یادی از جواد علی‌اکبریان؛ مجاهد مخلص

تهران- ایرنا- در این گزارش به مناسبت چهلمین روز درگذشت جواد علی‌اکبریان از مبارزین سال‌های انقلاب اسلامی، نگاهی به خاطرات او انداخته شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، جواد علی اکبریان از مبارزین سال های انقلاب اسلامی بود که پس از پیروزی انقلاب، فعالیت های متعدد دینی و فرهنگی، قضایی و اطلاعاتی در کارنامه خود به جا گذاشته است و سرانجام به دلیل نارسایی قلبی در سن ۷۱ سالگی در ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ دار فانی را وداع گفت.

مسئولیت معاونت بین‌الملل و توسعه اقتصادی استان‌های وزارت کشور، دادستانی کل کشور، فعالیت در وزارت اطلاعات، وزارت بازرگانی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از دیگر سوابق مرحوم علی اکبریان است. تنوع فعالیت‌های اجرایی علی اکبریان خاطرات وی را خواندنی می‌کند که به مناسبت چهلمین روز درگذشت، بخش‌هایی از آن در ادامه از نظر می‌گذرد.

در حلقه‌ حقانی

من در سال ۱۳۵۲ در مشهد دبیرستان را تمام کردم. تصمیم گرفتم به قم بروم و طلبه شوم. در سال ۱۳۵۲ به قم آمدم و مستقیم به مدرسه حقانی رفتم. در آنجا با آقای حسینیان و دیگر دوستان هم حجره بودیم و در جمع دوستانی بودیم که همه چیزمان از شام و ناهار و گعده با هم بود. در این جمع آقای حسینیان، آقای پورمحمدی، آقای محسنی و آقای حجازی بودند. بعضی‌ها هم که شهید شدند مثل شهید طباطبائی و آقای عرب که دو سال بعد آمدند در آن‌جا تا آخر هم‌درس بودیم.

روز قبل از پیروزی

فکر می‌کنم روز ۲۱ بهمن بود که به پادگان نیروی هوایی حمله شد. ما قم بودیم و گفتیم باید برویم تهران، برای کمک با اتوبوس راه افتادیم. من بودم و آقای حسینیان و آقای پورمحمدی و آقای مهدوی، آقای سنایی و یک بنده خدایی که بچه‌ یزد بود و اسمش یادم رفته، جمع شدیم و آمدیم تهران در اتوبوس که از قم به تهران می‌آمدیم به همدیگر گفتیم که اگر متفرق شدیم و همدیگر را گم کردیم قرارمان خانه‌ دوست آن آقای یزدی در تهران که تلفنش هم این است. کسی تلفن را یادداشت نکرد و همه حفظ کردند. تا رسیدیم درگیری شدید شده بود و مردم به پادگان‌ها ریخته بودند ما راهمان خورد به پادگان عشرت آباد که الان پادگان ولی عصر(عج) است. رفتیم و رسیدیم به پادگان عشرت آباد و همه هم جوان و از در پریدیم رفتیم داخل.

از در پادگان بالا رفتیم و پریدیم پایین و با گاردی‌ها درگیر شدیم آن طرف گاردی‌ها بودند و تیراندازی می‌کردند، این طرف هم ما بودیم و مردم از بس شلوغ بود تقریبا همدیگر را گم کردیم هدف همه‌یمان این بود که به اسلحه‌خانه برسیم. بالاخره رسیدیم و هرکدام یک اسلحه برداشتیم ولی همدیگر را گم کرده بودیم، آن‌جا شروع کردیم به گاردی‌ها تیراندازی کردن.

تأسیس حزب جمهوری

دوره‌ حزب جمهوری اسلامی که تمام شد، آقای بهشتی ما را تقسیم کرد و ما افتادیم زنجان که برویم و حزب را تشکیل بدهیم.من بودم و آقای پورمحمدی و آقای سجادی و آقای سنایی و شهید مهدوی. ما در زنجان بودیم و حزب جمهوری اسلامی زنجان را تشکیل دادیم تا وقتی که ضدانقلاب پاوه را گرفت و امام آن اطلاعیه را دادند ما رفتیم به پادگان‌ها و اسلحه گرفتیم و به طرف کردستان و سقز حرکت کردیم.

ناآرامی‌ها در کردستان

سقز تقریباً فتح شد و من باز تیر خوردم مثل اینکه تیرخور من خوب بود و آقای مهدوی هم در آن‌جا شهید شد. مرا به بیمارستان تهران آوردند. این موقعی بود که امام به شهید قدوسی حکم دادستانی کل انقلاب را داده بودند. ما هم چند روزی بیمارستان ارتش بودیم و پای ما را گچ گرفتند. آقای قدوسی گفتند بیایید و کمک کنید و این‌جا بود که آقای حسینیان آمد دادستانی کل من بودم آقای پورمحمدی آقای حجازی، آقای شبیری و خلاصه همه‌ی رفقا دوباره جمع شدند. آن‌جا من مسئول گروه تحقیق شدم اول همگی با هم در گروه تحقیق بودیم و با هم کار می‌کردیم. یک کمی که گذشت مسجد سلیمان شلوغ شد آقای قدوسی و من و آقای پورمحمدی رفته بودیم همدان مجلس ختم پدر یکی از دوستان به نام مرحوم حسینی. آقای قدوسی گفت مسجد سلیمان شلوغ است و شما بروید آن‌جا.

ما به مسجد سلیمان رفتیم و با گروه‌های مارکسیست در آن‌جا درگیر شدیم که قضایای خودش را دارد آقای قدوسی گفت دو نفرتان اینجا زیاد است وما را فرستاد به گنبد و من دادستان انقلاب آن‌جا شدم. بعد از شهادت آقای قدوسی و داستان‌های ۳۰ خرداد سال ۱۳۶۰ مدتی گنبد بودم. آقای مروی خدا بیامرز گفت حالا گنبد آرام شده و تو بیا برو اصفهان و مرا فرستاد اصفهان. آقای پورمحمدی را هم فرستادند بندر عباس. آقای حسینیان هنوز در تهران بود. من سه سالی در اصفهان بودم که وزارت اطلاعات تشکیل شد و من به تهران به وزارت اطلاعات آمدم.

پیام تسلیت رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین ایمانی پور در پی درگذشت جواد علی اکبریان قائم مقام و معاون اسبق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خطاب به حجت الاسلام قاضی عسگر درگذشت وی را تسلیت گفت که متن پیام بدین شرح است:

جناب حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسگر دام عزه تولیت محترم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه السلام

خبر درگذشت جناب آقای جواد علی اکبریان ، قائم مقام محترم تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه السلام موجب تاثر گردید. ایشان پس از یک عمر تلاش و مجاهدت خالصانه در راه احقاق ارزشها و گفتمان اصیل انقلاب اسلامی به جوار حضرت حق شتافتند . وی در دوران خدمت پربار خود در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی منشا خیر و برکت بودند. بی تردید تلاشهای خالصانه و بی دریغ آن مرحوم ، به رهتوشه ای گرانقدر در حیات ابدی و اخروی ایشان تبدیل خواهد شد.

اینجانب فقدان این برادر و همکار متدین و مخلص را به محضر جنابعالی، همکاران ، خانواده و سایر بازماندگان آن مرحوم تسلیت عرض می کنم. ازخداوند متعال علو درجات و حشر با اولیای الهی و ابرار را برای ایشان خواستارم.

پیام تسلیت رئیس قوه قضاییه

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای رئیس قوه قضاییه، طی پیامی درگذشت جواد علی‌اکبریان معاون فقید توسعه مدیریت و منابع آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) را تسلیت گفت.

متن این پیام به شرح ذیل است:

با تأسف و تأثر، خبر درگذشت شخصیت صادق و یار وفادار انقلاب و نظام، جناب آقای جواد علی‌اکبریان را دریافت کردم. عمر با برکت این دوست عزیز یکسره در خدمت نظام اسلامی و مردم در عرصه‌های گوناگون گذشت. تنوع زمینه‌های مجاهدت این شخصیت انقلابی، چشمگیر بود و الحق در همه مسئولیت‌ها با نهایت اخلاص و صدق ظاهر شد و امیدواریم همین امر، ذخیره ارزشمندی برای آن مرحوم و موجب رحمت و مغفرت و علو درجات وی شود.

اینجانب رحلت این شخصیت خدوم و مخلص انقلابی را به خانواده مکرم ایشان و عموم دوستان و اقربا و همکاران او در نهادهای مختلف نظام و آستانه مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) تسلیت عرض می‌کنم و برای آنان از درگاه خداوند متعال، صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می‌نمایم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha