۴ مهر ۱۴۰۳، ۱۴:۵۷
کد خبرنگار: 2091
کد خبر: 85607264
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رعایت مبانی پدافند غیرعامل، شرط جلوگیری از تکرار حادثه کارخانه گرمسار

سمنان - ایرنا - مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری سمنان گفت: تعریف و اجرای طرح جامع پدافند غیرعامل می‌توانست مانع حادثه انفجار و آتش‌سوزی در شهرک صنعتی فجر گرمسار شود و برای جلوگیری از این دست حوادث، قانون پیش‌بینی‌های پیشگیرانه دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آتش‌سوزی گسترده و انفجار در کارخانه‌ میعانات نفتی در شهرک صنعتی فجر گرمسار همراه با مصدومیت شدید ۲ نفر، گوشزدی برای توجه به هشدارها و اجرایی کردن شیوه‌نامه‌های پدافند غیرعامل به منظور جلوگیری از تکرار این دست حوادث تلخ و جبران‌ناپذیر بود.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری سمنان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: مطابق با قانون برون‌سپاری و اصل ۴۴ قانون اساسی، مدیریت مسایل شهرک صنعتی فجر به سازمان همیاری شهرداری‌های استان سمنان واگذار شده بود.

رعایت مبانی پدافند غیرعامل، شرط جلوگیری از تکرار حادثه کارخانه گرمسار

اسماعیل طحان ناساری تاکید کرد: بر همین اساس، چندین مکاتبه با سازمان همیاری شهرداری‌های سمنان انجام شد تا طرح جامع پدافند غیرعامل مربوط به شهرک صنعتی فجر و جنت آباد گرمسار را تهیه و ارایه کند، اما هنوز این طرح تحویل نشده است.

رعایت مبانی پدافند غیرعامل، شرط جلوگیری از تکرار حادثه کارخانه گرمسار

وی اضافه کرد: برای جلوگیری از تکرار این دست حوادث تلخ، تهیه طرح جامع پدافند غیرعامل و شناسایی واحدهای پرخطر ضروری است و انتظار می‌رود سازمان همیاری شهرداری‌های سمنان اهتمام ویژه در انجام این کار داشته باشد.

علت حادثه هنوز نامعلوم است

به گزارش خبرنگار ایرنا، هر چند کارشناسان مرتبط در حال بررسی علت حادثه هستند اما تاکنون علت حادثه از سوی مراجع رسمی اعلام و خبر جدیدی هم از وضعیت ۲ مصدوم با وضعیت سوختگی شدید اعزام شده به بیمارستان شهید چمران تهران مخابره نشده است.

سازمان همیاری شهرداری‌های سمنان ۲ شهرک صنعتی فجر و جنت‌آباد در گرمسار و یک شهرک صنعتی در میامی را متولی‌گری می‌کند و ضرورت دارد مطابق با قوانین و مقررات، روال مباحث مختلف از جمله تعریف و ارایه طرح جامع پدافند غیرعامل برای این شهرک های صنعتی در دستور کار قرار گیرد، زیرا شمار قابل توجهی واحد تولیدی با فعالیت تعداد زیادی کارگر در این شهرک‌ها وجود دارند.

رعایت مبانی پدافند غیرعامل، شرط جلوگیری از تکرار حادثه کارخانه گرمسار

شمار زیادی واحدهای شیمیایی با تولید محصولات اشتعالزا و انفجاری در شهرک صنعتی فجر گرمسار وجود دارد که کارخانه‌ میعانات نفتی از جمله آنهاست که به عنوان نمونه حادثه آتش‌سوزی گسترده در این کارخانه ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه روز دوشنبه دوم مهر ۱۴۰۳ گزارش شد. مهار این انفجار و آتش‌سوزی گسترده بیش از ۱۶ ساعت با به صحنه آمدن آتش‌نشانان از شهرهای غربی استان سمنان و شهرهای شرقی استان تهران به طول انجامید و دود ناشی از این حریق بزرگ و صدای انفجار از داخل شهر بر فراز این شهرک دیده می‌شد.

اکنون بر اثر آتش‌سوزی گسترده و انفجار در کارخانه‌ میعانات نفتی در شهرک صنعتی فجر گرمسار ۲ کارگر با سوختگی بالای ۹۰ درصد در مرز مرگ و زندگی دست و پنجه نرم می‌کنند و ۲ کارگری که سرپرست خانوار بودند و اکنون چشم عزیزانشان از این حادثه تلخ خون می‌گرید.

امید می‌رود سازمان همیاری شهرداری‌های سمنان با عمل به وظایف خود به عنوان متولی شهرک صنعتی فجر گرمسار از تکرار چنین حادثه‌ای تلخ جلوگیری کند.

کم‌کاری‌ها در رعایت اصول ایمنی و پدافندی غیرعامل در شهرک‌ صنعتی فجر و جنت‌آباد گرمسار از مدت‌ها پیش زیر ذره‌بین بازرسان سازمان بازرسی در دست بررسی بود و رعایت الزامات به این نهاد گوشزد شد، اما همچنان سازمان همیاری‌ شهرداری‌های استان سمنان در انجام وظایف محول شده برای ارتقای ایمنی و اصول پدافندی عقب‌ماندگی دارد.

گرمسار حدود ۵۱ درصد از صنایع استان سمنان را در سه شهرک صنعتی فجر، گرمسار و جنت‌آباد جای داده و بیشتر واحدهای شهرک صنعتی فجر در بخش تصفیه روغن و میعانات نفتی فعال است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha