حسن‌زاده آملی در دوره انزوای ادبیات، «کلیله و دمنه» و «گلستان» را تصحیح کرد

تهران- ایرنا- رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: یکی از اقدامات علامه حسن زاده آملی تصحیح کلیله و دمنه است، در سال‌هایی که ادبیات کاملا منزوی بود، او همچنین گلستان را تصحیح کرد. این اقدامات نشان دهنده جرات و نواندیشی و سطح علمی ادبی او است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، مراسم بزرگداشت سومین سال رجعت علامه حسن حسن‌زاده آملی چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳ در فرهنگستان علوم برگزارشد.

غلامعلی حداد عادل در این آیین با اعلام اینکه توفیق درس مستقیم از علامه حسن‌زاده آملی را نداشت، گفت: زمانی که در تهران درس می‌خواندم ایشان از تهران به قم رفته بود و بعد از انقلاب هم از مدارس بیرون رفته بودیم. اما دورادور و با واسطه و گاهی در جلسات سخنرانی و دیدار حضوری به حضور ایشان می‌رسیدم.

وی با بیان اینکه در قدیم از زمان ارسطو به بعد و ادامه آن در عالم اسلام تخصص مانند امروز نبود، افزود: در قدیم عالم و حکیم باید ریاضیات، الهیات، طبیعیات، و دیگر علوم را می‌دانست زیرا دایره این علوم تا اندازه امروز گسترده نشده بود. بعد از رُنسانس این تصور که انسان باید همه علوم را یکجا نظر کند، ضعیف شد.

به گفته حدادعادل امروز در رشته‌های علوم روز به روز تخصص اهمیت پیدا می‌کند و تخصصی شدن امری اجتناب‌ناپذیر است.

علامه حسن زاده آملی در حالی به ادبیات توجه داشت که توجه به ادبیات تا دهه ۳۰ و ۴۰ در حوزه در حاشیه بوده استاو با تاکید بر اینکه تخصص‌گرایی در حوزه‌ها هم اتفاق افتاده است، گفت: تخصص فقه و اصول در حوزه‌ها جریان دارد. فردی در فقه مربوط به اقتصاد، یکی فقه مربوط به پزشکی و دیگر موارد متخصص می‌شود. این اتفاق با تصویری که از حکمای قدیم بود متفاوت است.

به گفته حدادعادل علامه حسن‌زاده آملی از فقهای قدیم بودند و جامعیت داشتند. اینکه کدام دو شیوه بهتر است جای بحث دارد اما در هر دوره در کنار افرادی که شیوه قدیمی را پیش می‌گیرند حضور افرادی که جامعیت دارند، لازم است و علامه حسن‌زاده آملی چنین بود.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داد: ما به افراد جامع حتما نیاز داریم. فردی که متخصص می‌شوند این حسن را دارد که حق مطلب را در یک حوزه پیدا می‌کند اما از باقی موارد باز می‌ماند. فردی که جامع است ممکن است عمقی در حوزه‌ها پیدا نکند. اما فردی هم هست جامعیت را در عمقی متناسب به دست می‌آورد، علامه حسن‌زاده آملی این شرایط را داشت.

حدادعادل با اشاره به توجه علامه حسن‌زاده آملی به ادبیات، گفت: او در حالی به ادبیات توجه داشت که توجه به ادبیات تا دهه ۳۰ و ۴۰ در حوزه در حاشیه بوده است. یکی از اقدامات ایشان تصحیح کلیله و دمنه است، در سال‌هایی که ادبیات کاملا منزوی بود. او همچنین گلستان را تصحیح کرد. این اقدامات نشان دهنده جرات و نواندیشی و سطح علمی ادبی او است.

او با اشاره به عالم‌خیز بودن منطقه آمل افزود: آمل منطقه قدیمی است، بیهقی هم در آثارش از آمل نام برده است. اگر بخواهیم نشان دهیم چند شخصیت از آمل برخواستند شاید یک دایره‌المعارف شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha