۳ مهر ۱۴۰۳، ۱۲:۴۳
کد خبرنگار: 2205
کد خبر: 85606005
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کشت و تولید زعفران در خراسان جنوبی کاهش یافت

۳ مهر ۱۴۰۳، ۱۲:۴۳
کد خبر: 85606005
کشت و تولید زعفران در خراسان جنوبی کاهش یافت

بیرجند - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: سطح زیر کشت زعفران در حال کاهش است به گونه‌ای که با تغییر اقلیم، تولید زعفران در خراسان جنوبی از ۷۰ تن به ۴۰ تن کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی جعفری روز سه‌شنبه در جلسه هماهنگی و برنامه‌ریزی برای برگزاری هفتمین همایش ملی زعفران افزود: مشکلات حوزه تولید زعفران بیشتر از تجارت آن است که به دلایل بسیاری مانند شوری آب، مشکل خاک و سرما گره خورده و سبب کاهش سطح زیر کشت زعفران شده است.

وی اظهار کرد: اگرچه در چند سال اخیر قیمت زعفران در کشور افزایش یافته اما هنوز به قیمت جهانی محصول نرسیدیم و اکنون بیش از ۸۰ درصد محصول تولیدی کشور خام فروشی می‌شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به برگزاری جشنواره زرشک در چند سال گذشته و اینکه نقش مهمی در بازاریابی و فروش این محصول داشته‌ است گفت: هر چند هنوز زرشک قیمت واقعی خود را پیدا نکرده‌ اما مانند چند سال قبل روی دست کشاورزان باقی نمی‌ماند.

وی ادامه داد: هفتمین همایش ملی زعفران ۲۳ و ۲۴ آبان امسال با حمایت بخش خصوصی، تعاونی و دولتی به میزبانی دانشگاه بیرجند برگزار می‌شود و تاکنون ۱۱۵ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده است.

جعفری گفت: زعفران هویت خراسان جنوبی است پس باید تلاش کنیم این همایش در شان و جایگاه استان برگزار شود.

وی عنوان کرد: هزینه مورد نیاز برای این همایش حدود ۱۵ میلیارد ریال است که ۱۰ میلیارد ریال آن توسط دانشگاه بیرجند تامین می‌شود و تلاش ما این است که مابقی هزینه را از محل اعتبارات دولتی و بخش خصوصی تامین کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: این رویداد علمی در قالب ۲ میز تولید و تجارت زعفران برگزار می‌شود که میز تولید زعفران با حمایت جهاد کشاورزی و میز تجارت با حمایت اتاق بازرگانی استان برگزار خواهد شد.

وی توجه به تجاری‌سازی زعفران را از اهداف این همایش عنوان کرد و افزود: اکنون اسپانیا یک درصد تولید زعفران جهان را برعهده دارد از طرفی ۹۰ درصد تجارت این محصول را از آن خود کرده‌ است در حالی که در این خصوص ما معکوس عمل کرده‌ایم.

جعفری از شهرداری بیرجند درخواست کرد که در فضاسازی محیطی برای اطلاع رسانی این همایش همکاری لازم را داشته باشد و صدا و سیما و رسانه‌های استان هم در زمینه اطلاع‌رسانی و پوشش خبری همایش همکاری کنند.

وی با اشاره به وجود آزمایشگاه مجهز و انتشار مجله تخصصی زعفران در دانشگاه بیرجند گفت: اساتید مجرب در دانشگاه بیرجند داریم همچنین دستگاه برداشت زعفران توسط اساتید این دانشگاه تولید شده که ظرفیت خوبی در حمایت از این محصول راهبردی استان است، در مجموعه جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم آزمایشگاه مجهز زعفران داریم.

رئیس دانشگاه بیرجند نیز گفت: این دانشگاه ۲۳ و ۲۴ آبان ماه میزبان هفتمین همایش ملی زعفران است.

احمد لامعی گیو افزود: اواسط مهرماه آخرین مهلت ارسال مقاله به همایش ملی زعفران است و امکان تمدید آن وجود دارد اما تاکنون ۱۱۵ مقاله به این همایش ارسال شده‌ است.

وی از خراسان جنوبی به عنوان مهد تولید زعفران کشور یاد کرد و گفت: با وجود اینکه زعفران با هویت و فرهنگ استان و کشور رقم خورده اما برخی کشورهای همجوار از ما پیشی گرفته‌اند.

رئیس دانشگاه بیرجند تصریح کرد: می‌خواهیم با برگزاری این همایش اثبات کنیم که زعفران محصول ایران و خراسان جنوبی و جزو فرهنگ و باورهای مردم است.

وی با اشاره به فعالیت پژوهشکده و مجله زعفران در دانشگاه بیرجند گفت: دستگاه برداشت زعفران توسط اساتید این دانشگاه تولید شده است.

لامعی افزود: ۱۰۰ هکتار از اراضی دانشگاه بیرجند را برای کشت زعفران در اختیار ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) قرار داده‌ایم که تاکنون ۱۵ هکتار آن اجرایی شده‌ است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha