۳۶۰۰ هکتار از جنگل‌های گیلان به قزوین پیوست شد

قزوین - ایرنا - معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین گفت: براساس مطالعات و نقشه برداری های جدید سه هزار و ۶۰۰ هکتار از جنگل شرق استان گیلان به قزوین پیوست شد.

شهرام هاشم‌پور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: براساس نقشه برداری های جدید منابع طبیعی، این مقدار از اراضی جنگلی ارس و بنه استان گیلان جزو حدود جغرافیایی روستای لات در منطقه رودبار الموت غربی این استان بود که مورد پیوست قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه طرح توسعه جنگل های قزوین تدوین و چشم انداز آن نیز به تصویب رسیده، خاطرنشان کرد: با اجرای طرح توسعه جنگل و منابع طبیعی قزوین، سطح جنگل های استان ۲۸ درصد افزایش می یابد و همچنین براساس این طرح سطح جنگل های استان قزوین از ۲۸ هزار و ۱۵۷ هکتار به بیش از ۳۶ هزار هکتار می رسد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین بیان کرد: در راستای این طرح، توسعه، شناسایی، نقشه برداری و مطالعات افزایش سطح جنگل های قزوین صورت گرفته و کمیته فنی منابع طبیعی نیز تاییده های اولیه این طرح را صادر کرده و هم اکنون در حال بررسی جزییات نقشه برداری های جدید آن هستیم.

وی با اشاره به اینکه جنگل های موجود استان قزوین در هیچ یک از استان های دیگر مشاهده نمی شود، تصریح کرد: بایستی به منظور حفاظت و نگهداری از گونه های مختلف گیاهی، در خصوص نقشه برداری های پیشین جنگل های استان بازنگری صورت بگیرد و با نقشه برداری های جدیدی این جنگل ها را به ثبت رساند.

۳۶۰۰ هکتار از جنگل‌های گیلان به قزوین پیوست شد

هاشم پور به انواع گونه های جنگلی این استان پرداخت و خاطرنشان کرد: از جمله گونه های جنگلی موجود می توان به جنگل های ارس، پیرو، اردوچ و گونه های خاص و منحصر به فردی از خانواده درخت ژونی پروس اشاره کرد، در کل پنج گونه از خانواده درخت ژونی پروس وجود دارد که سه گونه از آن در استان قزوین یافت می شود.

وی با اشاره به لزوم اجرای طرح بازنگری جنگل های استان قزوین، عنوان کرد: بسیاری از گونه های جنگلی منابع طبیعی قزوین در نقشه های قدیمی قید نشده و جزو سطوح جنگلی استان به شمار نمی رود، به عنوان مثال جنگل های گز که در مناطق آوج و آبگرم وجود دارد جزو جنگل های این استان قید نشده است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین ادامه داد: در حال حاضر شهرستان آوج جزو مناطق فاقد جنگل قید شده در صورتی که گونه درختی گز این منطقه نیز جزو گونه های جنگلی بوده که اگر به منظور حفظ، نگهداشت و توسعه آن برنامه ریزی نشود از بین خواهد رفت و همچنین در نقشه های قدیمی هیچ اشاره ای به جنگل های خاص و منحصر به‌ فرد بنه در روستای مقانک از توابع بخش طارم سفلی نشده که باید جزو سطوح جنگل های استان قید شود.

به گفته وی، یک مورد دیگر که مربوط به آبیک است که در این شهرستان ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار جنگل قید شده در حالی که جنگل این منطقه بیش از پنج هزار هکتار است و بیش از ۱۰ هزار هکتار نیز جنگل زالزالک در استان وجود دارد که در نقشه های کنونی هیچ اشاره ای به آنها نشده است.

هاشم پور تاکید کرد: حفظ درخت و جنگل ها برای زیست بوم منطقه حیاتی بوده و وجود درخت در منطقه باعث می شود نفوذپذیری آب به عمق زمین ۴۰ برابر مراتع باشد، همچنین این موضوع از وقوع حوادثی از جمله سیل و هدر رفت آب های سطحی نیز جلوگیری می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha