رایزنی روسای آمریکا و امارات درباره مشارکت راهبردی، جزایر سه‌گانه ایران در خلیج فارس و غزه

تهران- ایرنا- جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و شیخ محمد بن زاید آل نهیان رئیس امارات در دیداری در کاخ سفید درباره «مشارکت راهبردی و دفاعی» دو کشور، جزایر سه‌گانه ایران در خلیج فارس، تحولات نوار غزه و سودان گفت‌وگو کردند.

به گزارش ایرنا، سران دو کشور در بیانیه مشترکی که در تارنمای کاخ سفید منتشر شد، اعلام کردند: در این دیدار بر مشارکت دفاعی و راهبردی پایدار آمریکا و امارات، تقویت حوزه‌های همکاری عمیق در فناوری پیشرفته و سرمایه‌گذاری تاکید کرده و در مورد موضوعات منطقه‌ای و جهانی گفت‌وگو کردند.

این اولین سفر رئیس امارات به آمریکا از زمان استقلال امارات در سال ۱۹۷۱ تاکنون است و طرفین «وعده دادند فرصت‌های جدید را برای تقویت مشارکت اقتصادی و دفاعی دنبال کرده و صلح و ثبات در خاورمیانه و فرای آن را ترویج کنند.»

این بیانیه افزود: آنها همچنین بر لزوم خودداری از هرگونه اقدامات یکجانبه که راه حل دو دولتی را تضعیف می‌کند و بر حفظ وضعیت تاریخی اماکن مقدس در بیت‌المقدس تاکید کردند.

در بیانیه کاخ سفید آمده است: رهبران دو کشور درباره جنگ در غزه گفت‌وگو کردند. آنها بر تعهد خود ادامه همکاری برای پایان دادن به این درگیری تاکید کرده و خواستار آتش‌بس پایدار و آزادی گروگان‌ها (اسرا) و بازداشتی‌ها شدند.

علاوه بر این، آنها نسبت به تاثیر دلخراش خشونت‌های سودان بر مردم این کشور و کشورهای همسایه عمیقا ابراز نگرانی کردند.

همچنین در این بیانیه بدون اعتنا به مستندات تاریخی که جزایر تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی را متعلق به ایران و بخشی جدایی ناپذیر از خاک ایران می‌داند، آمده است: رهبران دو کشور بر اهمیت دستیابی به راه حلی صلح‌آمیز در مناقشه بر سر جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی از طریق مذاکرات دوجانبه یا دیوان بین‌المللی دادگستری و مطابق قوانین بین‌المللی از جمله منشور سازمان ملل تاکید کردند.

رئیس امارات در سفر خود به واشنگتن با کامالا هریس معاون بایدن و نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز دیدار کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha