آمارهای منابع آبی مازندران در پایان سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۳

ساری- ایرنا- مازندران سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ را با آمار مطلوب و امیدوارکننده ۶۸۳ میلیمتر بارندگی به پایان رساند و سال آبی جدید را با ذخایر بهتری، نسبت به سال آبی گذشته آغاز کرد، اما این بارش‌ها نیز نتوانست آورد آب رودخانه‌های این استان را به میانگین دوره درازمدت برساند و آبدهی رودخانه‌های مهم استان با وجود افزایش ۴۱ درصدی نسبت به سال قبل، هنوز ۲۳ درصد کمتر از دوره درازمدت است.

به گزارش ایرنا، آمارهای مرتبط با منابع آب که از ابتدای مهر هر سال تا پایان شهریور سال بعد ثبت می‌شود مبنای محاسبات شرایط تامین آب به حساب می‌آید و در مازندران نیز با توجه به نقش این استان در تولید و تامین محصولات کشاورزی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

مازندران پس از سه سال پیاپی خشکسالی شدید و تنش آبی، در سال آبی گذشته که پنج روز پیش به پایان رسید وضعیت مطلوبی را از نظر بارندگی‌ها، آورد رودخانه‌ها و ذخایر آبی پشت‌سر گذاشت. آمارهای شرکت آب منطقه‌ای مازندران نشان می‌دهد که بارش‌ها در این استان طی سال آبی پشت‌سر گذاشته شده نسبت به سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ حدود ۳۴ درصد بیشتر شده و حتی از میانگین بارندگی‌های این استان در دوره درازمدت نیز هشت درصد بیشتر شده است.

اما شدت خشکسالی در سال‌های اخیر به حدی بالا بود که این بارش‌های مطلوب نتوانست آبدهی رودخانه‌های استان را به میانگین دوره درازمدت برساند.

به گفته مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مازندران آبدهی رودخانه‌های مهم مازندران در سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ نسبت به سال آبی پیش از آن ۴۱ درصد بیشتر شد، اما با میانگین دوره درازمدت آبدهی رودخانه‌های مهم مازندران ۲۳ درصد فاصله دارد.

آمارهای منابع آبی مازندران در پایان سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۳

چشمه‌کیله، چالوس‌رود، هراز، بابل‌رود، تلار، تجن و نکارود هفت رودخانه‌ مهم مازندران هستند که برای محاسبه آورد رودخانه‌های استان میزان آبدهی این هفت رودخانه مبنا قرار می‌گیرد.

فرهاد خلردی مجموع آورد آب رودخانه‌های مهم مازندران در سال آبی گذشته - ابتدای مهر ۱۴۰۲ تا پایان شهریور ۱۴۰۳ را حدود ۲ میلیارد و ۳۷۰ میلیون متر مکعب عنوان کرد و گفت: این رقم ۴۱ درصد بیشتر از آورد رودخانه‌های استان در سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ و ۲۳ درصد کمتر از دوره درازمدت است.

وی افزود: در سال آبی گذشته از هفت رودخانه مهم مازندران که بیشترین آورد آب را برای حوضه‌های آبریز این استان دارند، فقط یک رودخانه نسبت به آمارهای دوره درازمدت سه درصد افزایش آورد داشت و آمار بقیه رودخانه‌ها کاهشی بود.

به گفته این مسئول رودخانه بابل‌رود تنها رودخانه بزرگ استان است که در سال آبی گذشته نسبت به دوره درازمدت افزایش آورد داشت و رشد سه درصدی آبدهی در آن ثبت شد.

بر اساس آمارهای شرکت آب منطقه‌ای مازندران بیشترین کاهش آورد رودخانه‌های مهم استان مربوط به نکارود بود که ۴۳ درصد نسبت به دوره درازمدت کاهش آورد داشت که شدت خشکسالی و کم‌آبی در مناطق شرقی استان را نشان می‌دهد و ضرورت بهره‌برداری کامل از سد گلورد را بیشتر نمایان می‌کند.

افت تراز آب‌های زیرزمینی و رشد بارش‌ها

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مازندران درباره آمار منابع آب‌های زیرزمینی مازندران در سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ نیز گفت: بر اساس آمارها ۳۱ شهریور امسال و در پایان سال آبی مجموع ذخایر آب‌های زیرزمینی مازندران نسبت به دوره درازمدت (سه دهه پیش) ۱۳۱ میلیون مترمکعب کاهش یافته و تراز آب‌های زیرزمینی هم ۸۰ سانتیمتر پایین‌تر رفته است.

خلردی به بارندگی‌های مطلوب مازندران در سال آبی گذشته اشاره کرد و افزود: مجموع بارندگی ثبت شده در مازندران طی سال آبی گذشته ۶۸۳ میلیمتر بود که در مقایسه با بارندگی سال آبی پیش از آن ۳۴ درصد افزایش و نسبت به دوره درازمدت نیز هشت درصد افزایش را نشان می‌دهد.

عباس‌آباد رکورددار بارندگی در مازندران

وی خاطرنشان کرد: بیشترین میزان بارندگی استان در سال آبی گذشته از نظر شهرستانی با یک‌هزار و ۴۱۶ میلیمتر مربوط به عباس‌آباد بود که چهار درصد نسبت به دوره درازمدت افزایش داشت. پس از عباس‌آباد نیز شهرستان‌های محمودآباد با یک‌هزار و ۲۰۱ میلیمتر (۱۸ درصد افزایش نسبت به درازمدت) و سوادکوه شمالی با یک‌هزار و ۱۱۶ میلیمتر (۱۶ درصد افزایش نسبت به درازمدت) بیشترین بارندگی را داشتند.

به گفته خلردی کمترین میزان بارندگی سالانه استان نیز با ۴۰۷ میلیمتر در شهرستان کلاردشت ثبت شد که کاهش ۲۲ درصدی نسبت به دوره درازمدت را نشان می‌دهد.

افزایش ذخایر سدها در ابتدای سال آبی جدید

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مازندران درباره ذخیره آب سدهای مازندران در ابتدای سال آبی جدید نیز گفت: ابتدای مهر امسال مجموع آب ذخیره شده در سدهای استان ۱۹۸ میلیون متر مکعب بود که ۱۲۴ درصد بیشتر از آمار ابتدای سال آبی گذشته است.

وی اظهار کرد: سد شهید رجایی ساری پایان شهریور پارسال ۲۶ میلیون متر مکعب آب داشت که این رقم در ۳۱ شهریور امسال ۷۰ میلیون متر مکعب ثبت شده است.

خلردی افزود: ذخیره آب سد البرز نیز از ۴۸ میلیون متر مکعب در ابتدای سال آبی گذشته به ۱۰۶ میلیون متر مکعب در ابتدای سال آبی جدید رسیده است.

آمارهای منابع آبی مازندران در پایان سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۳

ذخیره ۱۴۰ میلیون متر مکعبی آب در آب‌بندان‌ها

به گفته خلردی مجموع آب موجود در آب‌بندان‌های مازندران نیز در ابتدای پاییز امسال ۱۴۰ میلیون متر مکعب، معادل ۳۴ درصد ظرفیت ذخیره آب‌بندان‌های مازندران است.

در فصل کشاورزی امسال آب‌بندان‌های مازندران تا مرز آبگیری ۱۰۰ درصدی پر شده بودند. بیشترین میزان ذخیره آب در آب‌بندان‌های استان طی سال کشاورزی گذشته ۳۰۲ میلیون متر مکعب بود. اما امسال این عدد با ۸۶ میلیون متر مکعب افزایش به ۳۸۸ میلیون متر مکعب رسید و آبگیری ۹۶ درصدی آب‌بندان‌های این استان را ثبت کرد. همین آمار آبگیری بالا نیز سبب شد بسیاری از کشاورزان استان که بخشی از آب شالیزارهای‌شان از آب‌بندان‌ها تامین می‌شود خاطر آسوده‌تری نسبت به سه سال گذشته داشته باشند.

بر اساس آمارهای شرکت آب منطقه‌ای مازندران، در حال حاضر ۸۷۸ قطعه آب‌بندان با مساحت مجموع ۱۶ هزار و ۵۵۸ هکتار در این استان فعال است که حدود ۳۵ هزار هکتار از کشتزارهای استان را زیر پوشش قرار می‌دهد.

آمارهای منابع آبی مازندران در پایان سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۳

بیشترین تعداد آب‌بندان‌های استان در شهرستان بابل قرار دارد. این شهرستان ۲۰۷ قطعه آب‌بندان به مساحت مجموع سه هزار و ۶۲۷ هکتار دارد که امکان ذخیره ۷۸ میلیون متر مکعب آب را دارند. کمترین تعداد آب‌بندان‌ها از نظر شهرستانی هم مربوط به نوشهر است که یک آب‌بندان ۲۰ هکتاری با ظرفیت ۲۲۵ هزار متر مکعب دارد.

به گزارش ایرنا، مازندران با داشتن ۴۶۰ هزار هکتار زمین‌های زراعی و باغی سالانه ۷۲ نوع محصول کشاورزی را تولید می‌کند. تولید حدود یک میلیون تن برنج، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن مرکبات و انواع محصولات باغی در مازندران سبب شده که این استان به عنوان قطب تولید محصولات باغی و کشاورزی کشور همواره مورد توجه باشد.

مازندران ۱۲۰ رشته رودخانه اصلی و فرعی به طول مجموع حدود هفت هزار کیلومتر دارد که بخش مهمی از آب مورد نیاز کشاورزی این استان از این رودخانه‌ها تامین می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha