استاندار کرمان: تغییر مدیریتی در وزارت نیرو مشکل چندساله یک معدن را رفع کرد

کرمان - ایرنا - استاندار کرمان با اشاره به مشکل چند ساله آب معدن دره آلو گفت: تغییرات مدیریتی جدید در وزارت نیرو مشکل تامین آب این مجتمع را از محل سد شهیدان امیر تیموری شهرستان رابُر رفع کرد.

به گزارش ایرنا، محمدمهدی فداکار روز پنجشنبه در چهارمین نشست شورای معادن استان کرمان افزود: مشکل آب مجتمع معدن دره‌آلو( زیرمجموعه شرکت ملی صنایع مس) حل شده و آب این معدن به صورت موقت در حال حاضر از محل سد شهیدان امیرتیموری و مخزن شهرستان رابر تامین شده است.

وی با اشاره به اینکه شرکت مس برنامه دارد که آب دره آلو را در آینده از خط خلیج فارس تامین کند تصریح کرد: فولاد بافت اکنون آب مورد نیاز خود را از سد بافت دریافت می کند و پس از تکمیل پروژه انتقال آب از خط خلیج فارس، آب مورد نیاز فولاد بافت و دره آلو از خلیج فارس برداشته می شود که کمک بزرگی به این منطقه است.

استاندار کرمان: تغییر مدیریتی در وزارت نیرو مشکل چندساله یک معدن را رفع کرد
فداکار استاندار کرمان

مواد اولیه سرب و روی از کرمان خارج می‌شود

استاندار کرمان همچنین با بیان اینکه مواد اولیه معادن سرب و روی کوهبنان به صورت کامل از استان خارج می شود گفت: شرکت ها باید در این حوزه سرمایه گذاری کنند زیرا این اتفاق جاده های ما را ناامن کرده و باعث تصادف در راه ها و ایجاد حادثه شده است.

وی با بیان اینکه بحث فروش باطله های مس را پیگیری می کنیم خاطر نشان کرد: کار اکنون با همکاری سازمان مدیریت و سایر متولیان پیش می رود.

انتقال گردش مالی واحدهای بزرگ به دیار کریمان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان نیز در این نشست گفت: انتقال گردش مالی شرکت های بزرگ برنامه اصلی استان بود زیرا واحدهای کوچک ما در استان با ۲ مشکل تامین مالی و زیرساخت ها روبه‌رو بودند که اقداماتی در این حوزه آغاز شده است.

امیر حسن‌زاده افزود: دست بانک‌ها در تامین مالی استان کرمان بسته است زیرا شرکت ها ۸۰ درصد سود خود را توزیع کردند لذا به شرکت های بزرگ اعلام کردیم که حساب های خود را به استان بیاورند و به بانک ها نیز گفتیم هر شرکتی گردش مالی خود را به استان نیاورد، نام آنها را اعلام کنند.

وی بیان کرد: در فاز نخست با شرکت ملی مس تفاهم نامه ای امضا کردیم اما با تغییرات مدیریتی این شرکت، این کار خوابید.

استاندار کرمان: تغییر مدیریتی در وزارت نیرو مشکل چندساله یک معدن را رفع کرد
حسن زاده معاون استاندار کرمان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان ادامه داد: ۲ نشست با مدیریت جدید شرکت مس داشتیم و مقرر شد که تفاهم نامه ای با بانک تجارت آماده شود تا ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در آغاز کار به این بانک در استان منتقل شود اما نگاه ما انتقال ۱۰ هزار میلیارد ریال در فاز نخست بود، همچنین مقرر شد که این الگو با سایر شرکت‌ها نیز پیگیری شود.

وی افزود: سرمایه گذاران یزدی در مزایده های اکتشافات استان کرمان برنده شدند اما یک سال از زمان برنده شدن محدوده‌ها گذشته و اکنون یکی از سرمایه گذاران حتی کارخانه بزرگ خود در یزد را فروخته اما هنوز نمی تواند فعالیت خود را در حوزه اکتشافات کرمان آغاز کند و امیدوارم با همکاری شورای معادن، این مشکل رفع شود.

حسن زاده یادآور شد: یکی از واحدهای معدنی ما به صنایع پایین دستی ورود کرده که سرمایه گذاری در این حوزه خوب بوده، جواب داده است و اکنون تا تولید نقره انجام می دهد؛ لذا شرکت های بزرگ توسط شورای معادن مکلف به ورود به حوزه تولید صنایع پایین دستی شوند، نباید طرح‌های توسعه واحدهای بزرگ استان و صنایع پایین دستی آنها از استان خارج شود.

سهم شهرستان ها از محل یک‌درصد فروش معادن

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز در این نشست با اشاره به ۶ دستور کار این نشست گفت: اعتبارات یک درصد فروش معادن و صنایع معدنی در قانون ششم توسعه به برنامه هفتم تنفیذ شده که براساس قانون، این اعتبار اخذ و برای جبران خسارت ها تخصیص می یابد اما انجام فرایند اجرای این قانون را باید به سرعت انجام دهیم و به پایان سال نگذاریم.

مهدی حسینی نژاد افزود: پنج هزار و ۷۱۰ میلیارد ریال از این محل برای استان کرمان پیش بینی شده و شکایت دستگاه ها به تایید شورای معادن می رسد تا وارد فاز وصول شود.

وی با بیان اینکه سهم شهرستان ها از این اعتبارات به تایید نهایی رسید عنوان کرد: سیرجان ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، رفسنجان یکهزار و ۵۱۰ میلیارد ریال، شهربابک یکهزار و ۳۰۰ میلیارد ریال و زرند ۴۰۰ میلیارد ریال خسارت دیدند.

استاندار کرمان: تغییر مدیریتی در وزارت نیرو مشکل چندساله یک معدن را رفع کرد
حسینی نژاد مدیرکل صمت کرمان

این مسئول تصریح کرد: همچنین زمان ۱۰ روزه برای انعقاد تفاهم نامه بین شرکت مس، استانداری کرمان و بانک تجارت تعیین شد تا انتقال حساب ها به استان انجام شود.

وی اضافه کرد: براساس مصوبه شورای معادن کشور واحدهای معدنی می توانند هفت درصد اعتبارات حقوق دولتی معادن را در پروژه‌های حفاظت محیط زیست و ایمنی در منطقه معدنی هزینه کنند.

حسینی نژاد گفت: سهم حقوق دولتی معادن استان کرمان به حدود ۶ درصد رسیده و پیشرفت خوبی در این حوزه به نسبت سال های گذشته داشتیم اما میانگین برگشت حقوق دولتی به استناد قوانین مادر ۱۵ درصد است و این رقم در قانون بودجه ۶ درصد شده است.

وی با اشاره به سهم حقوق دولتی استان که ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است گفت: در جلسات شورا مطرح و مقرر شد که واحدهای معدنی در این حوزه همکاری کنند و تاکنون ۳۷ هزار میلیارد ریال وصولی حقوق دولتی و واریزی به خزانه داشتیم که در مقایسه با سال گذشته ۲۰ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

بیش از پنج هزار میلیارد ریال اعتبار استان از یک درصد فروش معادن

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان نیز در این نشست با اشاره به اعتبارات یک درصد فروش معادن گفت: اعتبارات این حوزه برای کشور ۱۵ هزار میلیارد ریال دیده که از این میزان، سهم پنج هزار و ۷۱۰ میلیارد ریال به استان کرمان ابلاغ شده است که موظف هستیم این اعتبارات را براساس قانون وصول کنیم.

محمدرضا وحیدی افزود: در بخش مصارف، این اعتبارات برای کشور یکهزار میلیارد ریال دیده شده که به تناسب وصولی بین دستگاه های اجرایی استان ها ابلاغ می شود لذا باید به سرعت منابع بیش از پنج هزار میلیارد ریالی حوزه یک درصد فروش معادن استان کرمان وصول شود تا از منابع یکهزار میلیارد ریالی سهم خود را دریافت کنیم.

استاندار کرمان: تغییر مدیریتی در وزارت نیرو مشکل چندساله یک معدن را رفع کرد
وحیدی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کرمان

وی ابراز داشت: تاکنون فقط ۴۰ میلیارد ریال وصول از این محل داشتیم که از این میزان ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال به ما ابلاغ شده است و باید اعتبارات یک درصد فروش استان را به سرعت وصول تا سهم خود را از این اعتبارات دریافت کنیم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: اعتبارات استان از محل یک درصد فروش معادن شامل پروژه های عمرانی و اعتبارات هزینه ای می شود و اگر به واسطه فعالیت معادن خسارتی به پروژه های عمرانی استان وارد شود از این محل جبران می شود.

وی افزود: دستگاه های اجرایی خسارت ناشی از معادن را اعلام کردند که رقم بالایی بود و به تفکیک چهار شهرستان معدنی مصوب شده که توسط صمت و امور مالیاتی پیگیری می شود.

وحیدی تاکید کرد: در سال گذشته وصول این اعتبارات در پایان سال اتفاق افتاد و پول آن توزیع شده بود که باید با سرعت بیشتری واریز و ابلاغ اعتبارات انجام شود.

وی بیان کرد: نکته دیگر اینکه مبلغی به اعتبارات جاری استان کرمان پرداخت می شود که صرف افراد حقیقی و حقوقی خسارت دیده خواهد شد، تاکنون از این محل ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال به استان ابلاغ شده است.

به گزارش ایرنا همچنین برخی چالش‌ها از جمله تداخل واحدهای معدنی با برخی پروژه ها همچون خط انتقال آب خلیج فارس تا مجتمع معدنی دره آلو، مشکلات انرژی برق، گاز ،سوخت و آب واحدهای معدنی و ساخت باند دوم جاده کوهپایه( منطقه ای ییلاقی در شهرستان کرمان) در این نشست مورد بررسی و کارشناسی قرار گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha