بازرسی: چهره کرمان متناسب با عنوان پایتخت مقاومت نیست

کرمان- ایرنا- مدیرکل بازرسی استان کرمان با اشاره به اینکه چهره این شهر، متناسب با «پایتخت مقاومت» و سردار دل‌ها نیست، گفت: مشکلات شهرداری از جمله املاک تملکی و وقفی باید حل‌وفصل شود و دستگاه نظارتی نیز، کمک خواهد کرد.

به گزارش ایرنا و به نقل از روابط عمومی شهرداری کرمان، دادخدا سالاری روز سه شنبه در دیدار با شهردار، اعضای شورای اسلامی شهر و برخی مدیران شهری، ضمن تشکر از شهردار برای صیانت از شهر، افزود: در قانون، حفاظت و صیانت از شهر برای شهرداری پیش‌بینی شده و قانون در این خصوص دست شهرداران را باز گذاشته است.

وی با بیان اینکه پیش از این دستگاه‌های خدمت‌رسان، به‌دلیل اینکه قانون، وظایف شهرداری را وسیع دیده، تحت نظارت شهرداری بوده‌اند، تاکید کرد: اما اکنون، دستگاه‌های خدمت‌رسان مسیر خود را طی می‌کنند؛ بنابراین، باید به سمت حکمرانی و مدیریت متمرکز شهری حرکت کنیم و دستگاه‌های اجرایی و خدمت‌رسان به وظایف خود در قبال شهر و شهرداری عمل کنند.

مدیرکل بازرسی استان کرمان به وظایف خدماتی وسیع شهرداری اشاره کرد و افزود: در چارچوب حکمرانی، قانون‌گذار مسئولیت نظارت و مدیریت را برعهده شورای اسلامی شهر و شهرداری گذاشته است.

وی بر حمایت شورای اسلامی شهر از شهردار تاکید کرد و گفت: وظیفه حمایت و صیانت با شورای اسلامی شهر، و اجرای کار با شهرداری است.

سالاری با بیان اینکه آقای تویسرکانی، بهترین نیروی بازرسی بود که برای مدیریت شهری انتخاب شد، به بازشدن گره‌ها و مشکلات به‌دست شورای اسلامی شهر، به‌عنوان ناظر و تسهیل‌گر اشاره کرد و افزود: نیاز است تبعات هر اقدامی را بپذیریم و طبق قانون راهکاری برای مشکلات پیدا کنیم، اما این موضوع نباید بر مبنای منافع حزبی و شخصی باشد؛ بلکه باید رفع مشکلات و بازگشایی گره‌های مردم مدنظر قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه چهره شهر، متناسب با «پایتخت مقاومت» و سردار دل‌ها نیست، ادامه داد: مشکلات شهرداری از جمله املاک تملکی و وقفی باید حل‌وفصل شود و دستگاه نظارت نیز، کمک خواهد کرد.

مدیرکل بازرسی استان کرمان مهمترین موضوع را مطالبات شهرداری از دستگاه‌های دولتی دانست و تأکید کرد: در کنار شهرداری قرار داریم و برای بازشدن گره‌ها و ارائه راهکار مناسب کمک خواهیم کرد.

وی همچنین پیشنهاد برگزاری جلسات با حضور مدیران نهادهای خدمت‌رسان و زیرساختی را مطرح کرد و گفت: با دید مطالبه‌گری و در راستای ارتقای سلامت دستگاه‌ها و مبارزه با فساد اداری، اقدام خواهیم کرد.

سالاری بیان کرد: انجام‌وظیفه دستگاه‌های خدمت‌رسان، در حد توصیه نیست؛ بلکه در حد تکلیف است و شهرداری باید از ابزارها استفاده کرده و طبق قانون به آنها تکلیف کند.

فهرست اموال و املاک اعضای شورای اسلامی شهر کرمان شفاف سازی می‌شود

رییس شورای اسلامی شهر کرمان نیز در این دیدار ضمن تبریک اعیاد گذشته و تسلیت برای حوادث اخیر در لبنان و شهادت چندی از فرماندهان و اعضای حزب‌الله، افزود: در این دوره از شورای اسلامی شهر، تلاش کردیم در حد توان و امکانات، به وظایف خود عمل کنیم و با درنظرگرفتن موازین قانونی، پا را از قانون فراتر نگذاریم تا نیازمند بازخواست نباشیم.

علیرضا نادری با اشاره به اینکه کار شورا در این مدت، متناسب با قانون و اطاعت از آن بوده است، ادامه داد: از نظر ما قانون‌شکنی حرام است؛ حتی اگر این بی‌قانونی گذر از چراغ قرمز باشد.

وی با اشاره به جایز الخطا بودن انسان اظهارداشت: خطای عمدی به‌دور از ماست، اما در هر صورت برای پاسخگویی آماده و نسبت به آن راغب هستیم و اگر خطایی مشهود بود، آن را می‌پذیریم.

رییس شورای اسلامی شهر کرمان تاکید کرد: هرچند قانون ملزم نکرده، اما برای شفاف‌سازی در خصوص اعلام فهرست اموال و املاک اعضای شورای اسلامی شهر کرمان، مشکلی نداریم و حاضر به پاسخگویی هستیم.

شهر کرمان نیازمند توسعه مضاعف است

شهردار کرمان نیز در این دیدار ضمن تبریک ایام هفته وحدت و هفته دفاع مقدس، یاد شهدای مقاومت را نیز گرامی ‌داشت و انتصاب دادخدا سالاری، به‌عنوان مدیرکل بازرسی استان را تبریک گفت.

محسن تویسرکانی با بیان اینکه تخصص اصلی آقای دادخدا سالاری، علاوه بر حقوق قضایی، بازکردن گره‌هاست و ایشان بیش از دیگران در خصوص مسائل اقتصادی دغدغه دارند، ادامه داد: خوشبختانه در مدت فعّالیتم در شهرداری، کارهای زیادی انجام شده و اتفاقات خوبی رخ داده که از جمله آن هماهنگی و همراهی اعضای شورای اسلامی شهر با شهرداری، برای پیشبرد امور بوده است.

وی تعامل و همیاری در فرایند معمول بروکراسی را معمولاً طولانی دانست و از رییس و دیگر اعضای شورای اسلامی شهر، برای کوتاه‌ کردن روند پیگیری کارها تا نتیجه نهایی تشکر کرد.

شهردار کرمان با بیان اینکه پیش از این نگاه نظارتی به امور داشتم، اما حالا اعتقاد دارم که باید در مسند اجرایی به‌سوی عملیاتی‌ شدن کارها پیش رفت، گفت: به این نتیجه رسیدم که دستگاه‌های نظارتی می‌توانند به‌خوبی در کنار شهرداری باشند.

وی در مورد اقدام مغایر با قانون، گفت: با در نظر گرفتن قانون در بستر شفافیت، می‌توان از اختیارات خود استفاده و اقدام و به‌ این شکل، از بسترسازی برای سوء‌استفاده پیشگیری کرد، و کارها را طبق روال پیش برد.

تویسرکانی شهر کرمان را نیازمند توسعه مضاعف دانست و خواستار سرعت بیشتر توسعه‌یافتگی استان، به‌ویژه در مرکزیت شد و گفت: اگر شهر نابسامان باشد، نگاه سرمایه‌گذار نسبت به سرمایه‌گذاری منفی خواهد بود.

وی همراهی دستگاه‌های نظارتی با شهرداری را راه‌گشای بسیاری از کارها دانست و به نظارت دقیق شورای اسلامی شهر، به عملکرد شهرداری کرمان، اشاره کرد.

چتر حمایتی بازرسی را به شهرداری آوردیم

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر کرمان نیز در این دیدار با اشاره به اینکه آقای دادخدا سالاری، در مسند بازرس کل استان، با داشتن روحیه و رویکرد تعاملی، برکات زیادی برای کرمان خواهند داشت، افزود: در شورای ششم برای انتخاب شهردار وقت تدبیر شد و ما به‌نوعی چتر حمایتی بازرسی را به شهرداری آوردیم که این اقدام نشان‌دهنده نگاه جامع و نظارتی شوراست.

حسین چناریان به قانون درآمدهای پایدار اشاره کرد و افزود: این قانون با ابعاد مهم خود برای دستگاه‌های اجرایی مبهم است و هنوز برای اصلاح آن وارد عمل نشدند.

وی، افزود: طبق این قانون، دستگاه‌های خدمت‌رسان در طرح‌های توسعه شهری باید با هزینه خود، شهرداری را همراهی کنند این در حالی است که این دستگاه‌ها به‌دلیل ملزم‌نبودن به انجام خدمات، نه‌تنها تعلل می‌کنند؛ بلکه منجر به تعویق‌افتادن پروژه‌های شهری شده‌اند، که به‌عنوان نمونه می‌توان از پل «شهدای خلبان» نام برد.

چناریان در ادامه از ایجاد تعهدات جدید و فراتر از وظایف برای شهرداری انتقاد و بیان کرد: این تعهدات، به شهرداری تحمیل می‌شود؛ در حالی‌ که نیاز نبود میلیاردها تومان از بودجه شهر و شهرداری در جای دیگر هزینه شود و این موضوع، نیازمند تحلیل مناسب وظایف، ازسوی مسئولان است.

وی افزود: طرح جامع «گلزار شهدای کرمان» از جمله این موارد است که هرچند برای اجرای آن تمایل داریم، اما هیچ بودجه‌ای فراتر از اعتبارات شهرداری برای آن دیده نشده است.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر کرمان، همچنین به معاملات و قراردادهای شهرداری اشاره کرد و گفت: ۱۲ مورد از کارهای شهری را برای مناقصه به فراخوان گذاشتیم، اما هیچ شرکت‌کننده‌ای نداشتیم و دلیل آن شرایط سخت ثبت در سامانه مربوط است که نیاز است این روند اصلاح و برای آن چاره‌اندیشی شود.

منصور ایرانمنش رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر کرمان نیز در این دیدار حفظ آبروی مردم و کارکنان در روند مکاتبات و دعوت‌ برای بازرسی را مطرح کرد و خواستار ایجاد رویه بهتر در این خصوص شد.

قدرت ریسک‌پذیری نباید از مدیران گرفته شود

رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورای اسلامی شهر کرمان نیز به نکاتی چون نظارت بر قوانین در روند بازرسی اشاره کرد و با تأکید بر اینکه قدرت ریسک‌پذیری نباید از مدیران گرفته شود، موضوع مردمی‌سازی نظارت را مطرح کرد و ادامه داد: درخواست می‌شود در فرصت‌های مناسب با حضور مدیرکل بازرسی، موضوعات مهم شهری از جمله برگزاری مراسم سالگرد سردار دل‌ها، پایش تصویری، املاک پلاک ۷۵_۲۹ شهرداری، مطالبات شهرداری از نهادهای دولتی و واگذاری سهم پساب فاضلاب، مطرح و پیگیری شود.

محمود بابایی رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر کرمان نیز در این دیدار توجه و نظارت به وضعیت کاری معدن‌کاران در کرمان و لزوم رسیدگی به مشکلات کارگران معدن و پیگیری مطالبات آنها را مورد تأکید قرار داد.

مفاسد اقتصادی در جامعه شفاف‌سازی شود

محمدرضا کمساری نایب‌رییس شورای اسلامی شهر کرمان در این دیدار از برگزاری جلساتی با دستگاه‌های خدمت‌رسان خبر داد و با بیان اینکه آنها بیشتر به‌دنبال مطالبات خود هستند تا انجام وظایف قانونی، تصریح کرد: گاهی اوقات این دستگاه‌ها حاضر به همکاری نیستند.

وی ادامه داد: موضوع شفاف‌سازی مفاسد اقتصادی در جامعه مهم است و خواستار رسیدگی به مفاسد و تخلفات اقتصادی، در ابتدای امور هستیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha