اشتراک‌گذاری تجربه‌های معلم هرمزگانی؛ از سایه کُنار تا درخشش در برج میلاد

 بندرعباس - ایرنا - «رضا نوری زاده» مدیر هنرستان ناحیه یک جوار پالایشگاه نفت بندرعباس که کار معلمی خود را در گرمای جنوب و سایه درخت کُنار (صِدر) آغاز کرده بود، رتبه اول دومین رویداد بین‌المللی (الف تا) را در بخش مدارس پیشتاز تحول از آن خود کرد و با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) تجربیات موفق خود در کسب این افتخار را به اشتراک گذاشت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، (الف تا) رویدادی است که موجب تحول می‌شود، در واقع پیشرفت‌های بسیاری توسط مدیر و معلمان در مدرسه اتفاق می‌افتد که اگر به اشتراک گذاشته نشود، در همان مدرسه باقی می‌ماند و قابل استفاده برای سایران نیست، بنابراین تصمیم وزارت آموزش و پرورش براین است که تجارب مدارس تحول آفرین به اشتراک گذاشته شود تا در سایر مدارس هم حس امید و تلاش ایجاد شود.

این رویداد باعث شناسایی، اشتراک‌گذاری، تجربیات خلاقانه و الهام بخش است و زمینه تعامل و هم‌افزایی معلمان، مدیران و عوامل تربیتی و آموزشی مدارس را در سراسر کشور فراهم می‌کند؛ در این رویداد در ۲ محور مدارس پیشتاز تحول و بخش تک تجربه تجربیات اتفاق می‌افتد که در بخش مدارس پیشتاز تحول، تجربیات و اقدامات تحول آفرین از سوی مجموعه معلمان و مربیان، مدیران و عوامل آموزشی تربیتی و حتی خانواده، در یک مدرسه انجام شده و باعث ایجاد تحول در آن فضای آموزشی می‌شود و در بخش تک تجربه، نیز تنها بخشی از یک مدرسه متحول می‌شود، مثلا یک معلمی در کلاس درس کاری را انجام می‌دهد و همان کلاس را متحول می‌کند.

۱۰۸ هزار ایده و تجربه امسال به رویداد (الف تا) ارسال شد که پس از سه مرحله داوری ۲۵۰ ایده به مرحله نهایی راه پیدا کرد و به مدت سه روز در مرکز نمایش‌های برج میلاد تهران و در بخش نمایشگاهی آثار خود را به نمایش گذاشتند و در این مدت بررسی‌های لازم در مورد این افراد انجام شد، افراد متخصص و صاحب نظر از حوزه‌های مختلف به صورت محسوس و نامحسوس طرح‌های ارائه شده در غرفه‌ها را بررسی کردند و افراد برگزیده انتخاب شدند که رضا نوری زاده از هرمزگان یکی از این مدیران برگزیده بود که در بخش مدارس پیشتاز تحول، رتبه نخست کشوری را کسب کرد.

نوری‌زاده از مدیران برتر بخش مدارس پیشتاز الف تا در کشور و فرهنگی نمونه، خلاق و خوش ذوق هرمزگانی بوده که هنرستان جوار پالایش نفت بندرعباس که در ابتدا مکانی متروکه و بلااستفاده بود، را متحول کرد و با طرحی نو در طول سه سال آموزش و ایجاد مهارت، هنرجویان خود را مهارت آفرین تربیت کرد و برنده جایزه نخست رویداد بین المللی الف تا شد.

وی معتقد است که هرچند جایزه به نامش شد اما به عنوان یک نماینده از استان هرمزگان از همه عوامل هنرستان، شرکت پالایش نفت بندرعباس و جامعه آموزش و پرورش هرمزگان "به صورت کلی" که در کسب این عنوان و موفقیت اش نقش داشته‌اند، باید قدردانی کرد؛ چرا که هریک به گونه‌ای به وی برای جلوبردن اهدافش، انگیزه داده‌اند و در کسب این عنوان نقش داشته اند.

اشتراک‌گذاری تجربه‌های معلم هرمزگانی؛ از سایه کُنار تا درخشش در برج میلاد

این مدیر نمونه تحول در مدرسه جوار پالایش نفت بندرعباس و تجربیات موفق خود را اینگونه مطرح کرد؛

هنرستان متحول؛ از تدریس زیر درخت کُنار تا کسب ۱۸ مقام برتر

چه کاری انجام شد که مدرسه جوار پالایش نفت بندرعباس به عنوان مدرسه پیشتاز و تحول انتخاب شد؟ وقتی که از کلمه تحول استفاده می‌کنیم در واقع چیزی فراتر از رشد است؛ تحول یعنی کاملا دگرگون شدن و مدرسه جوار پالایشگاهی نفت بندرعباس نیز به معنای تمام کلمه متحول شد و در حال حاضر نیروی متخصص مورد نیاز صنایع را به معنای واقعی تامین می‌کنیم.

ابتدای راه که این مدرسه تاسیس شد، مکان مناسبی نداشت، در دل هنرستان شهید رجایی یک مکانی که از زمان قبل از انقلاب تاکنون استفاده نشده بود، پیشنهاد شد که برای تدریس و تحصیل دانش آموزان این مدرسه راه‌اندازی شود.

استارت کار را زدم، یک صندلی برداشتم و زیر درخت کُنار نشستم و شروع به ثبت نام دانش آموزان کردم! مدیریتم را تحویل گرفتم، نه معاونی داشتم نه دانش آموزی. نه انبارداری و نه سرایداری.... این برمی‌گردد به ۲ سال پیش! از سال ۱۴۰۱ که بحث هنرستان‌های جوار در هرمزگان پا گرفت.

در این فکر بودم که با نبود نیرو چکار کنم، نخستین جرقه زده شد، یکی از آشنایان به بنده گفتند که پسرم را می‌خواهم در این هنرستان ثبت‌نام کنم و با خوشحالی درونی که داشتم، قبول کردم و گفتم فرزندت را بفرست کمک بنده.

درست در مردادماه و شهریورماه سال ۱۴۰۱ بود با تسهیلاتی که از بانک گرفته بودم با هماهنگی همسرم، با کمک همین یک نیرو به صورت شبانه روزی برای برپاکردن مدرسه تلاش کردیم و به‌تدریج یکی تا ۲ نیروی دیگر به ما اضافه شد و خوشبختانه خداوند متعال به ما کمک کرد و ظرف ۴۰ روز یعنی تا اول مهرماه سال ۱۴۰۱ فضای مدرسه آماده شد.

من شدم مدیر مدرسه و ایشان معاون، معاون پرورشی، خدمتگزار، سرایدار ... و خلاصه همه کاره و به اصطلاح « آچار فرانسه» مدرسه بود...

کار بازسازی مدرسه تمام شد... و اکنون نوبت گرفتن دانش آموز برای تدریس است.

در اول مهرماه زنگ بازگشایی مدارس با ۴۴ دانش آموز در این مدرسه آغاز شد.

مکاترونیک! کند و کاوی برای این رشته

حال رشته هنرستان جوار پالایش نفت بندرعباس چیست؟ مکاترونیک! این رشته هم در استان هرمزگان نیست! در مورد این رشته تحقیقات زیادی انجام دادم، پی دی اف‌های رشته مکاترونیک را در اینترنت جست وجو کردم و بعد از روی کتاب‌ها اسم مولفه‌ها را پیدا کردم که از جمله می‌توان به هنرستان اصفهان اشاره کرد.

هفته دوم مهرماه با چهار تا پنج نفر از همکارانم به سمت استان اصفهان اعزام شدیم و طی ۲ تا سه روز، طرح‌های هنرستان مربوط به رشته مکاترونیک را بررسی کرده، الگو و ایده گرفتیم و به استان خودمان برگشتیم.

در حال حاضر با کمک هنرستان اصفهان تولیدات آموزشی رشته مکاترونیک برای استان و کشور از جمله هنرستان قشم تولید می‌کنیم. بنده به عنوان مشاور در ساخت و تولید همکاری دارم؛ دیگر افراد نیز تولیدات ساخت تجهیزات الکترونیک، کامپیتوتر و سایر تجهیزات را برعهده دارند.

به عنوان نمونه برای هنرستان قشم که رشته مکاترونیک راه‌اندازی کرده‌اند، تجهیزاتشان را منطبق بر سرفصل کتاب‌های درسی تولید می‌کنیم.

اکنون با گذشته سه سال موفق به کسب ۱۸ مقام رنگارنگ کشوری، استانی و منطقه‌ای شده‌ایم. دانش آموز سال دهمی داشتم که در پنج رشته ملی مهارت استان هرمزگان، اول شد. این یعنی مهارت، تحول و پیشتاز.

همچنین سال گذشته در رویداد (الف تا) در بخش دانش آموزی در استان تهران، دانش آموزان این مدرسه ۲ مدال کسب کردند، در مسابقات ایران ساخت نیز ۲ مدال و در مسابقات پژوهش سری در استان چهار مدال کسب کردند.

من نمی‌گویم نقش اساسی در موفقیت فرد یا افراد داشتم اما با آن‌ها مثل یک دوست و رفیق صمیمانه همکاری و هدایتشان کردم. تحول یعنی این که در دل شهید رجایی با ۴۴ دانش آموز ۱۸ مقام کسب کردم.

فضا جدا شد و ما در فضای جدیدی مستقر شدیم و این کلیت ماجرا بود.

طرح پنجشنبه‌های مهارتی در مدرسه

مشکلات دانش آموزان مدرسه را تحلیل کردیم و به این نتیجه رسیدیم که جهت رشد و پیشرفت دانش آموزان طرح پنجشنبه‌های مهارتی را راه‌اندازی کنیم. این فکر از کجا آمد؟ و در این پنجشنبه‌ها که جز روزهای تعطیل است، چه کاری باید انجام گیرد تا دانش آموز رغبت کرده و در مدرسه حاضر شوند.

جهت رشد و پیشرفت دانش آموزان طرح پنجشنبه‌های مهارتی را راه‌اندازی کنیمدانش‌آموزان وقت زنگ خانه، شادمان مدرسه را ترک می‌کنند، چرا؟ چون فضای مدرسه فضای نشاط آور و جذابی برای دانش آموز نیست؛ دانش آموز باید رغبت و انگیزه داشته باشد و فضای شور و نشاط داشته باشد تا در مدرسه حاضر شود.

روی این مساله کار کردیم، دانش آموزانم از روز شنبه تا چهارشنبه به مدت ۴۰ ساعت سرکلاس درس حاضر می‌شوند اما به یکباره می‌خواهیم پنجشنبه را هم به عنوان یک روز تعطیل به آن اضافه کنیم و چگونه می‌توان آن‌ها را ترغیب کرد.

دانش آموزان طبق نظرخواهی انجام شده، زنگ ورزش در وهله اول و زنگ کارگاهی در وهله دوم را برای روز پنجشنبه انتخاب کردند؛ همچنین برای ورود به مدرسه نپوشیدن لباس فرم و آوردن تلفن همراه را پیشنهاد کردند که این موضوع را پذیرفته اما شرط گذاشتیم که لباسی مناسب بپوشند و تلفن همراه نیز فقط در زنگ ورزش استفاده کنند.

برنامه براین شد که از ۶ ساعت حضور دانش آموزان در روز پنجشنبه، سه ساعت برای کارگاه و سه ساعت برای ورزش اختصاص یابد، به این صورت که بعد از ۶۰ دقیقه درس کارگاهی، ۶۰ دقیقه هم به جای زنگ تفریح زنگ ورزش باشد که همه وسایل ورزشی از جمله میز تنیس، شطرنج ، دارت، والیبال و توپ در مدرسه مهیا بود.

محیط را جذاب کردیم، انگیزه درسی و جذابیت فضا در بخش کارگاهی دادیم و نیز تشویقی برای دانش آموزان گذاشتیم که هرکس در کلاس حاضر شود نمره کارگاهی اش افزایش پیدا می‌کند که این افزایش نمره خود بیشترین تاثیر در معدل دارد و راحت می‌تواند در دانشگاه قبول شود، چون با شرط معدل دانشگاه می‌رود؛ همچنین اگر پنجشنبه‌ها بیایند و پروژه هایشان در سطح کشور مقام بیاورد، همه درس‌های عمومی را ۲۰ می‌دهیم و به معلمان هم گفتیم اگر به دانش آموزی با چنین شرایطی نمره ندهید سال آینده در مدرسه من نباشید؛ این یعنی تحول در مدرسه!

جذابیت فضای مدرسه اکنون به گونه‌ای شده است که دانش آموز باید برای حاضر شدن در پنجشنبه‌های مهارتی باید نوبت بگیرد و هرکس نمی‌تواند شرکت کند.

در پنجشنبه‌های مهارتی همچنین به سراغ سایر ابعاد تربیتی و مهارتی نیز رفتیم، مثلا یک هفته روز پنجشنبه سالروز شهادت حاج قاسم بود و دانش آموزان را بعد از زنگ ورزش به این همایش دعوت کردیم، چرا که حاج قاسم مرد میدان بود و جسارت کرد که وارد میدان شود، ابعاد تربیتی یعنی این.

همچنین با نگاهی هوشمندانه دانش آموزان را ترغیب برای رفتن به نمایشگاه کسب و کار که در محل دائمی نمایشگاه‌های بندرعباس در سه راه جانبار گشایش یافته بود، کردیم. به این صورت که هر دانش آموزی در نمایشگاه حاضر باشد و عکس بگیرد یک نمره درس کارآفرینی و نوآوری در کار متناسب با نمایشگاه می‌دهیم، با فرم مدرسه یک و نیم نمره و با والدین ۲ نمره درسی می‌گیرد.این شد ارتباط پیوند دانش آموز با خانواده.

همچنین به مناسبت روز پدر که در یکی از روزهای پنجشنبه اتفاق افتاد فی البداهه با دوربین خودم در کارگاه جوشکاری رفتم و از دانش آموزان خواستم یک جمله در رابطه با پدر بگویند. یکی از بچه‌ها گفت: «بابایی دوستت دارم»، همین باعث شد پدرش در اتاق بنده اشک بریزد که فرزند ۱۶ ساله ام در طول این سال‌ها در خلوت خود حتی یکبار هم این جمله را نگفته بود اما اکنون جلوی دوربین ابراز دوست داشتن می‌کند. از آن روز به بعد من پدر ارتباطم با فرزندم تغییر کرد؛ در طول این سال‌ها متوسل به جایزه و مشاوره و هر ایده تشویقی کرده بودم اما این جلمه «بابایی دوستت دارم» باعث شد که من پدر تغییر کنم.

قهرمانان آموزشی‌تان را نشان دهید/ سعی کردم به رسانه نزدیک شوم

امسال به عنوان مدیر نمونه توفیق دیدار با رهبرمعظم انقلاب داشتیم که ایشان فرمودند: «قهرمانان آموزشی تان را نشان دهید تا مردم الگو بگیرند.» با رسانه میانه ای نداشتم، باتوجه به اینکه فقر اخلاق و ایثار در جامعه داریم و برای تلنگر زدن به خویش از این نظر سعی کردم به رسانه نزدیک تر شوم و تجربیاتم در کسب مدرسه پیشتاز را به اشتراک بگذارم.

این تنها بخشی از تحول و پیشتاز بودن مدرسه جوار پالایشگاهی نفت بندرعباس است.

رضا نوری زاده لوح قدردانی خود در کسب رتبه اول بخش مدارس پیشتاز در رویداد (الف تا) را از علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش دریافت کرد، این تقدیر نمادی از قدردانی جامعه آموزشی کشور از تعهد و کوشش مستمر معلمان در عرصه‌های ملی و بین‌المللی است.

اشتراک‌گذاری تجربه‌های معلم هرمزگانی؛ از سایه کُنار تا درخشش در برج میلاد

استان هرمزگان دارای ۲۷۲ هنرستان با احتساب هنرستان‌های جوار صنایع بوده که ۱۲ هنرستان آن غیردولتی است؛ بیش از ۳۸ هزار هنرجو در این هنرستان‌ها مشغول به تحصیل هستند.

۲۸ هنرستان جدید جوار کارگاهی طی سه سال گذشته، به ظرفیت مجموعه هنرستان‌های استان هرمزگان اضافه شد که صنایع مربوط در آموزش هنرستانی با آموزش و پرورش همکاری خواهند کرد.

درخشش هرمزگان در رویداد بین المللی الف تا

مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان با اشاره به درخشش منتخبان استان در دومین رویداد بین المللی الف تا گفت: مدیران و آموزگاران هرمزگان توانستند در پنج بخش از این رویداد بین‌المللی، شامل «مدارس پیشتاز»، «تک تجربه»، «مدیریت و رهبری»، «محیط تربیت» و «سلامت و تربیت بدنی»، به موفقیت‌های چشمگیری دست یابند.

محمد قویدل اظهار کرد: «یعقوب ذاکری درباغی» از میناب و «رضا نوری‌زاده» از ناحیه یک بندرعباس در بخش «مدارس پیشتاز»، «محسن قنبری» در محور «مدیریت و رهبری» از میناب، «عصمت باوقار» در محور «محیط تربیت» از ناحیه ۲ بندرعباس و «آزیتا خادم‌زاده» در محور «سلامت و تربیت بدنی» از هرمزگان به این رویداد راه یافتند.

وی بیان کرد: موفقیت معلمان و مدیران هرمزگان در پنج بخش کلیدی این رویداد، گامی موثر در تحول ساختارهای سنتی آموزش و تربیت است.

مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان، با اشاره به اهمیت بخش‌های مختلف این نمایشگاه تصریح کرد: بخش «تک تجربه» به تجربیات خاص و نوآورانه فردی اختصاص دارد و از میان ۸۳ اثر راه‌یافته به مرحله کشوری، پنج اثر از استان هرمزگان به این مرحله راه یافته‌اند؛ همچنین، «مدارس پیشتاز» نمایانگر تلاش‌های گروهی در راستای پیشبرد آموزش و تربیت نوین است.

قویدل ادامه داد: رویداد «الف تا» بستری را برای به اشتراک‌گذاری تجربیات ارزشمند معلمان و مدیران سراسر کشور فراهم کرده است، این حرکت شبکه‌ای جمعی، به شکلی کارآمد و اثرگذار، ساختارهای سنتی و روابط یک‌سویه را به چالش کشیده و فرصتی برای تحول در نظام آموزش و پرورش فراهم می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: شعار امسال این نمایشگاه، «۱۷۲۰ سال تجربه را در یک روز درو کن» است که نشان‌دهنده مجموع سال‌های خدمت معلمان و مدیران شرکت‌کننده در این رویداد است و بر اهمیت بهره‌گیری از تجربیات گران‌بهای آنها تأکید دارد.

شایان ذکر است،

دومین رویداد بین المللی الف تا از ۲۱ تا ۲۳ شهریورماه امسال در محل نمایشگاه‌های برج میلاد برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha