نقش‌ پشتیبانی فرودگاه شهید رحمتی در دوران دفاع مقدس

مراغه- ایرنا- فرودگاه شهید «مالک رحمتی» طی دوران دفاع مقدس در حالی که یک فرودگاه نظامی کوچک به شمار می‌رفت، نقشی را ایفا کرد که امروزه مرور آن، لزوم توجه به توسعه روزافزون این فرودگاه را توجیه، و یادآوری می‌کند. 

به گزارش ایرنا باند خاکی این فرودگاه در سال ۱۳۲۹ شمسی و همزمان با بنیانگذاری پادگان امام رضا(ع) به طول سه کیلومتر و به عرض ۳۰ متر احداث، و در سال ۱۳۳۵ شمسی به صورت مدرن و جهت نشست و برخاست هواپیماهای نظامی آسفالت شد.

با شروع جنگ تحمیلی در سال ۱۳۵۷ نیز این باند پروازی در جنوب آذربایجان‌شرقی برای پشتیبانی و جابجایی‌های فوری مورد توجه قرار گرفت و مجروحان جنگی و برخی از تجهیزات مورد نیاز جبهه‌های حق علیه باطل توسط هواپیماهای نظامی از این باند جابجا شدند.

«رضا خلیلی» از رزمندگان دوران دفاع مقدس که به صورت اضطراری با پروازهای سی – ۱۳۰ از این فرودگاه به مناطق عملیاتی اعزام شده است، می‌گوید: از این باند علاوه بر ملزومات، در شرایط اضطراری برای جابجایی مجروحان و رزمندگان استفاده شد.

نقش‌ پشتیبانی فرودگاه شهید رحمتی در دوران دفاع مقدس
طی دوران دفاع مقدس هواپیماهای سی - ۱۳۰ مجروحان جنگی را به فرودگاه نظامی پادگان امام رضا (ع) مراغه منتقل می‌کرد

فرمانده پادگان امام رضا (ع) مراغه نیز بیان کرد: فرودگاه نظامی این پادگان در دوران دفاع مقدس نقطه مواصلاتی برای تخلیه و انتقال مجروحان استان‌های آذربایجان‌شرقی و آذربایجان‌غربی بود زیرا یک بیمارستان جراحی محدود هم در اینجا وجود داشت.

امیر حاتمی سیفی افزود: مجروحان جنگی در حقیقت با انتقال به این فرودگاه و پس از رسیدگی به سایر مناطق شمال‌غرب کشور انتقال می‌یافتند.

به گفته وی از این باند پروازی همچنین برای پشتیبانی استفاده شده و بخشی از ملزومات مورد نیاز برای پشتیبانی از جنگ از این باند و با پرواز هواپیماهای نظامی به مناطق جنگی ارسال شده بود.

فرودگاه شهید رحمتی به جایگاه واقعی خود نرسیده است

رییس فرودگاه شهید مالک رحمتی با بیان اینکه متاسفانه این فرودگاه از سال ۱۳۷۲ شمسی تاکنون به جایگاه واقعی خودش نرسیده، بیان کرد: فرودگاهی که در دوران دفاع مقدس هم نقش ایفا کرد، اکنون کوچکترین فرودگاه‌ کشور به شمار می‌رود.

«غلامرضا احمدی» افزود: اصلی‌ترین علت آن تملک نشدن اراضی اطراف فرودگاه است و در وهله نخست، تملک اراضی اطراف فرودگاه باید مورد توجه قرار گیرد تا باند پروازی فرودگاه استانداردسازی شده و برای نشست و برخاست تمام هواپیماها مهیا شود.

وی با بیان اینکه اکنون مساحت اراضی فرودگاه حدود ۵۸ هکتار است، اضافه کرد: حداقل باید ۱۰۰ هکتار زمین به این فرودگاه اضافه شود تا زمینه برای توسعه فراهم گردد.

به گفته «احمدی» دومین مشکل نبود واحد سوخت‌گیری است و پیش از این زمینی تملک و ساختمانی نیز به همین منظور احداث شده اما مورد تایید قرار نگرفته است و این ساختمان به توسعه نیاز دارد.

پرواز مراغه – مشهد به دلیل استقبال نکردن مردم متوقف شد

رییس فرودگاه شهید مالک رحمتی در خصوص دلیل متوقف شدن پروازهای مراغه – مشهد و بالعکس، گفت: متاسفانه مردم منطقه از این پروازها چندان استقبال نکردند و چارترکننده هم تداوم پرواز با ظرفیت ناقص را قبول نکرد.

«احمدی» با بیان اینکه تمام پروازها در فرودگاه‌های کشور با ظرفیت کامل انجام می‌شود، اضافه کرد: بر همین اساس شرکت‌های هواپیمایی حاضر نمی‌شوند تا هواپیمای خود را برای پرواز با ظرفیت ناقص از فرودگاه شهید رحمتی اختصاص دهند.

به گزارش ایرنا اکنون پروازهای رفت و برگشت بین فرودگاه مهرآباد تهران و فرودگاه شهید مالک رحمتی در روزهای دوشنبه و جمعه هر هفته برقرار است.

گفتنی است طی سال ۱۳۶۸ و با توجه به درخواست مردم منطقه و پیگیری فرماندار وقت جناب آقای «داود حقی‌فام»، تبدیل باند نظامی پادگان امام رضا (ع) به فرودگاه مسافربری مطالبه شد و با توجه به نامه‌نگاری‌های انجام شده در سال ۱۳۷۰ توسط نماینده وقت مجلس، «سیدمصطفی سیدهاشمی»، هیئت امنایی جهت ساخت ترمینال و برج مراقبت تشکیل شد.

این فرودگاه در سال ۱۳۷۲ مجوزهای لازم را از سازمان هواپیمایی کشوری اخذ کرد و اولین پرواز با هواپیمای شرکت کاسپین و با حضور وزیر وقت راه مرحوم «اکبر ترکان» و نایب رئیس مجلس وقت انجام شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha