مشاوران املاک حق انعقاد اسناد و قولنامه‌های عادی ندارند

بوشهر- ایرنا- مدیرکل کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک گفت: قانون الزام به ثبت رسمی معاملات غیر منقول از تاریخ سوم تیر ۱۴۰۳ اجرایی شده و مطابق آن مشاوران املاک حق انعقاد اسناد و قولنامه‌های عادی را ندارند.

به‌گزارش ایرنا، روابط عمومی اداره کل ثبت اسناد و املاک استان بوشهر روز سه شنبه نقل از محمد علی فلاح در نشست با رئیس کل دادگستری استان بوشهر اعلام کرد: طبق قانون انعقاد معاملات غیر منقول به‌صورت عادی و قولنامه‌ای ممنوع است و مشاوران املاک باید پیش‌نویس قرارداد را در سامانه کاتب ثبت کنند.

وی افزود: مشاوران املاک به سامانه کاتب متصل شده‌اند و بعد از ثبت پیش‌نویس‌ها در سامانه کاتب، فرایند نقل و انتقال در دفاتر اسناد رسمی انجام می‌شود.

مدیرکل کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یادآور شد: از اهداف اجرای این قانون، ساماندهی اسناد عادی، کاهش مشکلات موجود در اسناد عادی و اعتبار بخشی به اسناد رسمی است.

فلاح ادامه داد: اگر اسناد یادشده، با روند جدید در دفاتر مشاوران املاک و دفاتر اسناد رسمی معامله نشوند، در صورت طرح دعاوی مربوط به این‌گونه معاملات در محاکم قضائی، این اسناد اعتباری ندارند.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر نیز گفت: قانون برای مشاوران املاکی که از تاریخ یاد شده به بعد مرتکب تخلف شوند جرایمی در نظر گرفته که شامل سه برابر جریمه حق دریافتی، تعلیق ۶ ماه پروانه کسب و باطل شدن پروانه کسب است.

مهدی مهرانگیز افزود: مشاوران و بازرسان صنعت و معدن، ثبت اسناد و املاک و نیروی انتظامی با مراجعه به مشاوران املاک، روند اجرای این قانون را پیگیری خواهند کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha