به گزارش ایرنا، رودرا گاوراو شرست روز یکشنبه پس از بازدید از مجتمع بندری انزلی در نشست با معاونان اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر، مدیرکل هماهنگی گمرکات کشور و همچنین ناظر گمرکات استان، برای آشنایی با پتانسیل های بنادر ایران در شمال و جنوب ابراز علاقمندی کرد و افزود: اتصال بندرانزلی به بندرعباس از طریق خط ریل تحول بزرگی در زمینه توسعه تجارت محسوب می شود.
وی با بیان اینکه به دنبال برگزاری رویدادی با حضور ایران، روسیه و کشورهای آسیای میانه و نیز حاشیه خلیج فارس هستیم، گفت: با برگزاری این رویداد می توانیم پتانسیل و ظرفیتهای مسیر چابهار و کریدور شمال - جنوب را به ذینفعانی مانند صاحبان کالا، شرکتهای کشیرانی و بیمه معرفی کرده تا اطمینان آنها را برای استفاده بیشتر از این مسیر جلب کنیم.
سفیر هند در جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: همکاری در زمینه بندری و پشتیبانی لجستیک و گمرکات میتواند برای آینده فعالیتهای اقتصادی ۲ کشور بسیار مهم باشد. این پتانسیل برای سرمایهگذاری از طرف شرکتها و دولت هند وجود دارد.
به گفته وی، روابط تجاری بین کشورهای هند و روسیه در سالهای اخیر پنج برابر شده است و در آینده نیز بیشتر خواهد شد.
معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان هم در این نشست راهاندازی کریدور شمال- جنوب را در توسعه بنادر شمال کشور موثر دانست و افزود: توسعه فعالیتهای لجستیکی و بهبود خدمات بندری موجب توسعه بندر و نقش آفرینی در این کریدور خواهد شد.
مجتبی نظری به نقش مهمی که بندرانزلی در توسعه ترانزیت کریدور شمال - جنوب خواهد داشت؛ اشاره کرد و افزود: کشور هند پنجمین قدرت اقتصادی جهان است و در آینده نزدیک به سومین قدرت بدل خواهد شد، بنابراین با توجه به جمعیت کشور هند و بحث توسعه بازار، ارتباط با این کشور برای ما بسیار حائز اهمیت است.
وی با تشریح زیرساخت ها و توانمندی های مجتمع بندری انزلی، خاطرنشان کرد: این بندر ۳۰۰ سال قدمت دارد و بندری جنرال کارگو است. ظرفیت کانتینری مجتمع بندری انزلی نیز ۲۲ هزار TEU (واحد شمارش کانتینر) است که در صورت توسعه این کریدور میتواند تا ۱۰۰ هزار TEU افزایش یابد.
وی ادامه داد: ظرفیت سیلوهای غلات این مجتمع ۱۹۰ هزار تن و ظرفیت انبارها تا ۷۰ هزار متر مربع و ظرفیت مخازن روغن خام خوراکی در حال حاضر ۱۶ هزار تن است که در آینده نزدیک به ۸۲ هزار تن توسعه خواهد یافت.
معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان مهمترین مزیت بندرانزلی را وجود کشتیرانی دریای خزر در بندرانزلی دانست.
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر نیز در این نشست بهره برداری از کریدور شمال به جنوب برای جمهوری اسلامی ایران، هند و روسیه را بسیار حائز اهمیت خواند و گفت: حمل و نقل شریان اصلی تجارت است و دریای خزر دارای ۲۵۰ فروند کشتی تجاری از ناوگان روسی و ایرانی در حوزه تجارت است.
کامبیز جهانبانی با اشاره به وجود بنادر جدید و مدرن در شمال کشور، تصریح کرد: به دلیل روابط سیاسی خوب بین هند و روسیه؛ حجم تجارت این ۲ کشور افزایش چشمگیری داشته است لذا این تجارت نیاز به مسیرهای امن و مستمر حمل و نقل دارد.
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران باصرفه ترین مسیر از لحاظ زمان و هزینه برای تعاملات بین روسیه و هند است، اظهار کرد: سرمایهگذاری خوبی در سواحل مکران در جنوب کشور و چابهار توسط هند انجام شده است لذا اتصال بندرانزلی به سواحل مکران همچنین ارتباط بندرانزلی به روسیه؛ میتواند دستاورد خوبی برای ارسال کالاهای این ۲ کشور به یکدیگر باشد.
جهانبانی تصریح کرد: بنادر ایران در تعاملات اقتصادی هند و روسیه، تجارب ارزشمندی دارند و هم اکنون مصالح ساختمانی، سرامیک، کاشی و سنگ را از هند به روسیه و زغال سنگ و کود پتاس را از روسیه به هند ترانزیت می کنیم.
وی با اعلام آمادگی به منظور ایجاد برنامه منظم برای ارسال کالاهای ۲ کشور به یکدیگر از طریق بندرانزلی، متذکر شد: انتخاب بندرانزلی به عنوان بندر شاهراه نشان از تیزبینی و نکته سنجی هندی ها در این مباحث دارد.
ناظر گمرکات استان گیلان در این نشست با بیان اینکه قدمت تجارت و ارتباطات اقتصادی هند با ایران از قرون گذشته است، اظهار کرد: ارتباطات خوبی بین بنادر گیلان و هند وجود دارد و با ایجاد زیرساخت های حمل و نقل ترکیبی این ارتباطات گسترش می یابد.
صادق برزگر، بنادر استان گیلان را توسعه یافته توصیف کرد و گفت: گمرکات به صورت شبانهروزی در بنادر مستقر هستند و حافظ سرمایه تجار و سرمایهگذاران خواهند بود. بندرانزلی یکی از شاهراه های مهم اقتصادی منطقه است و منافع اقتصادی مشترک؛ کشورها را به یکدیگر نزدیک میکند.
ظرفیت و پتانسیل خوبی برای تجارت مستقیم بین گیلان و هند وجود دارد
سفیر هند همچنین عصر امروز نشستی با فعالان اقتصادی استان و رئیس اتاق بازرگانی گیلان گفت: ظرفیت و پتانسیل موجود برای توسعه همکاری ها در زمینه های مختلف اقتصادی بسیار مناسب است و امکان تجارت مستقیم بین استان گیلان و کشور هند وجود دارد همچنین می توان از خاک ایران و گیلان برای ترانزیت کالا به قفقاز و آسیای میانه بهره گرفت.
رودرا گاوراو شرست افزود: عمده ترین تجارت میان ۲ کشور به صورت سنتی نفت و پتروشیمی است ولی علاقه داریم در حوزه محصولات غذایی، کشاورزی و دارویی نیز تجارت خود را افزایش دهیم که در این زمینه پتانسیل زیادی در گیلان وجود داردو چشم انداز ما افزایش صادرات با جمهوری اسلامی ایران و این استان است.
وی افزود : درحال حاضر تجارت قانونی و رسمی بین ۲ کشور حدود ۲ میلیارد دلار است که این تجارت بین دو طرف متوازن نیست و ایران به دلیل تحریم ها خرید بیشتری از هند انجام می دهد ما بدنبال خرید بیشتر محصولات کشاورزی، غذایی و داروی از ایران و استان گیلان و ایجاد تعادل و توازن در تبادلات تجاری هستیم.
سفیر هند در جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: در هند علاقه خاصی به استفاده از محصول کیوی وجود دارد ولی شرایط آب و هوایی ما برای پرورش این محصول مناسب نیست و گاه این محصول از کشور نیوزلند وارد می شود؛ نزدیکی ایران به هند می تواند چشم انداز واردات کیوی از ایران را توسعه دهد.
وی گفت: غیر از کیوی می توان محصولاتی نظیر زیتون از گیلان به هند صادر کرد که به صورت سنتی در هند تولید نمی شود و در سالهای اخیر علاقه به زیتون و روغن زیتون در این کشور بیشتر شده است د این زمینه نیز نزدیکترین کشور برای واردات این محصول کشور ایران و استان گیلان است، این امر می تواند به توسعه تجارت ۲ کشور کمک کند و از آسیب های ناشی از تحریم بکاهد.
رئیس اتاق بازگانی ایران نیز با اشاره به کیفیت بالای محصول برنج گیلان گفت : از دیگر محصولات باکیفیت استان می توان از بادام، فندق، زیتون و کیوی این استان نام برد.
قاسم رضائیان خواستار مساعدت سفیر هند در ایران برای تسهیل در توسعه مبادلات تجاری در محصول کیوی شد و افزود : از حدود ۴۰۰ هزار تن کیوی تولید شده در کشور حدود ۲۲۰ هزار تن آن در استان گیلان تولید می شود و بیشترین صادرات از این استان صورت می گیرد.
نظر شما