به گزارش ایرنا از شورای اسلامی شهر تهران، سیدمحمد آقامیری عصر چهارشنبه در نشست مجمع مشورتی و تخصصی محلات شهر تهران با اشاره به معضلات موجود در بحث حمل و نقل عمومی در شهر تهران، اظهار کرد: با توجه به ذهنیتهای منفی که در بحث واردات اتوبوسهای برقی از کشور چین به وجود آمد، در مرداد ۱۴۰۰ که شهر به اعضای فعلی شورا تحویل داده شد روی کاغذ تعداد یک هزار و ۸۵۰ اتوبوس به ما تحویل داده شد اما واقعیت موجود در حدود ۸۰۰ ناوگان و کمتر از تعداد عنوان شده در پایانهها مستقر بود.
وی افزود: با توجه به حجم رفت و آمد زیاد شهروندان تهرانی به صورت روزانه در سطح شهر، مدیران شهرداری را بر آن داشت تا اقدامات و برنامهریزیهای لازم و فوری برای حل و فصل معضلات حمل و نقلی در شهر تهران را برطرف کنند.
آقامیری ادامه داد: در تفاهمنامههای انجام شده در دوره گذشته درباره تحویل وسایل حمل و نقل و با رایزنیهای صورت گرفته در دوره فعلی شورا، در مرحله نخست تعداد ۱۱۰ دستگاه اتوبوس و در مرحله دوم تعداد ۱۶۰ دستگاه اتوبوس دیگر از شرکتهای داخلی خریداری و وارد شبکه حمل و نقل عمومی شهر تهران شد. در سال ۱۴۰۱ با اورهال کردن ناوگان قدیمی چیزی بیش از یک هزار دستگاه اتوبوس نیز به این شبکه اضافه شد و در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ بیش از ۴۰ درصد بودجه شهرداری تهران به بخش حمل و نقل تحویل گرفت.
وی تصریح کرد: در سال ۱۰۴۱ قرارداد خرید تعداد ۲ هزار و ۷۷۵ دستگاه اتوبوس با بخش خصوصی بسته شد و قرار شد از اول مهرماه ۱۴۰۲ این تعداد اتوبوس به نوبت وارد شبکه شوند اما فقط یک هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس در سال گذشته به ما تحویل داده شد.
تهران به ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد
عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: اکنون استاندارد نیاز اتوبوس در شهر تهران حداقل ۱۰ هزار اتوبوس است و از این تعداد در حدود سه هزار و ۳۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در شهر وجود دارد با توجه به برخی کمکاریها، قرارداد خرید و واردات ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی با کشور چین بسته شود و این در حالی بود که از ابتدای کار میتوانستیم همه اتوبوسهای درخواستی را با یک سوم قیمت از چین تهیه کنیم.
آقامیری گفت: شرکتهای ایرانی قیمتی بسیار بالاتر از شرکتهای چینی به ما اعلام کردند که پس از آن با هماهنگیهای صورت گرفته از سوی شهردار تهران با وزیر کشور، بانک مرکزی، وزارت صمت و مقامات اطلاعاتی کشور قرار شد اتوبوسهای برقی چینی با کیفیت بالاتر و ضمانت ۵ تا ۱۰ ساله با مبلغ ۲۲۰ هزار یورو خریداری شد.
وی ادامه داد: در کنار قرارداد اتوبوسهای برقی قرارداد انعقاد قرارداد واردات ۲ هزار و ۷۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی نیز انجام شد که از تعداد ۱۵۰ دستگاه در حال ورود به کشور است. همچنین قرارداد خرید ۱۰۰ هزار موتور برقی نیز منعقد شد. با وجود همه این اقدامات اما تا زمانی که بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد خودروهای شخصی، اتوبوس ها و موتورسیکلتها برقی نشود، مشکل آلودگی شهر تهران حل نخواهد شد.
نظر شما