۲ مهر ۱۴۰۳، ۷:۵۹
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85601287
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حوزه درمان کردستان جان گرفت

۲ مهر ۱۴۰۳، ۷:۵۹
کد خبر: 85601287
حوزه درمان کردستان جان گرفت

سنندج- ایرنا- مراکز درمانی استان کردستان در چند سال اخیر، در حوزه سلامت به ویژه درمان، به بخش‌ها و دستگاه‌های پیشرفته مجهز شده و در این زمینه جان گرفته است.

به گزارش ایرنا،  کردستانی که زمانی جزو استان‌های محروم از لحاظ بهداشت و درمان بود ، اکنون به یکی از استان‌های پیشرو در این حوزه در کشور به ویژه منطقه غرب تبدیل شده است.

در چند سال گذشته ۱۲۸ پروژه بهداشتی و درمانی در شهرستان‌های مختلف استان به بهره‌برداری رسیده است که از مهمترین آنها می توان به بهره‌برداری از ام آر ای قروه، ام آر آی، مامو گرافی و آنژیوگرافی بیمارستان توحید سنندج، پت اسکن بیمارستان کوثر و راه اندازی بخش پیوند مغز استخوان بیمارستان بعثت سنندج اشاره کرد.

راه‌اندازی این بخش‌ها، بیماران استان را از مراجعه به مراکز درمانی استان‌های مجاور و حتی تهران بی‌نیاز کرده و زمینه برای ارائه خدمات به بیماران اقلیم کردستان عراق نیز فراهم شده است.

یکی دیگر از موفقیت های بخش درمان که اخیرا نیز اطلاع رسانی شد، انجام اولین عمل جراحی پیوند کلیه با موفقیت در بیمارستان کوثر سنندج بود که برگ جدیدی از پیشرفت این حوزه را رقم زد.

برای اطلاع از جزییات بیشتر و اقداماتی که در حوزه درمان استان انجام شده، با " دکتر اسعد فتحی‌پور" معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان، گفت و گویی انجام دادیم که مشروح آن در ادامه می آید.

ایرنا: ابتدا راجع به عمل پیوند کلیه در استان بگویید و اینکه آیا استان دیگری در غرب کشور این توانایی را دارد؟

فتحی پور: هفته گذشته با حضور دکتر سیم فروش، استاد پیوند کلیه کشور و یکی از دانشمندان مطرح جهانی در علم اورولوژی و استفاده از نیروهای بومی استان، از جمله دکتر حامد معروفی متخصص اورولوژی و فلوشیپ پیوند کلیه و دکتر حشمت الله صوفی مجیدپور، شاهد پیوند کلیه در استان آن هم ۲ مورد بودیم که خوشبختانه حال عمومی هر ۲ نفر خوب است و پیوند موفق و خوبی انجام شد و این دستاوردی برای ایران به ویژه استان کردستان است.

تا قبل از این چنین تجربه‌ای در استان نداشتیم و استان‌های کرمانشاه و همدان از سال‌های قبل این کار را شروع کردند.

تعداد موارد پیوند کلیه انجام شده فعلا در استان کم است ولی انتظار داریم با شروع این چرخه، در ماه‌های آینده این خدمات را ادامه دهیم.

ایرنا: آیا برنامه مدونی برای انجام این عمل در نظر گرفته شده است؟

فتحی پور: بله احتمالا هفته آینده هم یک مورد پیوند کلیه دیگر توسط دکتر حامد معروفی و تیم وی در بیمارستان کوثر سنندج انجام خواهد شد. همانطور که می دانید چرخه پیوند کلیه زمانبر است، انتخاب دهنده و گیرنده مناسب، مراحل آزمایش‌ها. معاینات، زمان انجام عمل را زمانبر کرده است.

ایرنا: سال گذشته بخش پیوند مغز استخوان و تشخیص سرطان و پت اسکن هم در استان راه اندازی شد، در این باره هم بگویید که چند بیمار درمان شدند؟

فتحی پور: بخش پیوند مغز استخوان که در بیمارستان بعثت سنندج راه اندازی شد، به همت خیرین، ۲۶ بیمار در این مرکز تحت درمان قرار گرفتند و عمل‌های پیوند موفقی بود. قرار است پیوند مغز استخوان بالغان نیز توسط تیم فوق انکولوژی بالغان انجام شود. دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سنندج از حضور چهار نفر فوق انکولوژی بالغان نیز بهره‌مند است.

ایرنا: با توجه به این موفقیت‌ها، مراجعان به استان های دیگر باید کاهش یافته باشد، آیا اینگونه است؟

فتحی پور: ما در چرحه سرطان، توانستیم کامل این چرخه را شامل تشخیص و درمان فراهم کنیم. هم بخش انکولوژی در بیمارستان توحید و هم بخش پت اسکن، چرخه کاملی برای ارائه خدمت به بیماران سرطانی است.
با این وجود کار فرهنگی لازم است، چراکه ممکن است افرادی اعتقادی که به درمان خارج از استان دارند، ممکن است روی مراجعه‌ها تاثیرگذار باشد ولی اکنون کل مراحل تشخیص، درمان و بازتوانی سرطان در استان انجام می شود و نیازی به مراجعه بیماران به مراکز درمانی اسنان‌های دیگر وجود ندارد.

ایرنا: با توجه به همجواری با اقلیم کردستان عراق، چه بخش‌های دیگری نیاز به راه اندازی است تا استان به قطب گردشگری سلامت تبدیل شود؟

فتحی پور: با توجه به قرابت فرهنگی و اقلیمی با اقلیم کردستان عراق داریم، بیماران را در قالب گردشگری سلامت پذیرش کرد. این کار هم برای اقلیم آسان و هم برای کردستان سودده است اما ۲ سه کار باید در این حوزه انجام شود که همه آن وظیفه دانشگاه علوم پزشکی نیست و سایر نهادها هم از جمله نهادهایی که جنبه اطلاع رسانی مانند سازمان گردشگری باید کمک کنند و مجوزهایی که به شرکت‌های گردشگری می دهد یا حتی افرادی حقیقی یا حقوقی شهبه ای در کنسولگری اقلیم کردستان عراق یا لب مرز داشته باشیم که بتوانیم این بیماران را تریاژ کنیم و استان کردستان را به طور شایسته معرفی کنند که در چه زمینه‌هایی خدمات ارائه می شود.

در این زمینه هم گام‌هایی برداشته شده و نمایشگاهی که سه سال قبل در اقلیم شرکت کردیم و ۲ نمایشگاه در سنندج و تهران هم حضور داشتیم.

در همین راستا مهرماه در نمایشگاه گردشگری سلامت در اقلیم کردستان هم شرکت خواهیم کرد. جدا از این تواتستیم با همکاری نهادهای ذیربط از جمله گردشگری، امور اتباع بیگانه و استانداری، ۲ مجوز برای شرکت‌های گردشگری سلامت ارائه دهیم که بیماری که به ایران مراجعه می کند، خدمتی درست با هزینه ای منطقی دریافت کند، یعتی این شرکت‌ها خدمت پذیرش، انتقال و ارجاع به بیمارستان‌های استان را انجام خواهند داد. ولی جا دارد برای معرفی ظرفیت و توانمندی‌های درمانی استان بیشتر کار شود.

اگر بتوانیم بخش‌هایی که داریم خوب معرفی کنیم، بازدهی بسیار خوبی خواهد داشت. به عنوان مثال در بیمارستان توحید سنندج، بخش رادیوتراپی داریم که مروز ارائه خدمت به غرب کشور و اقلیم کردستان عراق است.

دستگاه توموتراپی داریم که جزو دستگاه‌های خیلی پیشرفته کشور است که هشت استان از این دستگاه‌ها برخوردار هستند.

در بیمارستان توحید همچنین ۲ دستگاه آنژیوگرافی و جراح قلب داریم که ظرفیت بسیار خوبی است. در بیمارستان بعث که مرکز مادر و کودک است، بخش vip و پیوند مغز استخوان داریم. در بیمارستان کوثر هم بخش vip که یکی از بخش‌های نمونه غرب کشور است که با ۱۱ تخت و بهترین پرسنل به بیماران خدمات می دهد.

در کردستان ۷۲ فلوشیپ و فوق تخصص در بخش‌های مختلف به مردم خدمات می دهند.

ایرنا: چند درصد بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی استان خارجی هستند؟

فتحی پور: براساس سامانه، سال گذشته ۲۳۰ بیمار خارجی در استان به صورت سرپایی یا بستری خدمات درمانی دریافت کردند و از ابتدای امسال تا پایان مرداد، ۸۸ بیمار به مراکز درمانی استان مراجعه کردند.

ایرنا: آیا تعداد پزشکان متخصص و فوق تخصص در استان کافی است یا باز هم باید بکارگیری شوند؟

فتحی پور: طبق استانداردی که وجود دارد، خیر، این تعداد متخصص کافی نیست. شاید از لحاظ تعداد پزشکان عمومی، دندانپزشک و داروساز و فوق تخصص، مشکل جدی نداشته باشیم ولی در یک سری رشته های پایه مثل بیهوشی، اورژانس، جراحی عمومی و کودکان و پاتولوژی، مثل کل کشور مشکل داریم‌.

در مجموع با توجه به برنامه‌ها و تمهیداتی که اندیشیده شده است، کردستان در جذب نیروهای تخصصی از متوسط کشوری بالاتر است‌ در سال حدود ۷۵ تا ۹۰ پزشک متخصص در قالب هیات علمی یا درمانی جذب می کنیم و ماندگاری پزشکان خوب است؛ در واقع هر چقدر امکانات رفاهی، اقتصادی و معیشتی برای پزشکان و خانواده‌یشان فراهم باشد، میزان ماندگاری آنان در استان بیشتر خواهد بود.

ایرنا: دانشگاه علوم پزشکی چه مشوق هایی باید داشته باشد تا پزشکان در استان ماندگار شوند؟

فتحی‌پور: آیتم‌هایی که در اختیار دانشگاه علوم پزشکی شامل امکانات رفاهی، پانسیون، محل زندگی و سفارش به آموزش و پرورش درباره تحصیلات فرزندان پزشکان و یا انتقالی همسرانشان انجام می دهیم و گاهی حای نسبت به دیگر استان‌ها، سریعتر مجوز راه اندازی مطب را واگذار می کنیم که مشوقی برای ماندگاری پزشکان باشد.

ایرنا: برای کاهش ازدحام در مراکز اورژانس چه برنامه ای دارید؟

فتحی پور: برنامه ریزی برای اورژانس‌ها جزو سخت ترین کارهاست ولی طی ۲ سال اخیر توانستیم با همت مردم و خیرین، اورژانس‌ها را در چهار شهرستان دهگلان، بانه، دیواندره و بیجار توسعه دهیم ولی در چند شهرستان مناسبت‌های مختلف از جمله محرم و شعبانیه اوج مراجعه داریم. چاره ای که اندیشیده شده این است که تعداد پزشکان را این ایام از ۲ پزشک به چهار پزشک افزایش دادیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha