۲۹ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۴۹
کد خبرنگار: 2204
کد خبر: 85601441
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۷۰ درصد اراضی کشاورزی کشور سنددار شد 

بیرجند-ایرنا- معاون املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: از ۱۵ میلیون هکتار اراضی زراعی در کشور تاکنون ۱۱ میلیون هکتار معادل ۷۰ درصد سنددار و نقشه‌های حدنگاری آن تهیه شده است. 

به گزارش خبرنگار ایرنا صفدر کشاورز روز پنجشنبه در آیین تکریم و معرفی مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی افزود: ۳۰ درصد از اراضی کشاورزی باقی مانده نیز در زمان مشخص باید سنددار شود تا طبق قانون بتوانیم برای همه اراضی نقشه و سند مشخص داشته باشیم.

وی اظهار کرد: قانون جامع حدنگار سال ۹۳ تصویب شد و باید در تمام کشور نقشه جغرافیایی تهیه شده و هیچ نقطه‌ای فاقد سند باقی نمانده است.

معاون املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک با بیان اینکه مجموع املاک کشور شامل اراضی ملی، کشاورزی، بافت مسکونی شهری و روستایی است ادامه داد: ۹۹ درصد عرصه‌های ملی نقشه حدنگاری دارند و اسناد مالکیت صادر شده است.

وی بیان کرد: در بخش بافت مسکونی شهری و روستایی نیز کار صدور سند انجام شده و تبدیل اسناد دفترچه‌ای به حدنگار تکلیف بوده که امیدواریم به سرانجام برسد.

کشاورز یادآور شد: قانون مربوط به ثبت اسناد ۲۱ اردیبهشت ۱۲۹۰ تصویب شده و تا سال ۱۳۱۰ قانون حاکم اختیاری بود اما از آن تاریخ به بعد باید اجباری همه افراد املاک خود را ثبت کنند.

وی بیان کرد: اکنون وظایف سازمان ثبت در چهار بخش تقسیم می‌شود که اعتبار بخشی به عقود مردم توسط دفاتر اسناد رسمی ازدواج انجام می‌گیرد.

معاون املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت شرکت‌ها و تثبیت مالکیت افراد حقیقی و حقوقی را از اموری عنوان کرد که در قانون به سازمان ثبت اسناد و املاک سپرده شده است و گفت: تنظیم رسمی اسناد مالکیت از مهمترین وظایف قانونی ثبت اسناد بوده و تنطیم عادی اسناد در مجامع قانونی پذیرفته نیست.

وی گفت: قانون الزام ثبت رسمی معاملات اموال منقول و غیر منقول هم احیا شده که هدف آن نظارت بر نقل و انتقال آینده است و همچنین با این قانون مشاوران املاک ساماندهی می‌شوند.

کشاورز با اشاره به پیش بینی‌های قانونی برای صدور سند مالکیت گفت: تسهیل در تنظیم اسناد مهمترین رویکرد تصویب قانون‌های مربوطه است.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی در حوزه ثبت شرکت‌ها، اجرا و املاک جزو استان‌های برتر کشور است گفت: امیدواریم با قانون جامع حدنگاری و الزام به ثبت اموال منقول و غیر منقول ساماندهی خوبی در کشور شاهد باشیم.

در این جلسه از محمد محمدزاده قدردانی و محمد رضا ابراهیمی به عنوان مدیرکل جدید ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی منصوب شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha