۳۰ شهریور ۱۴۰۳، ۱۰:۵۲
کد خبر: 85602066
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رونمایی از کتاب اصحاب هبوط

۳۰ شهریور ۱۴۰۳، ۱۰:۵۲
کد خبر: 85602066
رونمایی از کتاب اصحاب هبوط

تهران- ایرنا- کتاب «اصحاب هبوط» جدیدترین اثر استاد «اسماعیل شفیعی سروستانی» در سالن اجتماعات مسجد امیر رونمایی شد.

به گزارش ایرنا، اسماعیل شفیعی سروستانی مدیر مسئول مؤسسه موعود عصر(عج) روز گذشته ( پنجشنبه ۲۹ شهریور) در حاشیه نشست یکصد و شصت و ششم از سلسله نشست‌های فرهنگ مهدوی با موضوع سنجش عیار شیعیان که با حضور حجّت الاسلام سید محمّدباقر علوی طهرانی برگزار شد، از آخرین اثر خود با نام اصحاب هبوط در سالن اجتماعات مسجد امیر رونمایی کرد.

کتاب اصحاب هبوط با تمرکز بر سیری که فرزندان حضرت آدم نسبت با هبوط تجربه می کنند، روایت تحیر و سرگردانی فرزندان آدم است که در هجران و جدا افتادن از ساحت قدس خداوندی و ولی او، به سختی روزگار می گذرانند و از حیات حقیقی به دور افتاده اند.

در فرازی از این کتاب آمده است: ابلیس آنگاه که سجده نکرد، اولین هبوط کننده شد. آدم نیز پس از لحظه‌ای غفلت نسبت به عهد ازلی‌ اش،‌ از بهشت برزخی رانده شد. آدم دریافت که هبوط کرده است و شروع به گریه و زاری کرد و پس‌ از گریه بسیار خداوند باران رحمت را بر او نازل کرد. در هبوط آدم رازی نهفته بود.

در کتاب اصحاب هبوط نویسنده به بررسی شرایط و موقعیت شیعیان عصر حیرت و غیبت امام عصر (عج) پرداخته است. آنگاه راه‌های برون رفت از این دوران را برمی‌شمرد. عنوان کتاب اشاره به آدم و آدمیان دارد که پس از فراموشی عهد ازلی خود، به سرگردانی در تیه بلا و حیرت گرفتار آمدند و تا زمان تجدید عهد و اجتماع بر سر این پیمان به دولت کریمه امام زمان(ع) راه نخواهند یافت.

شفیعی سروستانی مدیر مسئول مؤسسه موعود عصر(عج) در این نشست گفت: هبوط به معنای فروافتادن، فرو غلتیدن و سقوط است. پس از آنکه فرمان سجده کردن صادر شد، ابلیس استکبار ورزید. خداوند فرمود «بر تو لعنت باد تا روز قیامت»، پس اولین هبوط کننده ابلیس لعین است.

وی افزود: همه ما هبوط کردیم. هبوط یک سنّت است. اوّلین بار آدم هبوط کرد و بعد از آن همه ما هبوط کردیم. آدم از محضر ساحت قدس قرب خداوند دور شد، هبوط کرد و همه ما به بعد از این واقعه با این سنّت درگیر و بدان گرفتار آمدیم.

سروستانی ادامه داد: منظور من از عنوان کتاب اصحاب هبوط خودمان هستیم. همه ما از محضر قدس و قرب خداوندی دور افتادیم. همه ما از ولیّ الله الاعظم حضرت قائم المنتظر مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف دور افتاده ایم! ما به ظاهر به مکّه می‌رویم. در ظاهر طواف خانه را از حجر آغاز می‌کنیم؛ امّا تجدید عهد نمی‌کنیم، عهد با امام را به جا نمی آوریم! چرا طواف از حجر آغاز می‌شود؟ چرا در موقف حجر سلام می‌کنیم؟ آنگاه که ما در ازل با خداوند عهد بستیم، نام ما در حجر ثبت شد. روز قیامت، حجر شهادت می‌دهد که چه کسی عهد را به جا آورد و چه کسی عهد خود را فراموش کرده است. قرار بود ما به عهد عمل کنیم، حرمت ولی خدا را نگه داریم، جای ایشان را نگریم، دروغ به خداوند و اهل بیت نبوّت نبندیم؛ امّا...

راز و چرایی هبوط

مدیر مسئول مؤسسه موعود عصر(عج)، هبوط را مقدّمه کمال‌خواهی انسان و مرحله‌ای از قرب او به سوی خدا معرفی کرد و گفت: هبوط یک راز کوچک دارد. اگر آدم در بهشت می‌ماند، همه کمالات را جذب نمی‌کرد. انسان باید در میدان بلا و ابتلائات زمین را تجربه می‌کرد تا کمالات را کسب می‌نمود.

دادگستری رسالت اصلی منجی

حجّت الاسلام علوی طهرانی نیز در نشست فرهنگ مهدوی با بیان اینکه رسالت اصلی منجی عدالت گستری است. تحقّق این رسالت با یاری مؤمنان ممکن می شود، گفت: رکن اوّل و دوم عدالت‌گستری، امام عادل و برنامه و یاوران عادل است. هدف و نحوه زندگی ما باید به گونه‌ای باشد که امام عصر(عج) روی ما حساب باز کنند.

وی با تاکید بر اینکه یاری کردن امام زمان(عج) مبتنی بر عهد است؛ همانند عهدی که حضرت امیرالمؤمنین(ع) از شیعیان خود بعد از جنگ نهروان گرفتند، افزود: شیعه تراز، در دو بستر جهان بینی در باب تفکّر و ایدئولوژی در باب رفتار باید تغییر پیدا کند.

حجّت الاسلام علوی طهرانی روایتی از امام رضا(ع) را به عنوان مشخّصه ضروری شیعیان بیان کرد. حضرت امام رضا(ع) می‌فرمایند «شیعیان ما نسبت به امر ما تسلیمند»، تسلیم محض! حال با این ویژگی که امام بیان فرمودند، زندگی خویش را بسنجیم! شئون زندگی ما و شما از صبح تا شب چند آیه است؟ یادگیری و عمل به چند حدیث است؟ قرآن برای تبرّک روی سفره عروس و داماد نیست؛ برای عمل کردن است! امام به وضوح می‌فرمایند که شیعیان ما تسلیم امر ما هستند. با دشمنان ما مخالفند، دنیا طلب نیستند؛ کسی که این ویژگی را نداشته باشد، شیعه نیست.»

وی افزود: شیعیان به دو دسته شیعه عادی و شیعه ممتاز تقسیم می شوند. شیعه عادی کسی است که نام شیعه را یدک می‌کشد؛ امّا به خاطر بدفکری و بدعملی در انتها در سیاه لشکر عمر سعد قرار می‌گیرد؛ امّا شیعه عالی و ممتاز در سپاه امام حسین(ع) بود. راه حلّ تبدیل شدن به یک شیعه عالی همّت کردن به خاطر امام زمان (ع) است. امروز با صدقه کار جلو نمی‌رود! با خریدن اسب تیزرو و شمشیر کار درست می‌شود! ما خوب زندگی نمی‌کنیم؛ امّا اگر یک گام برای خوب شدن برداریم، خداوند همان یک گام را می‌خرد. اگر ما همّت سلمان شدن نداریم، حدّاقل مسلمان بشویم. در خلوت خود شبانه دعای عهد بخوانیم و تهی‌دستی خود را به آستان امام عصر (عج) عرضه بداریم و فقط او طلب فهم، درک و باور کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha