رمزگشایی از قدیمی‌ترین دی‌اِن‌اِی انسان در آفریقای جنوبی

تهران- ایرنا- پژوهشگران، قدیمی‌ترین دی‌اِن‌اِی انسان در آفریقای جنوبی را بازسازی و رمزگشایی کردند.

به گزارش گروه علمی ایرنا از وبگاه فیز، پژوهشگران قدیمی‌ترین ژنوم (همه ماده ژنتیکی یک موجود زنده) انسانی را که تا به حال در آفریقای جنوبی پیدا شده است، بازسازی کردند؛ این موفقیت به فهم بهتری از ساکنان این منطقه کمک می‌کند. این ژنوم متعلق به ۲ نفر است که حدود ۱۰ هزار سال پیش زندگی می‌کردند.

ویکتوریا گیبون (Victoria Gibbon)، استاد انسان‌شناسی زیستی دانشگاه کِیپ‌تاون گفت: توالی‌های ژنتیکی متعلق به یک مرد و یک زن بود که بقایای آن‌ها در پناهگاه صخره‌ای در نزدیکی شهر ساحلی جورج، در حدود ۳۷۰ کیلومتری (۲۳۰ مایلی) شرق کیپ‌تاون پیدا شد.

رمزگشایی از قدیمی‌ترین دی‌اِن‌اِی انسان در آفریقای جنوبی

این توالی‌ها یکی از ۱۳ توالی بازسازی‌شده از افرادی بودند که بقایای آن‌ها در پناهگاه اوکهِرست پیدا شد و هزار و سیصد تا ۱۰ هزار سال پیش زندگی می‌کردند. پیش از این اکتشافات، قدیمی‌ترین ژنوم‌های بازسازی‌شده از منطقه مربوط به حدود ۲ هزار سال قبل بود.

دانشگاه کیپ‌تاون در بیانیه‌ای اعلام کرد: یافته شگفت‌انگیز این پژوهش این بود که قدیمی‌ترین ژنوم‌ها از نظر ژنتیکی مشابه ژنوم‌های قوم خوی‌خوی (قومی بومی در جنوب آفریقا که حداقل از قرن پنجم میلادی در آنجا زندگی می‌کردند) و سان (یکی از گروه‌های بومی جنوب آفریقا) هستند که امروزه در همان منطقه زندگی می‌کنند.

در اروپا و آسیا ژنوم هزاران انسان بازسازی شده است اما در کشور آفریقای جنوبی به‌ویژه جنوب آفریقا (یک ناحیه مرزی در آفریقا)، بوتسوانا و زامبیا کمتر از دو جین ژنوم باستانی بازیابی شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha