مرمت و بازسازی مقبره‌های شهدا در پایتخت

تهران بزرگ - ایرنا - مقبره شهدا همچون مسجد و اماکن زیارتی مکان مقدسی است که مردم برای بیعت با مقام شامخ شهیدان، راز و نیاز و یاری خواستن از خدا برای تداوم راه شهدا به این اماکن می‌روند.

به گزارش ایرنا، مقبره شهدا تنها یک مکان برای سلام و احترام به مقام شامخ شهدا نیست بلکه یک مکانی است برای راز و نیاز و گفت و گو با عزیزانی که در نبردهای مختلف با دشمنان با ایثارگری مثال زدنی رفتند و نگذاشتند کشور به لحاظ امنیتی به خطر بیفتد.

شهر تهران نیز در محلات مختلف حتی در شمال تهران نیز تعدادی مقبره شهدا دارد که میعادگاه بسیاری از عاشقان به شهدا به ویژه خانواده‌های شهدا و رزمندگانی است که هر چند وقت یکبار به این مکان‌ها می‌روند و حال و هوای آن روزهای جنگ را زنده کنند.

معاونت فنی و طراحی شهری سازمان زیباسازی شهر تهران، به‌عنوان یکی از ارکان مهم در بهبود و زیباسازی فضاهای شهری، اقدامات متعددی را در راستای ارتقای کیفیت زندگی و حفظ ارزش‌های شهروندان پایتخت انجام می‌دهد.

مرمت و بازسازی مقبره های شهدا در پایتخت

از سری برنامه‌های کلان معاونت فنی و طراحی شهری سازمان زیباسازی احداث یادمان، مرمت و بازسازی مقبره‌الشهدای پایتخت است که به مناسبت هفته دفاع مقدس به معرفی سه پروژه شاخص در این حوزه می‌پردازیم.

احداث مقبره الشهدای بوستان سبز واقع در منطقه ۳

یادمان شهدای گمنام محله پاسداران در بوستان سبز که به همت سازمان زیباسازی شهر تهران به متراژ ۵۰ متر مربع طراحی و اجرا شده در مهرماه ۱۴۰۲ به بهره‌برداری رسیده است.

در این طراحی از الگوی چهارطاقی که از کهن الگوهای معماری ایرانی اسلامی است، استفاده شده و جهت‌گیری چهارطاقی مقبره نیز به گونه‌ای است که یکی از اضلاع آن در جهت قبله قرار می‌گیرد و کتیبه‌هایی با آیات شریفه ۱۶۹ و ۱۷۰ سوره مبارکه آل عمران در چهار درگاه ورودی مقبره قرار داده شده است.

سازمان زیباسازی در ساخت یادمان شهدای گمنام منطقه پاسداران به بهسازی، کف‌سازی مسیر منتهی به این یادمان و همچنین ایجاد خروجی‌های مناسب جانبازان نیز پرداخته است.

مرمت و بازسازی مقبره های شهدا در پایتخت

مقبرةالشهدای بوستان دامپزشکی

مرمت و بازسازی این یادبود شهدای جنگ هشت ساله دفاع مقدس در سال ۱۴۰۲ در بوستان دامپزشکی منطقه ۱۱ تهران انجام شد.

این اقدام به‌منظور حفظ هویت ارزشی، فرهنگی و تاریخی و زنده نگه‌داشتن یاد شهدا و فرهنگ شهادت در این مکان‌ها انجام شده است.

مقبرةالشهدای دانشگاه تربیت مدرس

مرمت و بازسازی این یادبود شهدای گمنام به متراژ ۵۰ مترمربع در سال ۱۴۰۱ که در دانشگاه تربیت مدرس تهران قرار دارد نیز به منظور افزایش هویت ملی، ایجاد حس تعلق، آموزش به نسل‌های آینده و استوار ماندن این اثر و ایجاد فضای معنوی برای دانشجویان صورت گرفته است.

به گزارش ایرنا، مرمت و بازسازی مقبره الشهدا در کلانشهر تهران بسیار لازم و ضروری است که مدیریت شهری هم در مناطق مختلف اقدام به مرمت و بازسازی این مکان‌های مقدس کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha