کارشناس هندبال: رافائل مربی سخت‌کوشی است/ موافق مربی ایرانی بودم

تهران- ایرنا- مربی سابق تیم ملی هندبال گفت: معتقدم که سرمربی داخلی طراز اول برای تیم ملی انتخاب می‌شد، بهتر بود زیرا مربیان داخلی کمی از مربیان خارجی ندارند اما رافائل هم سرمربی فوق‌العاده سخت‌کوش و با برنامه‌ای است.

شهداد مرتجی روز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا درباره انتخاب رافائل گویجوسا کاستیلو به عنوان سرمربی تیم ملی هندبال، اظهار داشت: رافائل ۱۰ سال پیش در ایران هدایت تیم ملی و نیز تیم ثامن الحجج را برعهده داشت. در آن زمان این باشگاه واقعا امکانات خوبی را فراهم کرد و بهترین بازیکنان ملی‌پوش در این تیم حضور داشتند. در آن دوران این تیم نتایج بدی نگرفت و در ایران اول شد. در تیم ملی هم توانستیم به جام جهانی راه یابیم.

وی افزود: من به عنوان بازیکن و کمک مربی با رافائل کار نکردم اما بچه‌هایی که با او کار کردند، از او تعریف می‌کردند و راضی بودند و می‌گفتند مربی پرتلاش و فنی است و امیدوارم با امکاناتی که فدراسیون برایش فراهم می‌کند بتواند به تیم ملی هندبال کمک کند. هرچند نمی‌توانم نظر بدهم که او در ادامه کار وسلین وویوویچ (سرمربی سابق تیم ملی) موفق خواهد بود یا خیر زیرا شناختی از وی ندارم. گرچه می‌دانم رافائل سرمربی فوق‌العاده پرتلاش و با برنامه‌ای است.

کارشناس هندبال: رافائل مربی سخت‌کوشی است/ موافق مربی ایرانی بودم

مربی سابق تیم ملی هندبال عنوان کرد: زمانی می‌توانیم تیم ملی خوبی داشته باشیم که باشگاه‌ها قوی شوند. اول باید به باشگاه‌ها توجه شود و تیم ملی در سال گذشته نه تنها نتیجه نگرفت بلکه فدراسیون به دلیل آسیب دیدگی بازیکنان در باشگاه‌ها متضرر شد. هرگونه خسارت در هندبال سبب می‌شود تا تیم ملی ضرر کند. امسال مسابقاتی نداریم و به همین دلیل فدراسیون می‌تواند با برگزاری لیگ منظم به باشگاه‌ها و مربیان کمک کند تا بتوانند بازیکنان خوبی پرورش دهند.

وی ادامه داد: مربی خارجی باید در تیم ملی تحول ایجاد کند و صرفا مربی که همسطح با مربیان ایرانی باشد کمکی به رشد هندبال نمی‌کند، به ویژه اینکه مربیان خارجی بسیاری آمدند و در مدت کوتاهی هم کشورمان را ترک کردند. توقع سرمربیان خارجی بالاست و باید فدراسیون در راستای تحقق اهداف آنها دیدارهای دوستانه، فراهم کند. هرچند مربیان ایرانی شناخت خوبی از بچه‌ها دارند و می‌توانند به راحتی با آنها ارتباط بگیرند.

مرتجی یادآور شد: باشگاه‌ها بازوان فدراسیون هستند و اگر قوی عمل کنند به تیم ملی ایران کمک خواهند کرد. در واقع اگر مربیان باشگاه‌ها از لحاظ بدنی، مهارت و تاکتیکی روی شاگردانشان خوب عمل کنند، کار سرمربی تیم ملی هم راحت می‌شود. متاسفانه مربی خارجی باید بیشتر زمان خود را روی مشکلات آمادگی جسمانی بازیکنان بگذارد؛ این موارد اصول پایه‌ هندبال است و یک سری از بازیکنان نمی‌توانند آن را اجرا کنند و به همین دلیل به تیم ملی در قهرمانی آسیا آسیب می‌زنند. باید روی عملکرد باشگاه‌ها و مربیان آن نظارتی باشد تا به تیم ملی کمک کنند.

کارشناس هندبال: رافائل مربی سخت‌کوشی است/ موافق مربی ایرانی بودم

وی همچنین درباره تیم هندبال سپاهان در لیگ برتر خاطرنشان کرد: حدودا ۲۰ روز پیش تمرینات را شروع و یارگیری را انجام دادیم و تیم بهتری نسبت به پارسال بسته شده است. بازیکنان قبلی و ملی‌پوش سپاهان به این تیم بازگشتند و شرایط برای ما بهتر شده است. فعلا ما در حال بدنسازی هستیم و بعد به سراغ مباحث تاکتیکی می‌رویم. در این فصل محدودیتی برای جذب ملی‌پوشان نداشتیم اما باشگاه تاکید داشت از نیروهای بومی استفاده کنیم.

سرمربی تیم هندبال سپاهان گفت: در این فصل مرحله پلی‌آف نداریم و ۲۰ روز پیش قرعه‌کشی انجام شد اما هنوز مشخص نیست تعداد تیم‌ها ۱۰ یا ۱۲ تیم است. هرچقدر تعداد تیم‌ها کمتر باشد کیفیت لیگ بالا می‌رود، زیرا بازیکنان با کیفیت در تیم‌ها تقسیم می‌شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha