پیشگیری از آتش‌سوزی سریالی در خوابگاه‌های دانشجویی پایتخت+فیلم

تهران بزرگ- ایرنا- چندین حادثه آتش‌سوزی در هفته‌های اخیر در خوابگاه‌های دانشجویی خیابان کارگر، سعادت‌آباد و بلوار کشاورز پایتخت رخ داد که علت اصلی آنها رعایت نکردن اقدامات پیشگیرانه بود. حال باید دید که چه راهکارهایی برای پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی در خوابگاه‌ها وجود دارد تا مشکلات ناشی از آن به ویژه برای دانشجویان کاهش یابد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شاید یکی از دلایل اصلی وقوع آتش‌سوزی در ساختمان‌هایی همچون خوابگاه‌های دانشجویی، ناایمن بودن این ساختمان‌ها در هفته‌های اخیر بوده زیرا بسیاری از مسایل ایمنی در این گونه مراکز تجمعی دانشجویان رعایت نمی‌شود و با هر جرقه‌ای امکان حریق وجود دارد.

ایمن‌سازی این گونه ساختمان‌های تجمعی دلیلی روشن برای کاهش میزان آتش‌سوزی در پایتخت است تا مردم و آتش‌نشانان بتوانند در چنین موقعیتی با آسایش بیشتری به فعالیت خود ادامه دهند، از طرفی از خسارت احتمالی، مرگ یا مصدومیت افراد، جلوگیری کرد و از طرفی دیگر فعالیت آتش‌نشانان را دوچندان نخواهد کرد.

از آنجا که استان تهران به دلیل جمعیت بالا، تعداد زیادی از دانشجویان در پایتخت مشغول به تحصیل هستند، ایمن‌سازی خوابگاه‌ها باید به عنوان یک وظیفه و تکلیف از سوی متولیان و مسئولان امر به صورت جدی پیگیری شود زیرا سریال آتش‌سوزی در این هفته‌های اخیر نشان داده است که بخش عمده‌ای از خوابگاه‌ها در ساختمان‌های ناایمن تعبیه شده است و همین امر امکان بروز حوادثی ناگوار همچون آتش‌سوزی را افزایش می‌دهد.

پیشگیری از آتش‌سوزی سریالی در خوابگاه‌های دانشجویی پایتخت+فیلم

سریال‌های آتش‌سوزی در خوابگاه‌های دخترانه پایتخت

شهریور ۱۴۰۳ در روزهای نهم، دوازدهم و هفدهم سه مورد آتش‌سوزی در خوابگاه‌های دانشجویان دختر در تهران رخ داد که همین موضوع نیز نشان می‌دهد که ساختمان‌های ناایمن در اختیار خوابگاه‌ها قرار دارد

شهریور ۱۴۰۳ در روزهای نهم، دوازدهم و هفدهم سه مورد آتش‌سوزی در خوابگاه‌های دانشجویان دختر در تهران رخ داد که همین موضوع نیز نشان می‌دهد که ساختمان‌های ناایمن در اختیار خوابگاه‌ها قرار دارد و هر لحظه ممکن است امکان وقوع چنین حوادثی را داشته باشد که برای پیشگیری از اینگونه حوادث باید راهکارهای عملیاتی داشت. اکنون چند مورد از وقوع آتش‌سوزی در این مدت در پایتخت آمده است.

وقوع آتش‌سوزی در یک خوابگاه دخترانه در بلوار کشاورز در روز نهم شهریورماه یکی دیگر از سریال‌های آتش‌سوزی در خوابگاه‌های دخترانه تهران بود که در این حادثه یک نفر مصدوم شد. در این محل یک منزل ۲.۵ طبقه با چندین اتاق به خوابگاه دختران تبدیل شده بود که این خوابگاه ظرفیت حدود ۳۰ نفر را داشت که در طبقه دوم در چند اتاق آتش‌سوزی روی داده بود. هنگام حادثه حدود ۲۰ نفر در خوابگاه حضور داشتند، آتش‌نشانان همزمان با خاموش کردن آتش همه افراد را به سلامت از محل حادثه خارج کردند و تنها یک نفر دچار مصدومیت شد که تحویل عوامل اورژانس داده شد.

آتش‌سوزی خوابگاه دانشجویی دخترانه در خیابان جمالزاده تهران نیز روز ۱۲ شهریوماه سال جاری رخ داد،‌ خبر داد و گفت: این خوابگاه دارای ۶ طبقه بوده و در هر طبقه نیز ۱۰ اتاق قرار داشت که در هر اتاق نیز چهار دانشجوی دختر ساکن بودند. در طبقه اول بدلیل اتصال سیم برق کولر آبی که در پنجره طبقه اول وجود داشت این طبقه دچار آتش‌سوزی شد. آتش‌سوزی در خارج از ساختمان بود و آتش‌نشانان همزمان با خاموش کردن آتش و تخلیه دود ۱۰ دانشجو که در محاصره دود و حرارت بودند به سلامت خارج کردند.

آتش‌سوزی خوابگاه دخترانه در منطقه سعادت‌آباد تهران روز ۱۷ شهریورماه سال جاری رخ داد، آتش‌نشانان در این حادثه ۴۰ نفر را در این آتش‌سوزی نجات دادند. در این حادثه هود آشپزخانه این ساختمان چهار طبقه که در زیرزمین قرار داشت دچار آتش‌سوزی شد که در اثر آن دود حاصل از این آتش‌سوزی به طبقات سرایت کرد. ۱۶ اتاق این ساختمان حتی بر روی پشت‌بام و حیاط و حتی زیرزمین احداث شده بودند، زمان آتش‌سوزی حدود ۴۰ نفر حضور داشتند که آتش‌نشانان این افراد را به سلامت از محل حادثه خارج کردند.

پیشگیری از آتش‌سوزی سریالی در خوابگاه‌های دانشجویی پایتخت+فیلم

ایمنی ساختمان در اختیار خوابگاه‌های دانشجویی پایین است

نداشتن ایمنی کامل ساختمان‌هایی که برای خوابگاه‌های دانشجویی استفاده می‌شود، یکی از دلایلی شد که در گفت وگو با سیدجلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران راهکارهای پیشگیرانه در راستای وقوع از آتش‌سوزی در خوابگاه‌هایی دانشجویی و ایمن‌سازی این خوابگاه‌ها را جویا شویم.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران درباره ایمن‌سازی خوابگاه‌های دانشجویی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: خوابگاه‌های دانشجویی به عنوان یکی از اماکن تجمعی محسوب می‌شوند و در حوادث اخیری که در این ساختمان‌ها رخ داد، مشخص شد که ایمنی ساختمان‌های در اختیار این خوابگاه‌های دانشجویی بسیار پایین است.

سیدجلال ملکی افزود: این ساختمان‌ها با توجه به سکونت تعداد قابل توجهی از دانشجویان به سیستم اعلان و خاموش‌کننده حریق مجهز نیستند و همین موضوع به عنوان زنگ خطر بزرگی برای خوابگاه‌های دانشجویی در چنین ساختمان‌هایی به شمار می‌رود که باید از سوی متولیان این حوزه مورد پیگیری قرار گیرد.

وی ادامه داد: این ساختمان‌های تجمعی حتما باید تاییدیه ایمنی از مراجع قانونی داشته باشند تا در صورتی که ساختمانی دچار نقص در ایمنی است بتوانند با رفع مشکلات آن، در نهایت تاییدیه را از سازمان آتش‌نشانی، سازمان‌های وابسته و متخصص این حوزه دریافت کند.

پیشگیری از آتش‌سوزی سریالی در خوابگاه‌های دانشجویی پایتخت+فیلم

اقدامات پیشگیرانه از آتش‌سوزی در خوابگاه‌ها

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در ادامه درباره برخی اقدامات پیشگیرانه از آتش‌سوزی در خوابگاه‌ها اینگونه توضیح داد و گفت: باید این خوابگاه‌های دانشجویی از سیستم گاز واحد یا همان موتورخانه برخوردار باشد و برای پیشگیری از بروز هرگونه آتش‌سوزی یا حوادث دیگر بهتر است که موتورخانه در خارج از ساختمان تعبیه شود.

به گفته وی، همچنین درباره سیستم برق ساختمان نیز باید از محافظ استفاده کرد که این سیستم به هنگام آتش‌سوزی در کمترین زمان ممکن برق ساختمان را قطع کرده و مانع از جلوگیری حادثه بزرگ خواهد شد.

ملکی تاکید کرد: همچنین در خوابگاه‌های دانشجویی نباید وسایل گرمایشی در اتاق‌ها مستقر باشد، باید این ساختمان‌ها یک آشپزخانه مرکزی در یکی از طبقات در مکان مناسب احداث شود و از مصرف اجاق خوراک‌پزی در اتاق‌ها خودداری شود همچنین درهای این خوابگاه‌های دانشجویی باید مجهز به «درب دودبند» باشد و همچنین سیستم اعلان و اطفا حریق باید به صورت اتوماتیک در ساختمان نصب باشد و تجهیزاتی همچون شیلنگ آب و خاموش‌کننده‌های دستی حتما باید در دسترس نگهبان ساختمان باشد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران برخی دیگر از نکات ضروری در خوابگاه‌ها را اینگونه توضیح داد و گفت: تعمیرات اساسی آسانسور و سیستم برق در خوابگاه‌های دانشجویی نیز دارای اهمیت است و باید به صورت جدی موردتوجه متولیان برای توسعه و اقدامات لازم برای تعمیر اساسی آنها قرار گیرد.

ملکی ادامه داد: همچنین در صورتی که نقص در سیستم برق و آسانسور خوابگاه‌های دانشجویی وجود دارد، حتما باید از افراد متخصص در این زمینه استفاده شود.

حال با توجه به وقوع چندین مورد آتش‌سوزی در خوابگاه‌های دانشجوییف به اول مهرماه و زمان بازگشایی دانشگاه ها نزدیک می شویم ضروری است مالکان و مدیران خوابگاه های دانشجویی این نکات ایمنی را رعایت کنند تا از بروز حوادث آتش‌سوزی در این ساختمان‌ها جلوگیری شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha