فعال حوزه کارگری: معادن زیرزمینی به هشدار دهنده گاز متان مجهز شوند

بیرجند - ایرنا - رئیس کانون شورای اسلامی کار خراسان جنوبی گفت: به دلیل اینکه گاز متان بو و رنگ خاصی ندارد باید معادن زیرزمینی به سنسور (حسگر) و هشدار دهنده گاز متان مجهز شوند در حالی که در معادن سنتی کشور این دستگاه تعبیه نشده است.

علی مقدس زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تصاعد آنی گاز متان و خروج آن از حفره گازی باعث انفجار در ۲ بلوک معدن شرکت معدنجو طبس شد.

وی گفت: تنها معدن زغال‌سنگ پروده طبس دارای سنسور و هشدار دهنده گاز متان است که این معادن تمام مکانیزه بوده و ۲۰ سال قبل تجهیزات آن از خارج کشور وارد شده و اکنون نیز برای تامین سنسور باید این دستگاه‌ها را از خارج وارد کنند.

رئیس کانون شورای اسلامی کار خراسان جنوبی در ادامه دستمزد کارگران معدن را ۱۲ تا ۱۷ میلیون تومان عنوان کرد و افزود: اصل حقوق کار معدنکاران ۱۲ میلیون تومان است در حالی که معدنچیان شغل بسیار سختی دارند.

وی بیان کرد: اکنون در ۲۲ معدن زغالی فعال شهرستان طبس ۹ تا ۱۰ هزار کارگر به صورت متغیر در زیر زمین مشغول به کار هستند.

مقدس زاده با اشاره به محرومیت قشر کارگر زیرزمین از موضوع حق تونل در دستمزد، گفت: کارگرانی که زیر زمین کار می‌کنند باید از حق تونل برخوردار شوند و بر اساس طرح طبقه بندی مشاغل پرداخت شود.

وی ادامه داد: حق تونل جزو مزایای رفاهی انگیزشی قرار گرفته و پیمانکاران ملزم به پرداخت این حق نشده‌اند لذا تقاضا و مطالبه ما اجباری کردن حق تونل برای کارگران است.

رئیس کانون شورای اسلامی کار خراسان جنوبی تاکید کرد: حق تونل باید مانند حق مسکن و تاهل به صورت اجباری در قرارداد کارگران گنجانده شود.

وی گفت: کارگرانی که در معادن زیرزمینی کار می‌کنند مالیات هم می‌پردازند و اولین مولفه کسر شده از حقوق آنها مالیات است در حالی که این کارگران باید حداقل معاف از مالیات شوند.

مقدس زاده ادامه داد: درخصوص پرداخت چهار درصد مشاغل سخت و زیان آور و اصلاح عناوین شغلی در حق این کارگران ظلم می‌شود در حالی که کسی به این مساله مهم رسیدگی نمی‌کند.

به گزارش ایرنا، حادثه انفجار معدن حوالی ساعت ۲۱ شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ به دلیل تصاعد آنی گاز متان در ۲ بلوک B و C معدن زغال‌سنگ شرکت معدنجو طبس روی داد و عملیات امداد و نجات برای خارج کردن معدنکاران گرفتار در معدن تا امروز ادامه یافت.

با توجه به غلظت گاز متان در تونل‌ها عملیات تخلیه گاز، آواربرداری، خارج کردن مصدومان و جان‌باختگان مرحله به مرحله توسط هشت گروه پنج نفره HSE از امدادگران تخصصی معادن زغال‌سنگ به طور شبانه روزی انجام شد و پس از گذشت حدود ۸۰ ساعت عملیات امداد و نجات در معدنجو به پایان رسید.

شمار فوتی‌های این حادثه ۴۹ نفر و مصدومان ۱۶ نفر اعلام شد.

حوضه زغال‌دار طبس با وسعت بییش از ۳۰ هزار کیلومتر مربع و ذخیره اکتشافی ۷۵.۲ میلیارد تن زغال‌سنگ کک شو و حرارتی، غنی ترین و بزرگترین ناحیه زغالی ایران محسوب می‌شود.

استان خراسان جنوبی ۱۲ شهرستان دارد و طبس در ۲۷۰ کیلومتری غرب بیرجند است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha