۴ مهر ۱۴۰۳، ۱۱:۲۴
کد خبرنگار: 2201
کد خبر: 85605623
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روایت دفاع خلبانان تیزپرواز دزفول در آغاز جنگ تحمیلی

دزفول-ایرنا- فرمانده پایگاه چهارم شکاری وحدتی دزفول، دفاع خلبانان تیزپرواز این پایگاه در آغاز جنگ تحمیلی و حملات هوایی رژیم بعث به کشورمان را تشریح کرد.

۳۱ شهریور سال ۵۹، جنگ توسط رژیم بعث به کشورمان تحمیل شد ولی چیدمان جنگ ماه‌ها قبل انجام شده و تحرکات دشمن در نقاط مرزی حاکی از اتفاقاتی قریب‌الوقوع بود.

به گفته فرمانده پایگاه چهارم شکاری وحدتی دزفول، در همه جنگ‌ها نخستین حمله‌کننده و دفاع کننده، نیروی هوایی است؛ پایگاه‌های هوایی کشورمان در روز ۳۱ شهریورماه توسط ۱۹۶ فروند هواپیمای رژیم بعث مورد اصابت قرار گرفتند و نخستین پاسخ نیز از پایگاه‌های شکاری از جمله پایگاه دزفول داده شد.

امیر خلبان جواد ولدی ادامه داد: آژیر خطر به صدا درآمده، خلبان‌های آماده با هواپیماهای مسلح به پرواز درآمدند و چند هواپیمای دشمن توسط پایگاه‌های دزفول، بوشهر و همدان ساقط شد؛ ۲ ساعت بعد عملیات انتقام آغاز و هشت فروند هواپیما به پایگاه‌های دشمن اعزام شد که چنین واکنش سریعی نشانه آمادگی نیروی هوایی در نوار مرزی غرب کشور و چابکی کارشناسان فنی است.

به گفته فرمانده پایگاه چهارم شکاری وحدتی دزفول، باید پاسخی داده می‌شد که شهید جواد فکوری تصمیمی راهبردی گرفت و اول مهر ۵۹, ۱۴۰ فروند هواپیما و ۳۵۹ سورتی پرواز در قالب کمان ۹۹ بر آسمان عراق به پرواز درآمد و پایگاه هوایی کوت عراق در این عملیات مورد اصابت قرار گرفت به طوری که طبق شواهد، تا سه ماه بعد پروازی در این پایگاه انجام نشد.

۴۵ روز ابتدای جنگ، مختص پایگاه چهارم شکاری و نقطه عطفی در تغییر جنگ بود

وی با بیان اینکه دلاورمردان تیزپرواز کشورمان نیروی هوایی عراق را زمین‌گیر کردند، افزود: ۴۵ روز اول جنگ مختص پایگاه چهارم شکاری و مردم دزفول بود که نقطه‌عطفی در تغییر جنگ به شمار می‌رود.

به گفته امیر ولدی، هیچ عملیات جنگی به ویژه عملیات‌های دفاع مقدس بدون حضور نیروی هوایی به سرانجام نمی‌رسد؛ زمانی که آسمان ناامن باشد حتما نیروی زمینی و دریایی قدرت مانور ندارند برعکس زمانی که آسمان کشور امن باشد قدرت آنها دوچندان می‌شود.

او با بیان اینکه نیروی هوایی به تنهایی عملیات‌های مکرری انجام داد، ادامه داد: عملیات بیت المقدس به خاطر انهدام پل اروند موفقیت آمیز بود که اگر اتفاق نمی‌افتاد مشخص نبود چه خواهد شد.

فرمانده پایگاه هوایی دزفول با اشاره به عملیات اختصاصی نیروی هوایی کشورمان در دوران جنگ تحمیلی گفت: عملیات‌هایی چون کمان ۹۹ با دقت، سوخت‌گیری هوایی و اجرای اصل فریب و غافلگیری و ساقط کردن هدف‌های اصلی و حیاتی دشمن همراه بود؛ اسکورت نفتکش‌ها نیز به صورت روزانه در دوران دفاع مقدس انجام می‌شد.

وی افزود: افرادی مانند شهید عباس بابایی، عباس دوران و مصطفی اردستانی در نیروی هوایی زندگی خود را وقف دفاع مقدس کردند و نام آنها با رشادت و جانفشانی همراه است.

روایت دفاع خلبانان تیزپرواز دزفول در آغاز جنگ تحمیلی

پایگاه چهارم شکاری دزفول، مرکز فرماندهی ابتدای جنگ بود

امیر ولدی تصریح کرد: این پایگاه قدمگاه شهدا و پیشکسوتان بزرگ جنگ و مرکز فرماندهی هفته ابتدای جنگ بوده است و به برکت شهدای جنگ تحمیلی، روح زنده‌ای در خیابانهای این پایگاه جاری است.

وی با بیان اینکه هر خلبان قدرت یک لشکر را دارد؛ افزود: نخستین شهید خلبان پایگاه چهارم شکاری دزفول در دفاع مقدس، شهید فیروز شیخ حسنی است که هنگام وارسی باند پرواز در یورش دوم رژیم بعث و بمباران پایگاه، همراه با سرباز شهید علی مالمیر در ۳۱ شهریور ۵۹ به فیض شهادت نایل شد.

کتاب‌ها وفیلم‌ها نتوانستند به معنای واقعی ایثارگری شهدا را توصیف کنند

فرمانده پایگاه چهارم شکاری وحدتی دزفول ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد شهدای جنگ تحمیلی گفت: بعد از دفاع مقدس کتاب‌ها و فیلم‌های زیادی ساخته شده ولی هیچ کتاب یا فیلمی نتوانسته است به معنای واقعی ایثارگری شهدا را وصف کند.

وی هفته دفاع مقدس را فرصتی برای بازخوانی رشادت فرماندهان و شهدا دانست و افزود: تجربه اساتید و خلبانان باید به نسل بعد منتقل شود و جوانانی چون ایثارگران دفاع مقدس پرورش یابد.

پایگاه چهارم شکاری وحدتی دزفول ۱۴۷ شهید تقدیم کرده است؛ این پایگاه با انجام یک هزار و ۵۱۵ سورتی پرواز برون مرزی در دوران دفاع مقدس نقش مهمی در بمباران مواضع دشمن بعثی و پشتیبانی از رزمندگان داشت.

دزفول در شمال خوزستان در دوران دفاع مقدس مورد اصابت ۱۷۶ موشک دوربرد، ۴۸۹ بمب و راکت و پنج هزار و ۸۲۱ گلوله توپ دشمن قرار گرفت.

شهرستان دزفول در طول دوران دفاع مقدس بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ شهید تقدیم میهن اسلامی کرد. به پاس این پایداری در هفتمین سال جنگ تحمیلی، به پیشنهاد دولت وقت، دزفول به عنوان شهر نمونه مقاومت کشور معرفی و در چهارم خرداد ۱۳۶۶ لوح زرینی به مردم دزفول اعطا شد. همچنین چهارم خرداد به نام روز مقاومت و پایداری مردم دزفول در تقویم جمهوری اسلامی نامگذاری شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha