گندم‌کاران خراسان‌شمالی هفت هزار و ۳۴۰ میلیارد ریال مطالبه دارند 

بجنورد-ایرنا- مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی گفت: گندم‌کاران استان بابت عرضه محصول تولیدی خود به دولت هفت هزار و ۳۴۰ میلیارد ریال مطالبه دارند. 

احمد نامور روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: کشاورزان استان تاکنون ۱۸۳ هزار و ۵۶۷ تن از محصول مازاد بر مصرف خود را به قیمت تضمینی به دولت تحویل داده اند.

وی افزود: ارزش این میزان گندم خریداری شده در استان ۳۲ هزار و ۲۴۰ میلیارد ریال است که تاکنون ۲۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال از وجوه مربوط به خریداری این محصول، به حساب کشاورزان واریز شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: این میزان گندم در قالب ۴۳ هزار و ۴۹۴ محموله از ۱۵ هزار و ۲۵۱ کشاورز استان خریداری شده است.

وی با اشاره به اینکه خرید گندم از کشاورزان اکنون تنها در سیلوی بجنورد انجام می شود گفت: کار خرید گندم در سیلوی دولتی شهید سلیمانی بجنورد تا نیمه مهر ماه جاری انجام می شود.

نامور افزود: با توجه به اتمام فصل برداشت در مزارع استان، اکنون گندم های مزارع دیم و مناطق کوهستانی استان جمع آوری می شود که بدین منظور سیلوی دولتی استان هر روزه از ساعت هفت تا ۱۸ آماده خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان است.

به گزارش ایرنا، ۲۳۰ هزار تن گندم در سال زراعی جاری از سطح کشتزارهای این استان تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۲ درصد افزایش یافت.

گندمکاران این استان پارسال ۱۳۴ هزار تن گندم از سطح کشتزارها تولید کردند که امسال به دلیل افزایش بارندگی، اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها، آموزش بهره‌برداران در راستای ارتقای بهره وری، تامین و توزیع به موقع نهاده ها و تلاش کارشناسان بخش کشاورزی افزایش تولید گندم حاصل شد.

کشاورزان این خطه امسال ۱۴۰ هزار هکتار از دیمزارهای خود را در ۶۲۰ روستای این استان در قالب طرح جهش تولید زیر کشت انواع محصول از جمله گندم، جو، نخود، عدس، انواع گیاهان دارویی و روغنی بردند.

هر ساله کشاورزان خراسان شمالی حدود ۱۴۵ هزار هکتار گندم کشت می کنند که از حدود ۹۵ هزار هکتار دیم و مابقی آبی است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار را اراضی زراعی و مابقی را باغ تشکیل می دهد.

۴۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری خراسان شمالی در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha