۴ بهمن ۱۴۰۲، ۲۰:۰۰
کد خبر: 85364944
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چین و ازبکستان روابط دوجانبه را ارتقا می‌دهند

۴ بهمن ۱۴۰۲، ۲۰:۰۰
کد خبر: 85364944
چین و ازبکستان روابط دوجانبه را ارتقا می‌دهند

تهران-ایرنا- «شی جین‌پینگ» رئیس جمهور چین در دیدار با «شوکت میرضیایف» همتای ازبکستانی خود در پکن تاکید کرد که 2 کشور روابط دوجانبه را به یک شراکت راهبردی جامع در دوره جدید ارتقا می‌دهند.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای خبری وزارت امور خارجه چین، «شی جین‌پینگ» رئیس جمهور چین امروز (چهارشنبه چهارم بهمن) با «شوکت میرضیایف» همتای ازبکستانی خود در پکن دیدار کرد.

شی با بیان اینکه روابط خوب پکن و تاشکند بر اساس اعتماد به یکدیگر شکل گرفته است، خاطرنشان کرد که دو طرف باید در مواجهه با شرایط پیچیده جهانی، از یکدیگر حمایت کنند.

وی تاکید کرد که پکن از حفاظت از حاکمیت ملی، استقلال، تمامیت ارضی و توسعه تاشکند حمایت خواهد کرد.

شی گفت: هر دو طرف باید از بسترهایی از جمله کمیته همکاری بین‌دولتی برای تقویت ارتباطات و اعتماد متقابل راهبردی به خوبی استفاده کنند.

رئیس جمهور چین خاطرنشان کرد که پکن مایل به واردات محصولات با کیفیت از تاشکند است.

شی اظهار داشت: ما همکاری‌ها را در زمینه توسعه زیرساخت ها، ایجاد پارک‌های با فناوری پیشرفته کشاورزی و سایر زمینه ها در ازبکستان گسترش خواهیم داد.

وی با بیان اینکه پکن و تاشکند باید ساخت پروژه راه آهن چین - قرقیزستان - ازبکستان را در اسرع وقت آغاز کنند،تاکید کرد که با ایجاد یک شبکه ریلی، تاشکند به سایر نقاط دیگر متصل می‌شود.

شی اظهار داشت که ما مایل به گسترش همکاری با مقامات ازبکستانی درحوزه‌های صنعت، خودروهای الکتریکی، انرژی خورشیدی، انرژی بادی و نیروگاه آبی در جهت حمایت از توسعه راهبردی این کشور هستیم.

چین و ازبکستان روابط دوجانبه را ارتقا می‌دهند

شوکت میرضیایف رییس جمهور ازبکستان هم در دیدار با شی اظهار داشت که روابط تاشکند و پکن بر پایه اعتماد بالای سیاسی، احترام و کمک متقابل است.

وی با بیان اینکه با اظهارات شی نسبت به گسترش روابط بین دو کشور موافق است، تاکید کرد: دوره جدید روابط تاشکند و پکن را به یک مشارکت راهبردی همه جانبه ارتقا خواهیم داد.

میرضیایف خاطرنشان کرد که ازبکستان به اصل چین واحد پایبند بوده و نسبت به هرگونه دخالت نیروهای خارجی در امور داخلی این کشور مخالف است.

وی افزود: تاشکند مایل به حمایت از پکن در مسائل مربوط به تایوان، سین کیانگ، حقوق بشر و سایر موضوعاتی که مرتبط با منافع اصلی این کشور می‌شود، است.

چین و ازبکستان روابط دوجانبه را ارتقا می‌دهند

پس از دیدار و گفت‌وگوی سران دو کشور، «بیانیه مشترک جمهوری خلق چین و جمهوری ازبکستان در مورد مشارکت راهبردی همه جانبه در عصر جدید» را امضا و صادر کردند و به طور مشترک شاهد امضای سندهای همکاری در زمینه «یک‌پهنه، یک‌راه»، «ابتکارات توسعه جهانی، همکاری‌های اقتصادی و فناوری»، زیرساخت، حفاظت از محیط زیست، فناوری‌های نوین، علوم انسانی و کشاورزی بودند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha