۱ مهر ۱۴۰۳، ۱۳:۰۸
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85603717
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سی‌ان‌ان: اوکراین دستاورد مشخصی در میدان جنگ نداشته است

تهران-ایرنا- شبکه خبری سی ان ان نوشت: ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در حالی برای استفاده از سلاح های دوربرد غربی اصرار می کند که دستاورد این کشور در میدان جنگ مشخص نیست.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، این شبکه خبری با اشاره به آغاز نشست های مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک از این هفته نوشت: بحث درباره مجوز اوکراین برای استفاده از موشک های دوربرد غربی برای حمله به عمق خاک روسیه، کانون توجهات علنی تر بین المللی قرار خواهد گرفت.

قرار است زلنسکی در سفر به نیویورک نه تنها با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا درباره ارائه موشک های دوربرد صحبت کند بلکه احتمالا با نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این کشور در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در این زمینه رایزنی خواهد کرد.

این نشست ها در حالی برگزار می شوند که به گفته کارشناسان، اختلافات عمومی درباره انتقال موشک های دوربرد به اوکراین، خطر تصمیم گیری درباره آن را افزایش داده و ممکن است این موشک ها که شامل موشک های استورم شدو (سایه طوفان) انگلیس و اسکالپ فرانسوی و سامانه های موشک تاکتیکی ساخت آمریکا موسوم به ATACMS می شوند، به گسترش جنگ منجر شوند.

دقیقا یک سال پیش، بایدن در نشست مستقیم با زلنسکی در آمریکا تصمیم گرفت موشک های دوربرد آمریکایی را در اختیار اوکراین قرار دهد.

ابتدا این خبر از این نشست درز پیدا کرد و یک ماه دیگر مقامات آمریکایی این تصمیم دولت بایدن را تایید کردند. زلنسکی در سخنرانی ۱۸ اکتبر (۲۶ مهر ۱۴۰۲)خود اعلام کرد که توافق با بایدن در حال اجرا است.

چند ماه بعد روایت مشابهی درباره موشک های استورم شدوی انگلیسی مطرح شد. در آن زمان، بن والاس وزیر دفاع وقت انگلیس تایید کرد که کشورش این موشک ها را در اختیار اوکراین قرار داده است، اما اوکراین قول داده که از آنها برای به حمله به خاک روسیه استفاده نخواهد کرد.

سپتامبر (شهریور) امسال، زلنسکی راهبرد به چالش کشیدن آشکارتر متحدانش را در پیش گرفته است. این درحالیست که روسیه هشدار داده که لغو محدودیت استفاده از چنین موشک هایی به معنای جنگ با ناتو خواهد بود. این دو موضوع استفاده از این موشک ها را به یک معیار سیاسی تبدیل کرده که نقش تعیین کننده در میزان حمایت غرب از کی یف خواهد داشت.

به نوشته سی ان ان، زلنسکی اجازه نداده این موضوع اهمیت خود را از دست بدهد و بعد از حمله روسیه به تاسیسات نظامی اوکراین، علنا متحدان غربی اش را به دلیل تردید در ارائه این موشک ها مورد انتقاد قرار داده است.

متئو سویل مدیر علوم نظامی در اندیشکده خدمات رویال یونایتد در لندن، گفت: زلنسکی با این اقدام خطر می کند. او مشغول یک بازی سیاسی است و با این ادعاها متحدان غربی اش را برای جلب حمایت از این کشور دچار ارعاب می کند. اگر این اتفاق رخ دهد اختلافات سیاسی شدیدتری بروز خواهد کرد.

این شبکه خبری در ادامه به اختلافات درباره مجوز استفاده از موشک های دوربرد غربی و تاثیر آن در کاربرد احتمالی آنها در جنگ اوکراین اشاره کرد و افزود: مقامات اطلاعاتی آمریکا بر این باورند که ۹۰ درصد از هواپیماهای روسیه که بمب های مرگبار شلیک می کنند از قلمرو تحت کنترل اوکراین فاصله دارند، بنابراین خارج از برد موشک های آمریکایی ATACMS هستند. به گفته یک مقام آمریکایی، روسیه به تازگی دو هواپیمای خود را از دو پایگاه نزدیک به مرز اوکراین خارج و در جبهه شرقی مستقر کرد.

سی ان ان نوشت: با این حال اوکراین همچنین به ادعای خود خود درباره استفاده از موشک های دوربرد غربی برای حمله به اهدافی در خاک روسیه ادامه می دهد و چنین استدلال می کند که این بخشی از پازل پیچیده پایان دادن جنگ در کی یف است و به روسیه نشان خواهد داد که نمی تواند در مقابل متحدان اوکراین مقاومت کند.

به نوشته این رسانه، زلسنکی از یک سو با اطمینان ناشی از حمله به کورسک و از سوی دیگری تحت تاثیر چشم انداز آغاز سومین زمستان سخت با قطعی های برق و فقدان تجهیزات و نیروی انسانی کافی، عازم نیویورک می شود.

وی ابتدای ماه جاری در گردهمایی بزرگ متحدان اوکراین در پایگاه نیروی هوایی رامشتاین در آلمان گفت، ما به قابلیت موشک های دوبرد نه تنها در مناطق تحت اشغال اوکراین بلکه در خاک روسیه نیاز داریم و مدعی شد این امر باعث شده که روسیه به دنبال صلح باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha