امام جمعه ایلام: ساز و کار لازم برای اطفای حریق در مراتع و جنگل‌های ایلام فراهم شود

ایلام - ایرنا - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام با تاکید بر فراهم شدن ساز و کار لازم برای اطفای حریق در مراتع و جنگل‌های این استان، گفت: درختان بلوط سرمایه استان و کشور بوده و باید برنامه‌ریزی لازم برای جلوگیری از آسیب‌های بیشتر به این سرمایه ملی را انجام داد.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام "اله‌نور کریمی‌تبار" روز سه شنبه در دیدار با مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان منابع طبیعی کشور، اظهار کرد: اعتقاد داریم که فعالیت‌ها و اقدام های مناسب در حوزه آبخوان‌داری و آبخیزداری، نقش مهمی در جلوگیری از ورود سیلاب به شهر ایلام و ایجاد خسارت‌ به مردم این شهر داشته است.

وی با انتقاد از وقوع آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع و عرصه طبیعی در استان نسبت به سال گذشته، افزود: ساز و کار لازم و مناسب برای اطفای حریق در استان وجود ندارد و با توجه به وقوع آتش سوزی در ارتفاعات نیاز به امکانات لازم برای حضور نیروهای اطفای حریق در اتفاعات از جمله بالگرد و امکانات به روز وجود دارد.

امام جمعه ایلام با پیشنهاد انعقاد تفاهم نامه‌ای با هلال احمربرای استفاده از بالگردهای این جمعیت در راستای اطفای حریق ارتفاعات و جنگل‌ها، ابراز کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده یک درخت بلوط بیش از ۲۵۰ هزار دلار ارزش گذاری شده که نباید اجازه داد این درختان در عرصه‌های طبیعی و جنگلی استان به آسانی، آسیب دیده و طعمه حریق شوند.

حجت الاسلام کریمی تبار با اشاره به شجاعت و پای کار بودن نیروهای حفاظت از منابع طبیعی در حراست از این سرمایه‌های ملی، افزود: کسانی که جانشان را در حوزه صیانت از منابع طبیعی از دست می‌دهند را می‌توان به عنوان شهید خدمت مطرح کرد که این موضوع با طرح و برنامه در مجلس شورای اسلامی بایستی دنبال شود.

وی با اشاره به تهدیدهای انسانی و آسیب‌های طبیعی به جنگل های بلوط استان ایلام، گفت: استفاده از چوب بلوط به عنوان ذغال و سوخت، خشک شدن درختان، بهره‌برداری بی‌رویه از جنگل‌ها برای تولید محصولات جنگلی، دارویی و غذایی از جمله خطراتی است که جنگل های استان را تهدید می‌کند که باید با برنامه‌ریزی لازم از آسیب‌های بیشتر به این سرمایه ملی جلوگیری کرد.

امام جمعه ایلام: ساز و کار لازم برای اطفای حریق مراتع و جنگل‌های ایلام فراهم شود

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان منابع طبیعی کشور نیز در این در دیدار با اشاره به فعالیت‌های این نهاد در اربعین حسینی سال جاری، اظهار کرد: امید است در سال آینده در حوزه اربعین با قدرت و توان بیشتری در ایلام و مهران حضور داشته باشیم و در این راستا نیز ساخت مجموعه فرهنگی و حسینیه در شهرستان مرزی مهران در حال پیگیری است.

حجت‌ الاسلام والمسلمین علائیان با اشاره به اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور، افزود:در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی، بر اساس این طرح، هر ایرانی می‌تواند در طول سال سه اصله نهال را بکارد که در استان ایلام اجرای این طرح بسیار خوب دنبال و کارهای بزرگی انجام شده که در آینده اثرات مثبت زیست محیطی آن مشاهد خواهد شد.

وی با بیان اینکه تفاهم نامه‌ای با وزارت آموزش و پرورش در راستای توجه به حفظ و حراست از منابع طبیعی و مشارکت دانش‌آموزان امضا شده است، گفت: فرهنگ منابع طبیعی باید به معارف عمومی جامعه تبدیل شود که محل اجرا و تحقق این امر، آموزش و پروش و رد سطح مدارس است.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان منابع طبیعی کشور با تاکید بر اینکه سال گذشته حدود ۲۵۰ میلیون نهال توسط منابع طبیعی در سراسر کشور کاشت شده است، یادآور شد: نهالستان‌های منابع طبیعی در کشور راه اندازی شده و تولید نهال برای داخل و خارج کشور در این نهالستان‌ها تداوم دارد.

امام جمعه ایلام: ساز و کار لازم برای اطفای حریق مراتع و جنگل‌های ایلام فراهم شود

حجت‌ الاسلام علائیان با اشاره به اینکه خوشبختانه حوزه‌های آبخیزداری و آبخوان داری مورد توجه مسئولان قرار دارد، گفت: نیروهای منابع طبیعی در زمینه خاموش کردن آتش‌سوزی های منابع طبیعی، جنگل‌ها و مراتع نقش مهمی ایفا کرده‌اند که باید از زحمات و تلاش های این عزیزان قدردانی کرد.

به گزارش ایرنا، از گستره ۲ میلیون هکتاری استان ایلام یک میلیون ۷۰۰ هزار هکتار آن را اراضی جنگلی تشکیل داده که از این میزان سهم جنگل های استان ۶۴۰ هزار هکتار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha