حین تماشای این ۲۵۰ فیلم‌کوتاه متوجه گذر زمان نشدم/ تولد یک نسل جسور

تهران- ایرنا- داور جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان قزوین گفت: جریان امیدوارکننده‌ و جسوری در حال تبدیل شدن به نسل آینده سینمای ایران هستند. فیلم‌ کوتاه امروز بسیار جدی است و بعضی از آثار همواره انسان‌ها را به سمت این آرزو می‌برد که ای‌کاش این جسارت در جریان غالب فیلم‌های بلند سینمای ایران هم نمود داشته باشد.

یلدا جبلی کارگردان و بازیگر سینما و عضو هیات انتخاب و داوری بخش فیلم هفتادمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان قزوین- راژیا، در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا درباره سینمای کوتاه گفت: یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های فیلم‌های کوتاه، تازگی و جسارت این آثار در پرداختن به موضوعات مختلف است. به همین دلیل هم با وجود فعالیت در تلویزیون و ساخت فیلم سینمایی بلند، همچنان در صنف فیلم‌کوتاه عضویت دارم و همچنان هرآنچه مربوط به سینمای کوتاه می‌شود، برایم بسیار جذاب است.

وی افزود: در طول این سال‌ها، این شانس را داشته‌ام که به‌صورت مستمر بیشتر فیلم‌های کوتاه تولیدشده را به‌واسطه عضویت در گروه‌های انتخاب و داوری جشنواره‌ها، ببینم. اتفاقی که در فیلم‌کوتاه رخ می‌دهد و جریان جسوری که در این عرصه فعالیت دارد، همواره انسان‌ها را به سمت این آرزو می‌برد که ای‌کاش این جسارت در جریان غالب فیلم‌های بلند سینمای ایران هم نمود داشته باشد. از جایی به بعد تجهیزات حرفه‌ای وارد سینمای کوتاه شد و حالا به نظر می‌رسد که یک جریان صنعتی در سینمای کوتاه ایران شکل گرفته است

جبلی در ادامه درباره تجربه داوری در جشنواره منطقه‌ای قزوین گفت: من تا پیش از دعوت به داوری در این رویداد، آشنایی چندانی با جشنواره‌های منطقه‌ای که توسط انجمن سینمای جوانان برگزار می‌شود، نداشتم و تصور اولیه‌ام این بود که وقتی صحبت از تولیدات مناطق می‌شود، قرار است سطح و کیفیت کارها متفاوت از جشنواره‌های ملی باشد.

این کارگردان افزود: با توقع پایینی شروع به تماشای فیلم‌ها کردم اما اتفاق ویژه این بود که واقعا تماشای این آثار برایم تبدیل به یک تجربه خاص شد. فکر می‌کنم حدود ۲۵۰ فیلم‌کوتاه داستانی را در بازه انتخاب تماشا کردم که واقعا متوجه گذشت زمان نشدم. به نسبت تجربه‌ای که در سال‌های قبل داشتم، کیفیت فنی فیلم‌ها بسیار متفاوت شده است. از جایی به بعد تجهیزات حرفه‌ای وارد سینمای کوتاه شد و حالا به نظر می‌رسد که یک جریان صنعتی در سینمای کوتاه ایران شکل گرفته است.

حین تماشای این ۲۵۰ فیلم‌کوتاه متوجه گذر زمان نشدم/ تولد یک نسل جسور

عضو هیات انتخاب و داوری جشنواره قزوین تاکید کرد: در این دوره از جشنواره، علاوه‌ بر رشد فنی، شاهد پختگی موضوعات هم بودیم. به نظر می‌رسد بچه‌های فیلم‌کوتاه از آن مرحله هیجان‌زدگی در مواجهه با تجهیزات فنی عبور کرده‌اند و با پختگی سراغ سوژه‌های مختلف می‌روند. در ترکیب فیلم‌هایی که امسال در این رویداد دیدم، این ویژگی برایم بسیار جذاب بود. فیلم‌سازان جوان امروز، نسبت به نسل من که ۱۵ سال پیش فیلم‌سازی کوتاه را تجربه می‌کردیم، بسیار جسورتر هستند. خیلی از آنها امکانات بسیار بهتری به‌نسبت نسل‌های قبل‌تر در اختیار دارند

کارگردان فیلم‌ سینمایی «جمشیدیه» ادامه داد: جریان امیدوارکننده‌ای در حال تبدیل شدن به نسل آینده سینمای ایران هستند. فیلم‌ کوتاه امروز بسیار جدی است و بعضی از آثار این حوزه را می‌توان جدی‌تر از فیلم‌های بلند همین امروز سینمای ایران مورد توجه قرار داد. مواجهه با فیلم‌های این دوره از جشنواره، برایم بسیار جذاب بود.

جبلی در پایان گفت: فیلم‌سازان جوان امروز، نسبت به نسل من که شاید ۱۵ سال پیش فیلم‌سازی کوتاه را در فضاهای شخصی خود تجربه می‌کردیم، بسیار جسورتر هستند. خیلی از این فیلم‌سازان امکانات بسیار بهتری به‌نسبت نسل‌های قبل‌تر در اختیار دارند. اگر بتوانند در همین فضا، مسیر پختگی بیشتر موضوعات و انتخاب سوژه‌ها را در پیش بگیرند، اتفاقات بسیار بهتری در سینمای کوتاه رقم خواهد خورد.

هفتادمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان قزوین- راژیا از ۲۷ الی ۳۰ شهریور ماه ۱۴۰۳ به میزبانی انجمن سینمای جوانان ایران و دفتر قزوین برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha