نرخ شهرنشینی در استان اصفهان به ۹۰ درصد رسید

اصفهان- ایرنا - نگاهی به جدیدترین آمار و اطلاعات نشان می‌دهد که جمعیت استان اصفهان به پنج میلیون و ۴۳۰ هزار نفر و نرخ شهرنشینی در آن به ۹۰ درصد رسیده است.

به گزارش ایرنا، طبق آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اصفهان، جمعیت این استان از پنج میلیون و ۱۲۰ هزار نفر در سال ۱۳۹۵ که سرشماری عمومی نفوس و مسکن انجام شد، به پنج میلیون و ۳۷۴ هزار نفر در سال ۱۴۰۱، پنج میلیون و ۴۰۲ هزار نفر در سال ۱۴۰۲ و پنج میلیون و ۴۳۰ هزار نفر در سال ۱۴۰۳ رسیده است.

سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ به‌منظور تامین اطلاعات پایه‌ای مورد نیاز برای توسعه اجتماعی و اقتصادی انجام شد.

روند رو به رشد شهرنشینی در اصفهان

نگاهی به جمعیت شهری و روستایی نشان می‌دهد که نرخ شهرنشینی در استان اصفهان در هشت سال اخیر رو به رشد بوده و از ۸۸ درصد در سال ۱۳۹۵ به ۸۹.۳ درصد در سال ۱۴۰۱، ۸۹.۵ درصد در سال ۱۴۰۲ و ۹۰ درصد در سال ۱۴۰۳ افزایش یافته است.

بدین ترتیب نرخ روستانشینی استان اصفهان نیز در مدت مذکور روند کاهشی داشته و از ۱۲ درصد در سال ۱۳۹۵ به حدود ۱۰ درصد در سال جاری رسیده است.

جمعیت شهرنشین استان اصفهان در سال ۱۳۹۵ حدود چهار میلیون و ۵۰۷ هزار نفر بوده که این شاخص در سال ۱۴۰۱ به چهار میلیون و ۸۰۰ هزار، در سال ۱۴۰۲ به چهار میلیون و ۸۳۵ هزار و در سال ۱۴۰۳ به حدود چهار میلیون و ۸۷۰ هزار نفر افزایش یافته است.

جمعیت روستانشین این استان نیز در سال ۱۳۹۵ حدود ۶۱۴ هزار نفر بوده که در سال جاری به ۵۵۹ هزار نفر کاهش یافته است.

کلانشهر اصفهان نیز در سال های اخیر با روند رو به رشد جمعیت مواجه بوده بطوریکه این شاخص از یک میلیون و ۹۶۱ هزار نفر در سال ۱۳۹۵ به ۲ میلیون و ۳۳ هزار نفر در سال ۱۴۰۱، ۲ میلیون و ۴۷ هزار در سال ۱۴۰۲ و ۲ میلیون و ۶۰ هزار نفر در سال ۱۴۰۳ رسیده است.

افزایش تعداد شهرها و شهرستان‌ها

تقسیمات جغرافیایی نیز در استان اصفهان در این مدت دچار تغییراتی شده است بطوریکه تعداد شهرستان‌ها از ۲۴ در سال ۱۳۹۵ به ۲۸ در سال ۱۴۰۱ و ۲۹ در سال ۱۴۰۳ افزایش یافت.

با ابلاغ تشکیل شهرستان «میمه و وزوان» و جدا شدن آن از شاهین‌شهر در مرداد امسال بر اساس مصوبه هیات دولت، تعداد شهرستان‌های استان اصفهان به ۲۹ رسید.

همچنین تعداد شهرهای این استان از ۱۰۷ شهر در سال ۱۳۹۵ به ۱۱۴ شهر در سال ۱۴۰۱ افزایش یافت و در ۲ سال اخیر این تعداد ثابت مانده است.

تعداد آبادی های دارای سکنه در استان در سال جاری یکهزار و ۶۹۲ آبادی است درحالیکه شمار آن در سال ۱۳۹۵ معادل یکهزار و ۶۹۹ و در سال ۱۳۹۰ حدود یکهزار و ۸۳۰ آبادی بود.

کاهش نرخ رشد جمعیت
نگاهی به آمار اصفهان در سال های اخیر نشان می دهد که نرخ رشد جمعیت در این استان روند کاهشی داشته است؛ این شاخص از ۱.۳۷ درصد در سال ۱۳۹۰ به کمتر از یک درصد یعنی ۰.۹۷ درصد در سال ۱۳۹۵ رسید.

شاخص نرخ رشد جمعیت پس از سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ باز هم روند کاهشی داشت و در سال ۱۴۰۱ به ۰.۸۱ ، سال ۱۴۰۲ به ۰.۷۷ و سال ۱۴۰۳ به ۰.۷۳ کاهش یافت.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره آمار یاد شده اظهار کرد: این اطلاعات توسط مرکز آمار ایران و با استفاده از روش های علمی و آمار موجود مانند نرخ تولد، مرگ و میر، باروری و مهاجرت برآورد و ارائه می شود.

سید علی قرشی، یکی از مهمترین تغییرات بوجود آمده در شاخص های جمعیتی استان اصفهان در سال های اخیر را افزایش نرخ شهرنشینی دانست و افزود: تبدیل روستاها به شهر و همچنین الحاق تعدادی از آنها به شهرها (به‌دلیل توسعه شهری) از عوامل اصلی در این زمینه است.

وی با بیان اینکه موضوع مهاجرت نیز در این زمینه نقش دارد، خاطرنشان کرد: آنچه که در هشت سال اخیر در افزایش نرخ شهرنشینی در استان اصفهان نقش اساسی داشته، افزایش تعداد شهرهاست.

قرشی، یکی دیگر از شاخص های قابل توجه در آمار مذکور را کاهش نرخ رشد جمعیت عنوان و اضافه کرد: این شاخص از ۱.۳۷ درصد در سال ۱۳۹۰ به ۰.۷۳ درصد در سال جاری رسیده است که اگر به همین منوال پیش رود در سال های آینده تبعاتی به‌همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به اجرای سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۴۰۵ ، تاکید کرد: این سرشماری با توجه به لزوم روزآمدسازی آمار و اطلاعات ضروری است اما روش آن متفاوت با دوره های گذشته و به‌صورت «ثبتی مبنا» خواهد بود.

قرشی تصریح کرد: برخی از اطلاعات و شاخص های آماری بویژه در جوامع و مناطق کوچک از طریق سرشماری به خوبی بدست می آید بنابراین سرشماری از اهمیت خاصی برخوردارست.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان افزود: روش‌های سرشماری در حال گذار از سنتی به مدرن و دیجیتال است و در کشورمان نیز همین رویه اجرا خواهد شد.

قرشی خاطرنشان کرد: سرشماری ثبتی مبنا پارسال به‌طور آزمایشی در ۲ شهر استان اصفهان انجام شد تا مشکلات و نقاط ضعف آن شناسایی و برطرف شود.

طرح آزمایشی سرشماری ثبتی مبنا دی ماه سال گذشته در فولادشهر از توابع شهرستان لنجان و دستگرد از توابع شهرستان برخوار اجرا شد؛ در روش ثبتی مبنا، داده‌ها به صورت مستقیم از جمعیت، جمع‌آوری نمی‌شود و این کار با استفاده از داده‌های اداری نگهداری‌ شده در بانک‌های اطلاعاتی دستگاه‌های مختلف اجرایی و خدماتی کشور انجام می‌گیرد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی اصفهان همچنین با بیان اینکه آمار سرشماری و برآوردی جمعیت با احتساب اتباع خارجی مجاز استخراج می‌شود، گفت: شمار اتباع خارجی مجاز در سرشماری سال ۱۳۹۵ در استان نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر بود.

محمدرضا جان‌نثاری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان در سال گذشته(۱۴۰۲) تعداد اتباع خارجی دارای مجوز در این استان را بیش از ۳۰۰ هزار نفر اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، آخرین سرشماری رسمی نفوس و مسکن کشور سال ۱۳۹۵ انجام شد و پس از آن هنوز سرشماری سراسری صورت نگرفته و قرار است در سال ۱۴۰۵ این کار انجام شود؛ با این وجود اطلاعات جامع جمعیتی با استفاده از آخرین روش‌های انتشار اطلاعات و برآوردها از چهار واقعه ولادت، وفات، ازدواج و طلاق ارایه می‌شود.

طبق آخرین آمار موجود جمعیت ایران حدود ۸۶ میلیون نفر است که با این احتساب اصفهان، حدود ۶ درصد از جمعیت کل کشور را شامل می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha