحدانش هفته گذشته ایران را به انتقال موشک های بالستیک به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین متهم و تحریم های جدیدی را علیه مسکو و تهران اعمال کردند.

آسیا وان نوشت: روسیه و ایران هر دو ادعاهای غرب را رد کردند.

این رسانه سنگاپوری افزود: پزشکیان در یک کنفرانس خبری تلویزیونی در پاسخ به این سوال که آیا ایران موشک‌هایی را به روسیه منتقل کرده است، گفت: احتمال دارد که تسلیحات در گذشته تحویل داده شده باشد، اما می‌توانم به شما اطمینان دهم که از زمانی که من روی کار آمدم، چنین محموله ای به روسیه ارسال نشده است.

بازتاب نشست خبری دکتر پزشکیان در رسانه‌های آسیا؛ پیامی از جنس صلح

تارنمای داون (سپیده دم) پاکستان در گزارشی نوشت: رئیس‌جمهوری ایران می‌گوید اگر آمریکا دست از خصومت بردارد، گفت‌وگوی مستقیم با واشنگتن امکان پذیر است.

این رسانه نوشت: پزشکیان گفته است که اگر واشنگتن «در عمل» نشان دهد که با تهران خصومت ندارد، ایران می تواند به صورت مستقیم با آمریکا گفت‌وگو کند. ما با آمریکا دشمنی نداریم. آنها باید با نشان دادن حسن نیت خود در عمل، به دشمنی خود با ما پایان دهند. ما با آمریکایی ها هم برادر هستیم.

پزشکیان این سخنان را روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری در تهران در پاسخ به این سوال که آیا تهران آماده گفت‌وگوهای مستقیم با آمریکا برای احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ است یا خیر؟ بیان داشت.

داون اضافه کرد: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ با این استدلال که این توافق بیش از حد سخاوتمندانه نسبت به تهران بود، از این توافق سرپیچی کرد و تحریم‌های سخت‌گیرانه آمریکا علیه ایران را بازگرداند و تهران را وادار کرد که به تدریج محدودیت‌های هسته‌ای توافق را زیر پا بگذارد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، تلاش کرد درباره احیای پیمان هسته ای که بر اساس آن ایران برنامه هسته ای خود را در ازای رهایی از تحریم های آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد محدود کرده بود، مذاکره کند. با این حال، تهران از مذاکره مستقیم با واشنگتن خودداری کرده است.

اکسپرس تریبون پاکستان نیز با تیتر «تعهد پزشکیان برای نظارت بر پلیس اخلاق» نوشت: رئیس‌جمهوری ایران روز دوشنبه در سخنانی خطاب به رسانه‌ها در دومین سالگرد درگذشت مهسا امینی، قول داد مطمئن شود پلیس اخلاق دیگر زنان را آزار نخواهد داد.

این رسانه نوشت: پزشکیان در اولین نشست خبری خود از زمان روی کار آمدنش در ماه ژوئیه (تیر ماه) گفت: پلیس اخلاق قرار نبود با (زنان) مقابله کند. من پیگیری خواهم کرد تا آنان مزاحم زنان نشوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha