تهران در مسیر سالمندی است؟

تهران بزرگ- ایرنا- رییس اداره کل سلامت شهرداری تهران گفت: با توجه به اهمیت بالای موضوع جمعیت، مدیریت شهری در پایتخت نیز براساس اسناد بالادستی، برنامه‌هایی را در راستای فعالیت‌های مرتبط با جمعیت در دستور کار قرار داده است زیرا موضوع جمعیت پیش از آن که یک مساله اقتصادی باشد، یک موضوع فرهنگی به حساب می‌آید.

به گزارش ایرنا، آمارهای رسمی نشان می‌دهد اگر چه جمعیت ایران و همچنین تهران جمعیتی جوان است اما اکنون حدود ۹ میلیون نفر به عنوان سالمند در ایران زندگی می‌کنند که حدود ۱۱ درصد از سالمندان کشور متعلق به تهران هستند.

با توجه به برخی برآوردهای آماری که قرار است تا سال ۱۴۲۰ ایران هم به سمت پیری و سالمندی پیش برود، بطور یقین استان تهران هم که بخش عمده‌ای از جمعیت ایران را دارد، در مسیر میانسالی و سالمندی پیش خواهد رفت البته نمی‌توان تهران را پیر تلقی کرد اما بطور قطع مسیر سالمندی را طی خواهد کرد.

از آنجا که سالمندی به عنوان یک بحران در جهان شناخته شده است، ‌برای تهران که جمعیت زیادی در آن زندگی می‌کنند این قضیه متصور است که در سال‌های نه چندان دور باید در راستای اجرای دقیق سیاست‌های جمعیتی پیش رفت تا پایتخت از سالمندی و پیر شدن دور شود.

تهران در مسیر سالمندی است؟

۲ وظیفه مهم شهرداری در راستای حرکت به سمت جوانی جمعیت

به واسطه حرکت تهران به سمت سالمندی، ‌ شهرداری تهران در راستای اجرای سیاست‌های جمعیتی گام‌های اساسی برداشته که رییس اداره کل سلامت شهرداری تهران به بخشی از این برنامه‌ها اشاره کرد و گفت: شهرداری تهران ۲ وظیفه مهم برای افزایش فرزندآوری و حرکت به سمت جوانی جمعیت در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دارد.

حمید صاحب روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مدیریت افکار عمومی در چنین مسیری بسیار اهمیت دارد زیرا در سال‌های متمادی، افکار مردم به ویروس فرزند کمتر آلوده شده و با همین افکار به زودی شاهد یک بحران میانسالی در پایتخت خواهیم بود، اما چون این ویروس از جنس فرهنگی است به طور قطع با مدیریت فرهنگی می‌توان راه‌حل‌های مناسب پیدا کرد.

وی در ادامه اضافه کرد: نزدیک به ۵۰ سال قدم‌های اشتباه در مسیر فرزندآوری برداشته‌ایم و امروز با عقلانیت می‌خواهیم مسیر درست را معرفی کنیم تا با این اقدامات کارساز در حوزه جوانی جمعیت، شاهد آمار بالای پیری و سالمندی نه تنها در تهران بلکه در کل کشور نباشیم.

صاحب وظیفه دوم شهرداری تهران درباره جوانی جمعیت را حضور مردم دانست و افزود: تلاش‌های مدیریت شهری در حوزه فرزندآوری فقط با همراهی، همکاری و مشارکت مردم محقق می‌شود و باید بتوانیم با حمایت مردم، شبکه مردمی توسط شهروندان تولید و حمایت کرد.

رییس اداره کل سلامت شهرداری تهران گفت: در موضوع جوانی جمعیت بزرگترین دستاورد شهرداری تهران جلوگیری از سقط جنین ۶٠٠ نفر در پایتخت بود. سقط جنین و نگاهی که در ۵۰ سال گذشته نسبت به این موضوع از سوی خانواده‌ها و زوجین وجود داشته است، در سال‌های اخیر به سمت نگاه به شی رفته و این موضوع مشکلات بسیاری را به وجود آورده است.

تهران در مسیر سالمندی است؟

اختصاص ۱۵ میلیارد تومان برای جوانی جمعیت به شهرداری تهران

زهرا شمس‌احسان، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز درباره میزان بودجه تخصیصی به مساله جوانی جمعیت در بخش مدیریت شهری می‌گوید: شورای شهر ۱۵ میلیارد تومان اعتبار در زمینه جوانی جمعیت به شهرداری تهران اختصاص داده است.

اختصاص اعتبار در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت می‌تواند مسیر شهرداری تهران را برای اجرای طرح‌های مرتبط با سیاست‌های جمعیتی هموار کند زیرا پایتخت با جمعیت حدود ۱۴ میلیون نفری، به اجرای چنین طرح‌های بزرگی نیاز دارد تا نه تنها در مسیر سالمندی قرار نگیرد بلکه بتواند به سمت جوان جمعیت و داشتن نیروهای فعال در عرصه‌های مختلف حرکت کند.

براساس برخی آمارهای موجود در گذشته بودجه تخصیصی برای اجرای طرح جوانی جمعیت در شهرداری تهران یک میلیارد تومان به موضوع افزایش فرزندآوری اختصاص بود که برای اقدامات اثربخش و کارساز در این مسیر باید گروه‌های جهادی فعالیت‌های مرتبط با حوزه جوانی جمعیت را اجرایی کنند.

مشاور امور بانوان فرمانداری تهران نیز درباره فرزندآوری گفته است: بر اساس بانک اطلاعاتی فرمانداری تهران، ۱۳۶ گروه جهادی در راستای اقدامات مرتبط با حوزه جوانی جمعیت و فرزندآوری به ثبت رسیده است. اما بانک اطلاعاتی گروه‌های مردمی فعال اکنون فعالیت ندارد.

‌فاطمه رحمانی گفت: لازم است با همکاری شهرداری، شورای شهر، گروه‌های مردمی فعال در این حوزه‌ها شناسایی شود تا گروه‌های تک فرزندی، فرزندآوری و سقط جنین از میان آنها احصا شود تا بتوانیم با همکاری این گروه‌ها، فعالیت‌های ویژه در این بخش‌ها در مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران انجام شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha