۳ مهر ۱۴۰۳، ۹:۵۱
کد خبرنگار: 2201
کد خبر: 85604452
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

مُسَکِنی برای التیام دردها/ درد دل متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن دزفول

دزفول-ایرنا- متقاضیان نهضت ملی مسکن موسوم به ۷۶۴ واحدی فاز ۲ مهرشهر دزفول پس از پنج سال پیگیری و پرداخت سهمیه آورده هنوز موفق به دریافت واحد مسکونی نشده و مجبور به پیگیری مطالبات از طریق قضایی شده‌اند.

به گزارش ایرنا، تعدادی از متقاضیان نهضت ملی مسکن روز سه‌شنبه با حضور در ایرنا دفتر دزفول(شمال خوزستان) به بیان مشکلات ۷۶۴ واحد فاز ۲ مهرشهر پرداختند و خواستار پیگیری و همکاری مسوولان برای تکمیل این واحدهای مسکونی شدند.

مُسَکِنی برای التیام دردها/ درد دل متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن دزفول

محمدرضا فروغی‌راد به نمایندگی از ۷۶۴ عضو طرح نهضت ملی مسکن گفت: هر متقاضی طرح نهضت ملی مسکن در سال ۹۸ و ۹۹, ۴۰۰ میلیون ریال در مرحله اول پرداخت کرده و قرار شده بود پس از ۲ سال یک واحد آپارتمان با متراژ حدود ۱۰۰ متر در فاز دوم مهرشهر تحویل بگیرد.

وی ادامه داد: پس از گذشت مدتی، پیمانکار اعلام کرد امکان تحویل طرح در مدت ۲ سال را ندارد و زمان تحویل را به سه سال تغییر داد؛ پس از آن نیز به علت ناهموار بودن زمین تایید نقشه‌ها و ایمن‌سازی محل، طرح به مدت یک سال متوقف شد و اکنون با گذشت چهار یا پنج سال از آن زمان، طرح بین ۶۵ تا ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و هیچ واحدی به مرحله تحویل نرسیده است.

هر متقاضی مسکن دزفول تاکنون سه میلیارد و ۶۰ میلیون ریال پرداخت کرده است

با وجود اینکه در ابتدا قرار بود هر واحد با یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال وام مسکن و حدود ۲ میلیارد ریال آورده تکمیل شود طبق اعلام متقاضیان، هر متقاضی تاکنون سه میلیارد و ۶۰ میلیون ریال سهم آورده پرداخت کرده و قرار است از وام مسکن پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی نیز بهره‌مند شود.

افزایش نرخ تورم و افزایش چند باره سهم آورده متقاضی این متقاضیان مسکن را به ستوه آورده است جالب اینجاست که هیچ قولی برای تحویل واحدها نیز داده نمی‌شود.

یکی از متقاضیان نهضت ملی مسکن که خواست نامی از وی در گزارش برده نشود نیز به خبرنگار ایرنا گفت: متقاضیان هیچ اطلاعی از هزینه کرد اقدامات انجام شده توسط پیمانکار ندارند و هر بار که صورتحساب مطالبه می‌شود هیچ پاسخی داده نمی‌شود و با وجود تاکید فرماندار و مسوولان قضایی برای ارایه اسناد و صورتحساب‌ها، پیمانکار سرباز زده است.

مبالغ واریز شده متقاضیان ۴۰ تا ۵۰ درصد بیشتر از هزینه‌های انجام شده است

وی ادامه داد: با یک حساب و کتاب سرانگشتی می‌توان فهمید مبلغ واریز شده متقاضیان تاکنون ۴۰ تا ۵۰ درصد بیشتر از مخارج اقدامات انجام شده است و مشخص نیست مابقی مبلغ کجا هزینه شده است.

مُسَکِنی برای التیام دردها/ درد دل متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن دزفول

هیچ قراردادی در اختیار متقاضیان نیست

این متقاضی مسکن با اشاره به اینکه راهی برای پیگیری قضایی برای متقاضیان این طرح مسکن باقی نمانده است، گفت: هیچ قرارداد کتبی که مشخص کند سهم آورده، زمان تحویل پروژه و هزینه‌ها چگونه است به متقاضیان داده نشده و پروفایل هر متقاضی به عنوان قرارداد اعلام شده که هر روز بنا به صلاحدید و منفعت خود در آن تغییراتی ایجاد می‌کنند.

پیمانکار عزمی برای تکمیل طرح ندارد

به گفته یکی دیگر از متقاضیان این طرح، برای اجرای این طرح باید هر کدام از واحدها حداقل ۲ نفر نیرو در حال فعالیت باشد و برای کل طرح حدود یکهزار و ۵۰۰ نیرو باید در محل پروژه مشغول به کار باشد ولی در حال حاضر کمتر از ۲۰۰ نفر در محل مشغول به کار هستند و پیمانکار عزمی برای تکمیل طرح ندارد چرا که با وجود افزایش تورم و طولانی‌تر شدن آن خللی در سود ۹ درصدی پیمانکار وارد نمی‌شود.

مُسَکِنی برای التیام دردها/ درد دل متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن دزفول

به گفته این متقاضیان، فردی به عنوان پیمانکار انتخاب شده که در مناقصه شرکت نکرده و به علت نداشتن نیروی انسانی فنی، ماشین‌آلات، ابزار و ادوات و توانایی مالی، توان اجرای چنین طرح بزرگی را ندارد و از سهم آورده متقاضیان که اغلب جزو قشر کم بضاعت جامعه هستند به روش آزمون و خطا استفاده کرده و بارها اشتباهات فاحشی حین اجرای پروژه داشته است.

نقشه این واحدها بارها حین اجرای طرح عوض شده و کاشی کاری و ستون کاری انجام شده در چند مرحله تخریب و دوباره کاری شده غافل از اینکه متقاضیان با هزاران بدهی و با زحمت سالها تلاش و به امید خانه دار شدن توانستند سهم آورده را پرداخت کنند.

یکی دیگر از متقاضیان می‌گوید: البته بروز برخی اشتباهات در چنین پروژه بزرگی قابل پذیرش است ولی درصد بالای اشتباهات قابل پذیرش نیست ضمن اینکه هیچ توضیحی در قبال اشتباهات و اقدامات این طرح به متقاضیان داده نمی‌شود.

در این بین برخی افراد که فقط ۴۰۰ میلیون ریال آورده اولیه را پرداخت کرده‌اند امتیاز واحد را به قیمت چهار یا پنج میلیارد ریال به فروش رساندند که این موضوع موجب ضایع شدن حق افرادی است که نیازمند واقعی مسکن و در انتظار تکمیل طرح هستند.

مُسَکِنی برای التیام دردها/ درد دل متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن دزفول

قصور پیمانکار از جیب متقاضیان پرداخت می‌شود

اخذ پروانه شهرداری و هزینه اشتراک خدماتی چون آب و برق که باید سالها پیش و با تخفیف انجام می‌شد نیز از دیگر مواردی است که موجب اعتراض متقاضیان شده و هزینه اشتراکی که باید سال گذشته در یک مرحله با آورده متقاضیان پرداخت می‌شد اکنون با افزایش ۳۰ درصدی پرداخت می‌شود و در واقع قصور پیمانکار باید از جیب متقاضیان پرداخت شود.

متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن ضمن اعتراض به اینکه متولی، سازنده، ناظر و حسابرس این طرح بنیاد مسکن است، گفتند: شکایت‌ها نیز توسط این ارگان رسیدگی می‌شود که به طور قطع در این صورت متقاضیان نادیده گرفته می‌شوند ضمن اینکه هر بار که اعتراضی صورت می‌گرد متقاضی به حذف از پروژه تهدید می‌شود.

خواسته متقاضیان چیست؟

فروغی‌راد به نمایندگی از دیگر اعضای طرح ۷۶۴ واحدی نهضت ملی مسکن مهرشهر دزفول گفت: خواسته ما این است که کارشناسی قضایی انجام و کلیه مخارج بررسی شوند تا برای متقاضیان مشخص شود چه زمانی چه اقدامی انجام شده یا خواهد شد ضمن اینکه باید مشخص شود تاکنون چه مبلغی هزینه شده است.

وی ادامه داد: پس از پیگیری‌های انجام شده قرار بود دی ماه سال گذشته واحدها تکمیل و تحویل متقاضیان شوند ولی با گذشت نیمه سال جدید نیز هیچ اقدامی انجام نشده و حتی یک واحد نیز تحویل داده نشده است.

این متقاضی مسکن گفت: بنیاد مسکن دزفول و اهواز پاسخگوی متقاضیان نیستند و مجبور شدیم موضوع را با طرح شکایت از مراجع قضایی دنبال کنیم.

یک بانوی متقاضی مسکن که در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده است نیز با اشاره به مشکلات اقتصادی و شرایط معیشتی بسیار سخت خود به خبرنگار ایرنا گفت: در خانه ۳۵ متری اجاره‌ای زندگی می‌کردم که به علت ناتوانی در پرداخت اجاره بها مجبور شدم زندگی با همسر و فرزند خردسالم را در اتاق ۹ متری منزل پدر همسرم و بعدها در منزل پدر خودم ادامه دهم؛ این جابه جایی‌ها و مسایل دیگر، مشکلات روحی و روانی بسیاری علاوه بر مشکلات مالی برایم ایجاد کرد.

این بانو که نخواست نامی از وی در گزارش برده شود، افزود: اکنون با وجود داشتن فرزند کوچک مجبورم فرزندم را در خانه تنها بگذارم و بیرون از منزل کار کنم تا برای تامین سهم آورده مسکن به همسرم کمک کنم.

این متقاضی مسکن که برای واریز کردن سهم آورده مجبور شده از بانک‌های مختلف وام بگیرد، ادامه داد: همسر کارگرم ماهیانه ۹۰ میلیون ریال درآمد دارد ولی اقساط وام‌های اخذ شده حدود ۱۸۰ میلیون ریال است از این رو باید خودم نیز کار می‌کردم.

وی با اشاره به مشکلاتی که پس از ثبت نام نهضت ملی مسکن برایش پیش آمده است، گفت: تنها چیزی که پس از حدود پنج سال از این پروژه نصیب من و دیگر متقاضیان شده جنگ اعصاب بوده و با وجود فراهم کردن سهم آورده هیچ خانه‌ای تحویل نگرفته‌ایم و مدام در تنگنا و مشکلات مختلف قرار گرفته‌ایم.

این بانوی دزفولی گفت: در حال حاضر از متقاضیان خواسته شده علاوه بر مبلغ پرداخت شده، ۲ میلیارد ریال دیگر تا ۲ ماه آینده پرداخت کنند که با توجه به مشکلات پیش آمده و نامعلوم بودن وضعیت متقاضیان نه رغبتی برای پرداخت مبلغ اعلام شده داریم و نه پولی مانده که بخواهیم پرداخت کنیم.

مُسَکِنی برای التیام دردها/ درد دل متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن دزفول

پرداختن نشدن وام از سوی بانک مسکن روند طرح نهضت ملی مسکن را در دزفول مختل کرد

رییس راه و شهرسازی دزفول نیز در پاسخ به خبرنگار ایرنا گفت: پرداخت نشدن وام توسط بانک مسکن مشکلاتی از ابتدای امسال برای اجرای این طرح ایجاد و روند پروژه را مختل کرده است.

ابوذر موحد افزود: با توجه به اینکه مردم توانایی پرداخت سهم آورده بیشتر از این میزان را ندارند امیدواریم بانک مسکن زمینه پرداخت وام را تسهیل کند تا طرح‌ها پیش بروند.

وی ادامه داد: شهرستان دزفول در حال حاضر حدود ۴۰ هزار متقاضی مسکن دارد که از این تعداد ۲۶ هزار نفر تایید و ۱۴ هزار نفر متقاضی موثر هستند.

رییس راه و شهرسازی دزفول تصریح کرد: هشت هزار واحد مسکن طرح نهضت ملی در حال حاضر در دزفول در حال ساخت است و تلاش می‌شود ساخت واحدهای دیگر نیز به زودی آغاز شود.

وی با بیان اینکه پیمانکاران این طرح‌ها از طریق مناقصه انتخاب می‌شوند، افزود: کارگزاران این طرح، کشوری بوده و زیرنظر ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مسکن، قرارگاه امام حسن(ع) و شرکت‌های گرید یک هستند.

پرداخت نشدن سهم آورده برخی متقاضیان دلیل دیگر کندی پیشرفت پروژه

رییس بنیاد مسکن شهرستان دزفول نیز در این باره گفت: ۷۶۴ واحد مسکونی در مهرشهر و یکهزار و ۷۲ واحد زیرنظر بنیاد مسکن دزفول در قالب نهضت ملی مسکن با پیشرفت فیزیکی مختلف در حال ساخت است.

رحیم جلیزی افزود: ساخت ۷۶۴ واحد مهرشهر پس از آماده‌سازی مکان به طور رسمی از سال ۱۴۰۰ آغاز شده و درصد پیشرفت واحدها در حال حاضر حدود ۸۰ درصد است.

وی ادامه داد: برخی متقاضیان سهم آورده‌ای که تعیین می‌شود را پرداخت نمی‌کنند که اگر همه متقاضیان مبالغ را پرداخت کنند کار با سرعت بیشتری اجرا خواهد شد.

رییس بنیاد مسکن شهرستان دزفول اظهارکرد: تاکنون برای هر واحد سه میلیارد و ۶۰ میلیون ریال سهم آورده تعیین شده که باید تامین شود تا بتوان کار را پیش برد، احتمال می‌رود برای تکمیل هر واحد حدود ۲ میلیارد ریال سهم آورده دیگر کافی باشد.

وی افزود: بخشی از وام مسکن نیز پرداخت شده که امید است اقساط آخر نیز توسط بانک مسکن پرداخت شود تا بتوان با سهم آورده، واحدها را تکمیل و تحویل متقاضیان داد.

رییس بنیاد مسکن دزفول درخصوص اعتراضات برخی متقاضیان نیز بیان کرد: اعتراضاتی درخصوص مسایل مالی پروژه و برخی مسایل دیگر وجود داشت که پاسخگویی شد و برخی قانع شدند، تعدادی نیز قانع نشدند و موارد از طریق قضایی در دست پیگیری است.

مبرهن است که تامین خانه به عنوان یکی از حیاتی‌ترین نیازهای خانواده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، ضمن قدردانی از متولیان اجرای این طرح ارزشمند انتظار می‌رود حال که دولت‌های مختلف عزم خود را برای خانه‌دار شدن قشر متوسط و ضعیف جامعه جزم کرده‌اند نهایت همکاری را برای اجرای این طرح ملی به کار گیرند تا اقشار مختلف طعم شیرین خانه‌دار شدن را بچشند.

نحوه و چگونگی اجرای چنین طرح ارزشمندی نباید به دغدغه خانواده‌هایی تبدیل شود که با هزاران امید و بدهی پا در این عرصه گذاشته‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha