۳۱ شهریور ۱۴۰۳، ۹:۵۳
کد خبر: 85602639
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

هشت سال دفاع مقدس نقطه عطفی مبارک در پایه ریزی و تحکیم حکومت علوی

قشم - ایرنا - هشت سال دفاع مقدس امت مسلمان و انقلابی ایران، درخشان ترین فراز تاریخ انقلاب اسلامی و عصری درخشان مملو از حماسه، ایثار، از خود گذشتگی و نقطه عطفی مبارک در پایه ریزی و تحکیم حکومت علوی و نقطه اوجی در گرایش به سوی معنویت و خداست که واژه مقدس شهادت همچون خورشیدی تابناک بر تارک آن نورافشانی می کند.

چهل و چهار سال پیش در روز سی و یکم شهریور ماه سال ۱۳۵۹، رژیم بعثی حاکم بر عراق تجاوز به خاک مقدس جمهوری اسلامی ایران را آغاز کرده بود.

هشت سال دفاع مقدس عصری است جاودانه که اگر استقامت و ایثار آحاد ملت و به ویژه رهبری حکیمانه و ژرف نگری حضرت امام خمینی(ره) نبود، مقاومت هشت ساله ما در دفاع مقدس به اهداف خود نمی رسید.

هشت سال جنگ تحمیلی رژیم بعثی صدام علیه کشورمان، شکل دهنده بخش مهمی از تاریخ انقلاب اسلامی است، بخشی که تاثیری قاطع در سرنوشت حال و آینده کشور و همچنین انقلاب اسلامی داشته و خواهد داشت.

دفاع مقدس برگی زرین از رشادت و افتخار، فصلی خونین از شهادت و ایثار و مقطعی شیرین از صلابت و اقتدار در قاموس زیباترین لحظات انقلاب شکوهمند اسلامی، در ذهن ماندگار تاریخ به دست ایثارگران سلحشور در هاله ای از ایمان و معنویت به منصه ظهور رسیده و به عنوان میراثی گرانبها در دست ما است.

۳۱ شهریور ۱۳۵۹ و آغاز جنگ تحمیلی از سوی ایادی و اذناب شیطان و ابلیس به رهبری آمریکای جنایتکار علیه ایران اسلامی یادآور رشادت و جانفشانی دلیرمردانی است که با از خودگذشتگی و ایثار هر آنچه در کف داشتند بر خصم زبون تاختند تا نهال نورس انقلاب اسلامی را از گزند فتنه مستکبران عالم مصون دارند.

امروز و پس از ۴۴ سال از دوران سراسر شور و شعور مهم ترین ضرورت ها و وظایف همگان ارایه دقیق زوایای گوناگون جنگ تحمیلی، نقش قدرت های خارجی و علت شروع و پایان آن و بازگویی حماسه آفرینی های مردم در طول هشت سال دفاع مقدس و دستاوردهای علمی و فناوری است.

در آن روزها دشمنان شکست خورده با تفکرات باطل خود جنگ را بر ملت مسلمان و تازه از بند اسارت رها شده تحمیل کردند تا بر خیال خود نوری را که از سرزمین ایران اسلامی برافراشته شده بود، خاموش کنند؛ غافل از اینکه جنگ نشان داد ملتی که مکتبی همچون اسلام دارد و جانشان با کلام «کُلُّ یَوْمٍ عَاشُورَا و کُلُّ أَرْضٍ کَرْبَلاء» سرشته شده و آن را سرلوحه زندگی خود قرار داده است، شکست نمی خورد.

امروز در ۳۱ شهریور ۱۴۰۳، ۴۴ سال از حماسه جاودانه اصحاب عاشورایی امام عشق در عصر آخر سپری می شود، اما هنوز پژواک رسای آن دل سپردگی و جان فشانی ها طنین انداز است و زمزمه عاشقانه نای نینوایی آنان، جان اهل دل را طراوت و صفا می بخشد.

همان مردان مردی که باور داشتند عرفان است که شهادت را مقدس جلوه می دهد، عرفان است که پرستش خدا را نیاز درونی و انسان را از بیهودگی باز می دارد، همان عارفان شب و شیران روز که به ازای شرف، به تُردی ساقه انجیر، همانند صخره ای زیر آب، با صلابت آرام مستتر دلیری در بازوانشان به استراحت می نشست تا راست تر بایستند.

همان عاشقان پیر خمین که مبهوت بی کسی ها تا سحر دویده بودند چون چشم های چمران در کوچه های پاوه، همان سالکان کوی یار که رعنا و ایستاده، جان ها به کف نهاده رفتند و مانده بر جا، ما خیل شرمساران، همان سربازان گمنام چون ابراهیم همت که باید در وصفشان بگوییم خوشا که خط عبور تو را ادامه دهیم - شعاع چشم تو را تا خدا ادامه دهیم.

همان مردان مردی همچون باقری، جهان آرا، باکری ها، کلاهدوز، چمران، خرازی، دستواره، منتظری، کاظمی، سلیمانی، زین الدین، بروجردی، وزوایی، همدانی، صیاد شیرازی، قرنی، بابایی، ستاری، لشکری، دوران، نامجو، منفرد نیاکی، فکوری، یاسینی، اردستانی، خلعتبری و آبشناسان که به سفینه نجات توسل جسته بودند و چراغ هدایت را در پیش رو داشتند، نقش هر خطر و سایه هر ابلیسی را پایمال عزم و اراده پولادین خود کردند و کتاب ایثار و مقاومت را بر تارک همیشه تاریخ آویختند.

آری صحنه های عینی جهاد زمانی در جبهه های جنگ تبلور یافت که زمزمه های تضرع و خشوع تنیده در جان رزمندگان همراه با نجوای روح افزای شبانه در میدان جنگ آمیخته شد و راه جدید مبارزه و مقاومت و استقامت را در برابر مبارزان و آزادیخواهان جهان گشود.

دوران دفاع مقدس تنها یک رویارویی نظامی نبود، بلکه پدیدآورنده حقایق فرهنگی منحصر به فردی بود که امروز بسیاری از ملت ها و گروه های مبارز آن را به عنوان یک الگوی موفق پذیرفته اند که نمونه آن پیروزی شگفت انگیز جنبش اسلامی حماس و حزب الله لبنان بر ضد رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطینان در سرزمین های اشغالی است.

دفاع از کیان نظام مقدس ایران اسلامی در دوران جنگ تحمیلی نشان عزت، شهامت و دلاوری فرزندان ایران عزیز بود که حضور ناپاک و پلید ددمنشان را برنمی تابیدند.

بی شک تمسک جستن از فرهنگ هشت فصل عشق و دلدادگی و ایثار آن هم در این مقطع حساس، بی گمان در دفع هجوم و پیروزی موثر و کارساز خواهد بود.

درست ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ بود که خبرگزاری پارس سابق (ایرنای فعلی) و رادیو خبر تجاوز سراسری ارتش بعثی صدام به کشور را اعلام کردند و با غیرت ها با عجله پرچم به دوش دویدند و حتی فرصت نشد خداحافظی کنند و رفتند که رفتند...

آری هفته دفاع مقدس یادآور روزها و خون های مقدسی است که در راه کشور و انقلاب اسلامی ریخته شد، یادآور فرزندان جبهه و شهادت است که اطاعت را عبادت می دانستند و امروز وارثان دفاع مقدس با عزت جهاد گونه خود، راه آن شهیدان را ادامه می دهند و پای این انقلاب ایستاده اند و این ایستادگی جهان را به قیام وامی دارد و این پیام بزرگ دفاع مقدس است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha