تجربیات معلمان به اشتراک گذاشته می‌شود

تهران- ایرنا- مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین گفت: رویداد (الف تا) با هدف به اشتراک گذاشتن تجربیات معلمان ۲۱ تا ۲۳ شهریور در برج میلاد برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، علی پارسانیا روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: (الف تا) یک رویداد است که موجب تحول شود، در واقع پیشرفت‌های بسیاری توسط مدیر و معلمان در مدرسه اتفاق می‌افتد که اگر به اشتراک نگذاریم، در همان مدرسه باقی می‌مانند و قابل استفاده برای سایرین نیست، بنابراین تصمیم بر این شد که تجارب را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم تا امید در سایر مدارس هم ایجاد شود.

وی افزود: موضوع دیگر الگوسازی از قهرمانان بویژه در ورزش و امور فرهنگی در قرآن اهمیت بسیاری دارد. پس از قهرمانی رضازاده بسیاری دیگر از افراد و جوانان به سمت این ورزش پیش رفتند و دلیل این موضوع توجه رسانه‌ها به این شخص بود.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین ادامه داد: در نظام تعلیم و تربیت الگو بسیار است. به طور مثال معلمی که بیش از ۲ ساعت برای رفتن به مدرسه عشایری در مسیر است، یک الگو محسوب می‌شود که شناخته نشده است.

پارسانیا با تاکید به اینکه نیازمند تعامل مدرسه و ستاد در آموزش و پرورش هستیم، ادامه داد: الف تا به دنبال فرصتی است که افراد کارهای تحولی را به عرصه آورند و توسط خود همکاران نقد و در نتیجه ارتقا ایجاد شود. معلم در مدرسه باید میدان را به دست گیرد و به سمت جلو حرکت کند.

وی خاطرنشان کرد: ۱۶ هزار اثر سال گذشته برای الف‌تا ارسال شد و امسال ۱۰۸ هزار تجربه برای رویداد (الف‌تا) ثبت شده و ۱۸۰ هزار نفر هم مخاطب این رویداد هستند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرایی سازی سند تحول بنیادین گفت: امسال برنامه رادیویی (الف‌تا) حاصل مصاحبه دانش آموزان با معلمان و مدیران ایجاد شده که در حال بارگذاری است.

پارسانیا یادآورشد: این نمایشگاه از ۲۱ تا ۲۳ شهریور دایر است و غرفه‌های روایت‌گری و نشست‌های تجربه نوردی هم برگزار می‌شود که معلم در ۱۵ دقیقه تجربه خود را عنوان می‌کند. همچنین ۶۲ مدرسه پیشتاز در این رویداد غرفه دارند.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که (الف‌تا) تا چه میزان در جهت معرفی قهرمانان فعال است، گفت: ما قهرمان‌سازی نمی‌کنیم بلکه قهرمانان را معرفی می‌کنیم تا الگو سازی صورت گیرد. کمک رسانه‌ها در این موضوع در واقع کمک به فرهنگ کشور است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین با اشاره به اینکه افرادی که تا کنون در حوزه تعلیم و تربیت بدون چشمداشت و جهادی فعال بوده اند، باید معرفی شوند تا این الگو سازی صورت گیرد، افزود: ۱۴۷ پروژه در اجرای سند تحول بنیادین داریم که یکی از این پروژه‌ها همین رویداد (الف‌تا) است.

پارسانیا در پاسخ به این سوال که آیا این امکان وجود دارد که آزمون‌های دانش آموزان حذف شود ؟ توضیح داد: ارزشیابی باید صورت گیرد اما هر گونه ارزشیابی در هر مکانی پاسخگو نیست، توجه به تفاوت‌ها در روش‌ها، موقعیت، جنسیت و جمعیت کلاس‌ باید صورت گیرد. یکی از پروژه‌ها این است که به سمت ارزشیابی فرآیند محور پیش رفته و بدانیم اهداف هر سال تحصیلی میسر شده یا خیر.معلم باید تجربه کسب کند که ارزشیابی را چگونه در فرآیند یادگیری بکار گیرد.

وی درباره اولین رویداد (الف‌تا) و دستاوردهای مربوط به آن در سال گذشته اظهار کرد: ادعایی نداریم که ظرف یک سال الف‌تا به کل مدارس کشور رسیده است و این تغییرات به مرور انجام می‌شود اما الف‌تا امسال نسبت به سال گذشته رشد یافته است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین افزود: میانگین تجربیات امسال نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است. استان به استان می‌گردیم تا تجربیات را در اختیار بگیریم و اکنون یک جهش در آموزش و پرورش اتفاق افتاده است.

پارسانیا درباره استانی شدن رویداد الف‌تا گفت: سال گذشته توصیه کرده بودیم که در هفته معلم هر استان رویداد الف‌تا برگزار کنند و استان خراسان رضوی این اقدام را انجام داده است.

وی همچنین درباره افت معدل دانش آموزان گفت: آزمون نهایی باید به گونه‌ای افزایش کیفیت می‌داشت که سطح دانش آموزان مشخص شود بنابراین ما در امتحانات نهایی کیفیت سوالات را بالا بردیم و نباید معدل دانش آموزان با پیش از این سال‌ها مقایسه شود.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین ادامه داد: معلمان در سال‌های گذشته به سمت تدریس کنکوری می‌رفتند، اما اکنون به سمت یادگیری پیش می‌روند. هرچند که خطا هم داریم که باید کمک کنیم ضعف‌ها پوشش داده شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha