۱ مهر ۱۴۰۳، ۸:۵۷
کد خبرنگار: 2743
کد خبر: 85600561
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عملیات "نصر ۴" نشان افتخار رزمندگان لرستانی در دفاع مقدس

خرم آباد - ایرنا - "نصر ۴" که با هدف تصرف شهر ماووت عراق توسط سربازان کشور صورت گرفت یکی از عملیات هایی است که به عنوان نماد دلاورمردی های رزمندگان مبارز لرستان و سلسله شناخته می شود و اکنون به مناسبت هفته دفاع مقدس بازسازی این عملیات به همت ناحیه مقاومت بسیج شهرستان در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نصر ۴ عملیات نظامی نیمه ‌گسترده نیروهای مسلح ایران در خلال جنگ ایران و عراق بود که با فرماندهی سپاه پاسداران و مشارکت نیروهای پیشمرگه، ضد نیروهای ارتش عراق در اقلیم کردستان عراق به منظور تصرف شهر ماووت انجام شد.

عملیات "نصر ۴" با طراحی و فرماندهی سپاه پاسداران در چند محور منطقه شمالی استان سلیمانیه عراق و با هدف پیش روی به سوی شرق این استان و تصرف شهر ماووت در تاریخ ۳۱ خرداد سال ۶۶ با رمز مبارک "یا امام جعفر صادق (ع)" در ساعت ۲ بامداد از "قرارگاه نجف" آغاز شد که در نهایت شهر ماووت عراق به تصرف نیروهای خودی درآمد، سه هزار نفر از نیروهای عراقی کشته و زخمی شدند و ۵۶۰ نفر نیز به اسارت درآمدند.

یکی از گردان هایی که در این عملیات بزرگ و تهاجمی نیروهای مسلح کشور حضور داشت گردان کمیل شهرستان سلسله بود که دلاور مردی نیروهای این گردان باعث شد تا هفت شهید شاخص را در این عملیات تقدیم انقلاب اسلامی نماید.

هرسال ۳۱ شهریور یادآور دفاع مقدس ملت بزرگ ما در مقابل هجوم سراسری صدام است که گرامی داشته و انواع برنامه های فرهنگی و هنری در رسانه ها و دستگاه های مختلف تولید و اجرا می شود، اما نام بردن از تک تک دلاورمردان آن روزها کاری سخت است و هرچند روزهای حماسه را گرامی می داریم اما نام بسیاری از آزادمردان نسل دفاع مقدس همچنان برای مردم و جوانان بی نشان مانده است.

هفته دفاع مقدس در تقویم جمهوری اسلامی از ۳۱ شهریور تا ۶ مهرماه نامگذاری شده است که ناحیه مقاومت بسیج شهرستان سلسله با گرامیداشت یاد و خاطره تمامی شهدای دفاع مقدس نسبت به بازسازی عملیات نصر ۴ با روایتی از دلاورمردی و جانفشانی های رزمندگان شهرستان در این عملیات مهم اقدام کرده است تا نسل جوان جامعه بیش از پیش با رشادت های شهدای دفاع مقدس آشنا شود.

شهدای لرستانی نصر ۴، مخلص و دلیر

عبدالرضا حسنوند از فرماندهان عملیات نصر ۴ در ماووت عراق در این باره به ایرنا گفت: دشمن در اسفند ماه سال ۶۵، تجمع نیروی زیادی در منطقه کربلای پنج و حوالی شهر بصره داشت که هر آن می توانست تهدیدی برای خرمشهر، آبادان و اهواز باشد بنابراین مسوولان جنگ تصمیم گرفتند تا جبهه جدیدی را در طول مرز با عراق باز کنند و از این طریق اصل تمرکز قوای دشمن را در این منطقه بهم ریخته و توان رزم دشمن را تضعیف نمایند.

وی ادامه داد: برای این کار منطقه عمومی شهر ماووت عراق مقابل شهر بانه انتخاب شده بود که باید نیروهای ایرانی در یک عملیات، با گذشت از رودخانه های وحشی چومان و گلاس ارتفاعات گلان،گمو و اسپی دره، سرگلو را به تصرف در آورند که این امر در عملیات کربلای۱۰ با سختی های زیادی توسط یگان های سپاه لرستان صورت پذیرفت.

فرمانده عملیات نصر۴ افزود: پس از عملیات کربلای۱۰که آن منطقه به تصرف نیروهای خودی در آمده بود و مسوولان جنگ عملا اصل تمرکز قوای دشمن را بهم ریخته بودند این بار لشکر ۵۷ حضرت ابوالفضل (ع)لرستان به فرماندهی حاج روح اله نوری ماموریت یافت با چند گردان پیاده از جمله گردان کمیل سلسله شهر ماووت را که صدام تمامی سکنه آن را اخراج کرده بود به تصرف درآورد.

حسنوند یادآور شد: در همه ارتش های دنیا قائده این است که سربازان ۱۸ سال به بالا باشند ولی در دفاع مقدس، بین گردانی مانند کمیل شهرستان سلسله نیروهای رزمی ۱۴ ساله همچون شهید ملک میرزا مقدس تا پیرمرد ۸۰ ساله حضور داشند.

وی با ذکر خاطره ای از شهید مرادی از شهدای گردان کمیل گفت: شهید "حمید مرادی" شب قبل از عملیات خواب دیده بود من یک آیینه داشتم ولی آن آیینه شکسته بود و حاج آقا "عیدی" که اکنون نماینده مقام معظم رهبری در "بالکان" است به حمید چیزی نگفته بود اما به حاج "نورمحمدی" از دیگر رزمندگان گردان گفته بود که حمید امشب شهید می شود و همینطور هم شد.

حسنوند با اشاره به رشادت دیگر شهدای این عملیات افزود: "شهید هدایت الله ندری" نیز خداوند فرزندی به نام "حافظ" به او داده بود و ۱۰ یا ۱۲ روز از تولدش می گذشت و عکس او را با خودش برای عملیات آورده بود و واقعیت این است که اگر خداوند فرزندی به کسی عطا کند زمین و زمان را به هم می دوزد که مرخصی بگیرد و کنار همسر و فرزندش باشد ولی شهید ندری در جبهه ماند و به لقاء الله پیوست.

این فرمانده عملیات نصر ۴عنوان کرد: شهید "یداله حسنی کاکولوند" در آن شب دغدغه داشت فرزندش که جزو نیروهای گردان بود در آن عملیات همراه او باشد گرچه دوستان بسیار با وی صحبت کردند که در یک عملیات ۲ نفر از یک خانواده نباشد بهتر است اما قبول نکرد.

حسنوند یادآور شد: همه ما اگر فرزندی داشته باشیم که بخواهد در شرایط سخت قرار بگیرد حاضر هستیم دست به هرکاری بزنیم که در خطر نباشد اما شهید حسنی کاکولوند در آن شرایط دغدغه اش این بود که فرزندش هم در این عملیات شرکت کند.

شهدای کوچک با افکاری بزرگ

وی با بیان اینکه شهید "ملک میرزا مقدس" و شهید "احمدرضا توانگر" هم سن و سال یکدیگر بودند و زیر ۱۵ سال سن داشتند افزود: این ۲ شهید بزرگوار زمانی که در قید حیات بودند در مقر اردوگاه سد بوکان قبل از عملیات کنار همدیگر بودند و روزی هم که شهید شدند در فاصله ۵۰ سانتی متری کنار همدیگر افتاده بودند.

حسنوند ادامه داد: در حین برگشت که داشتیم شهدا را جمع آوری می کردیم شهید "ملک میرزا مقدس" رو به بالا افتاده بود، او را شناختم و شهید دیگری را دیدم که کلاه آهنی روی صورت او بود و به سمت پایین افتاده بود لباس ها و تجهیزات او را گرفتم و کلاه را از صورتش برداشتم، شانه هایش با شهید مقدس جفت شد، برای من جای تعجب نبود چون این ۲ شهید مدام با همدیگر بودند و آن لحظه ای هم که شهید شدند پیکرشان کنار یکدیگر بود.

وی افزود: هرچند در این عملیات عده ای از رزمندگان از جمله هفت رزمنده شهرستان سلسله با رشادت به فیض شهادت نائل شدند اما گردان کمیل توانست بهمراه سایر گردان های حاضر در عملیات شهر ماووت را به تصرف در آورد.

حسنوند بازسازی عملیات نصر ۴ را به منظور آشنایی نسل جوان با رشادت های رزمندگان دفاع مقدس ضروری دانست و افزود: نسل امروز باید بدانند که در دوران دفاع مقدس چه اتفاقاتی رخ داد و رزمندگان ما با چه رشادت ها و جانفشانی هایی از خاک و ناموس خود دفاع کردند.

وی امنیت و آرامش امروز کشور را مدیون رزمندگان هشت سال دفاع مقدس جمهوری اسلامی ایران دانست و عنوان کرد: جوانان امروز باید بدانند رزمندگان و ایثارگران نقش مهم و محوری در دستیابی به موفقیت های امروز کشور داشته اند و آرامش و امنیت کشور مرهون جانفشانی آنان است.

عملیات "نصر ۴" نشان افتخار رزمندگان لرستانی در دفاع مقدس

حضور ۱۵۰ هنرمند و هنرور در عملیات بازسازی

مسلم صالحی مسوول انجمن هنرهای نمایشی شهرستان سلسله نیز به ایرنا گفت: بازسازی عملیات نصر ۴ به همت ناحیه مقاومت بسیج شهرستان به مدت سه روز همزمان با ایام هفته دفاع مقدس در انتهای خیابان رز شرقی اول جاده خرگوشناب برای شهروندان به نمایش گذاشته می شود.

وی افزود: در بازسازی این عملیات که روایت دلاوری های هفت تن از شهدای گردان کمیل است ۱۵۰ نفر از هنرمندان و هنروران شهرستان مشارکت خواهند داشت.

صالحی یادآور شد: در حال حاضر در مرحله پیش تولید و آماده سازی محل اجرای نمایش و و تمرینات منظم هنرمندان هستیم و هرروز بعدازظهر هنرمدان و هنروران حاضر در اجرای این نمایش تمرین آماده سازی دارند.

شهادت هفت تن از رزمندگان سلسله در عملیات نصر ۴

سرهنگ عبدالرحمان فرج الهی فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سلسله نیز اظهار کرد: در این عملیات هفت نفر از رزمندگان شهرستان به نام های حمید مرادی، هدایت اله ندری، احمدرضا توانگر، علی مدد مهدی پور، یداله حسنی کاکولوند، ملک میرزا مقدس و میرزاقلی دلشاد با دلاوری و جانفشانی های خود در تصرف ماووت نقش داشتند و به فیض شهادت نائل آمدند.

وی با اشاره به همکاری خوب دستگاه های اجرایی شهرستان برای بازسازی این عملیات افزود: نمایش بازسازی نصر ۴ شب های دوم، سوم و چهارم مهرماه همزمان با هفته دفاع مقدس در منطقه خرگوشناب اجرا می شود تا نسل جوان امروز با رشادت فرزندان آزمون پس داده این دیار بیش از پییش آشنا شوند.

سرهنگ فرج الهی خون پاک شهدا را عامل ایجاد آرامش و امنیت کشور دانست و عنوان کرد: امروز ایران اسلامی به برکت رشادت های رزمندگان اسلام از امن ترین کشورهای دنیا است و این امر ریشه در خون پاک شهدای دفاع مقدس دارد.

وی تصریح کرد: دشمنان اسلام و نظام هر روز با هدف خارج کردن نظام از مسیر، تهدیدهای جدیدی به لحاظ اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و نظامی علیه جمهوری اسلامی اعمال می کنند اما تا زمانی که ادامه دهنده راه شهدا باشیم خدشه ای به کشور، امنیت و آرمان های ما وارد نمی شود.

شهرستان سلسله ۳۰۰ شهید گلگون کفن، یکهزار و ۳۰۰ جانباز سرافراز و ۳۴ آزاده را تقدیم انقلاب اسلامی نموده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha