از چالش‌های صنایع تا راهکارهای توسعه کرمان

۱۲ مهر ۱۴۰۳، ۱۸:۳۴
کد خبر: 85616741
از چالش‌های صنایع تا راهکارهای توسعه کرمان

کرمان - ایرنا - باوجود اینکه کارشناسان، صنایع کوچک و متوسط را عامل اصلی توسعه می‌دانند اما صنایع مستقر در شهرک های صنعتی کرمان با مشکلات زیادی از جمله تامین آب، برق، گاز، زمین، منابع مالی و اصلاحات قانونی روبرو هستند، چالش‌هایی که در بازدید امروز (پنجشنبه) اعضای مجمع نمایندگان استان از شهرک صنعتی شماره ۲ مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، برخی از نمایندگان مردم استان کرمان در مجلس شورای اسلامی به عنوان اعضای مجمع نمایندگان با همراهی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، فرماندار کرمان، مدیرکل صمت و شرکت شهرک های صنعتی از صبح تا عصر روز پنجشنبه از واحدهای تولیدی مستقر در شهرک صنعتی شماره ۲ و همچنین شرکت مس شهید باهنر بازدید کردند که این بازدید فرصتی برای صنایع بود تا به بیان چالش های اساسی تولید در سالی که به همین نام مزین شده بپردازند که ضمن رایزنی و ارائه راهکارها، برای رفع این مشکلات تصمیم گیری شود.

استان کرمان به عنوان بهشت معادن ایران ظرفیتی بی نظیر برای توسعه صنایع جنبی، پایین دستی و همچنین تکمیل زنجیره ارزش افزوده دارد که در صورت رفع مشکلات، صنایع کوچک و متوسط با توانمندی که در حوزه اشتغالزایی دارند می توانند با سرعت و توان بیشتری چرخ تولید را به گردش دربیاورند و بر سفره زندگی مردم اثر گذار باشند.

اهمیت صنایع پایین دستی تا تاکید بر تکمیل زنجیره تولید

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان در این نشست پس از بازدید از واحدهای مستقر در شهرک صنعتی شماره ۲ کرمان با اشاره به افزایش ذخایر مس در استان با وجود اکتشافات جدید گفت: این ذخیره باید به کاتد و دیگر محصولات تکمیلی تبدیل شود.

امیر حسن زاده با بیان اینکه مس کاتد در سرچشمه و خاتون آباد تولید می شود افزود: پس از کاتد فقط صنعت حمل و نقل داریم و فقط ۵۰ هزار تن از ۳۰۰ هزار تن کاتد تولیدی در کشور صرف صنایع پایین دستی می شود لذا توسعه اتفاق نمی افتد.

از چالش‌های صنایع تا راهکارهای توسعه کرمان

وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم معدن جایگزین نفت شود بهترین حوزه تمرکز بر تولید صنایع پایین دستی مس است و باید این حوزه را گسترش دهیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان تاکید کرد: آرزو دارم که از کرمان تا سرچشمه کارخانه باشد و این موضوع باید مطالبه مردم و استان شود زیرا راه اندازی صنایع جنبی می تواند موجب گسترش واحدهای صنعتی و کارخانجات شود.

وی با بیان اینکه شرکت‌ مس شهید باهنر می تواند ما را از برخی کالاها وارداتی بی نیاز کند و همچنین موجب صادرات شود اضافه کرد: زون معدنی ارومیه از کرمان می گذرد و معادن بزرگ زیادی در استان داریم.

حسن زاده گفت: سودآوری، افزایش تولید ناخالص و اشتغال‌زایی در صنایع پایین دستی مس ‌از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی ابراز داشت: ۳۰۰ محصول پایین دست کاتد داریم که متاسفانه همه صنایع پایین دست مس در کشور ایجاد نشده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان افزود: زمانی که صنایع جنبی راه‌اندازی شود، کارخانه‌های دیگر نیز در کنار آنها ایجاد می‌شود و باید صنایع از مرحله تهیه ماده اولیه تا مرحله تحویل کالای نهایی به مصرف کننده در استان ایجاد شود.

از تصمیم اشتباه ایمیدرو تا ضرورت‌های سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی

حسن زاده در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تحریم های ظالمان اقتصادی علیه کشور گفت: ما در جنگ اقتصادی هستیم و شهرک های صنعتی سنگر این جنگ هستند، در این زمان تعداد شهرک‌های صنعتی ما از ۴۳ مورد به ۵۰ مورد افزایش یافته که باز هم باید توسعه یابد، همچنین حدود ۴۰ هزار اشتغالزایی در این شهرک ها ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه دنیا به سمت تولید انرژی پاک و خورشیدی می رود افزود: کرمان با وجود بررسی‌ها و مطالعات انجام شده، یکی از پنج نقطه مناسب در جهان برای استحصال انرژی خورشیدی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان در ادامه با بیان اینکه ما ذخایر مس کافی تا ۲۰۰ سال آینده داریم اظهار داشت: باید صنایع پایین دستی را تکمیل و از خام فروشی جلوگیری کنیم.

وی تاکید کرد: متاسفانه ایمیدرو تصمیمات اشتباهی گرفته و برای تولید یک میلیون تن کاتد برنامه ریزی شده است اما برای صنایع پایین دستی که کاتد را فرآوری کند، برنامه ریزی نداریم.

حسن زاده در پایان بر اهمیت جذب سرمایه گذاران قطری تاکید کرد و افزود: نباید از بازارهای پاکستان و هند غافل شویم.

چالش های برق، گاز و سوخت صنایع تولیدی کرمان

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه برای نخستین بار طی چند دهه گذشته مجمع نمایندگان استان بازدید از واحدهای صنعتی داشتند گفت: بسیاری از واحدهای کوچک و متوسط مستقر در شهرک های صنعتی در حال تعطیلی و یا نیمه تعطیل هستند و یا با ظرفیت کمتر از ۴۰ درصد فعالیت می کنند.

شهباز حسن پور افزود: واحدهای صنعتی ۲ مانع اصلی ازجمله تسهیلات در حوزه بانک مرکزی برای تامین ارز مواد اولیه و کمبود زمین داشتند.

از چالش‌های صنایع تا راهکارهای توسعه کرمان

وی با بیان اینکه در این زمینه به ۲ هزار هکتار زمین با فوریت در شهرک صنعتی شماره ۲ کرمان نیاز داریم تصریح کرد: اکنون بخشی از تولیدات این واحدها در جای دیگری است و این موضوع هزینه‌ها را افزایش می دهد.

نماینده مردم کرمان و راور در خانه ملت گفت: موضوع دیگر سرمایه در گردش است که در این زمینه مقرر شد در نشستی این سرمایه از محل واحدهای بزرگ استان تامین شود.

وی با بیان اینکه واحدهای تولیدی استان در تابستان قطعی برق و زمستان قطعی گاز دارند افزود: امروز متوجه شدیم که کمبود گازوییل در واحدهای صنعتی باعث تعطیلی این واحدها شده و وزارت نفت ۳۰۰ میلیون لیتر سهمیه صنایع استان را کاهش داده است.

حسن پور عنوان کرد: سوخت صنایع ربطی به قاچاق ندارد و حتی یک لیتر هم در صنعت قاچاق نمی شود که باعث شرمندگی است.

وی ادامه داد: باید گازوییل برای ژنراتورهای برق را با نرخ بازار آزاد خریداری کنیم، در حالی که ما باید به فکر واحد تولیدی باشیم ناترازی برق ضرر زیادی به این واحدها وارد کرده و اقدامات جدیدی در دستور کار قرار داده است.

وی با اشاره به دعوت از وزرا برای حضور در استان کرمان گفت: مقصر اصلی قطعی برق، گاز و گازوییل دولت است.

بخشی از توسعه صنایع کرمان تا مشکلات زمین و زیرساخت

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان کرمان هم با بیان اینکه تعداد شهرک ها و نواحی صنعتی استان از ۴۳ به ۵۰ عدد افزایش پیدا کرده اما نیاز به اضافه شدن زمین به شهرک های صنعتی کرمان یک و ۲، ماهان، بم، انار، بردسیر، سیرجان و شهربابک وجود دارد و رفع این مشکل اجتناب ناپذیر است.

حسین میجانی افزود: اگر می خواهید SME (واحدهای کوچک) شکل گیرند باید زیرساخت آنها را تامین کنیم، استان کویری کرمان به علت کاهش سطح سفره های آب زیر زمینی مشکل کمبود آب دارد، خط انتقال آب خلیج فارس به استان آمده اما مثمر ثمر نبوده زیرا باید در راستای مسئولیت اجتماعی بخشی از آب گل گهر و مس برای صنایع پایین دستی اختصاص یابد.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان کرمان یادآور شد: موضوع دیگر پنج همت از نیازهای واحدهای بزرگ توسط صنایع کوچک استان تامین شده و در این راستا بایستی مجموعه های بزرگ مانند مس کمک کنند.

وی عنوان کرد: در این خصوص ۴۰ هزار اشتغال شهرک های صنعتی استان کرمان به ۱۰۰ هزار شغل قابل افزایش است، ما باید به فرمایشات رهبر معظم انقلاب عمل کنیم و تازمانی که شعار سال را فقط در بالای سربرگ بنویسیم، رونق در تولید اتفاقی نمی افتند.

میجانی افزود: پروژه های پست فوق توزیع سیرجان و جیرفت در حال اجرا است اما یک کیلووات برق برای واگذاری در کرمان نداریم، تامین برق وظیفه ما نیست اما با همکاری دولت آن را پیگیری کنیم.

از چالش‌های صنایع تا راهکارهای توسعه کرمان

وی بیان کرد: پنج هزار هکتار زمین در مجاورت شهرک شماره ۲ کرمان داریم که در صورت همکاری جهاد کشاورزی می توان تا هزار هکتار از زمین فاز توسعه شهرک صنعتی کرمان را تامین کرد.

میجانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: اگر قصد اشتغالزایی داریم نباید شرکت های بزرگ صنعتی و معدنی نیازهای خود را خارج از استان تامین کنند.

وی با اشاره به مشکلات آب و برق شهرک های صنعتی عنوان کرد: ۱۱ هزار پروژه در شهرک های صنعتی استان در حال ساخت است و ۳۸ هزار میلیارد ریال طرح در شهرک های صنعتی نیز در این سه سال به بهره برداری رسیده است.

بخشی دیگر از مشکلات شهرک های صنعتی

فرماندار کرمان نیز گفت: ناحیه صنعتی اختیارآباد کرمان به شدت با مشکل کمبود زمین روبرو است و باوجود اینکه ما بحث اشتغال را داریم اما نتوانستیم شرایطی فراهم کنیم که شهرک های صنعتی فعالیت کنند، قیمت هر مترمربع زمین در شهرک های صنعتی به ۵۰ میلیون ریال می رسد.

علی بابایی با بیان اینکه همچنین برای ناحیه صنعتی شماره یک و ۲ کرمان مشکل زمین داریم گفت: در چهار نقطه از شهرستان کرمان شهرک جدید ایجاد می کنیم که استعلامات و آب آنها با مشکل روبرو شده است، قرار بود این مشکلات رفع شود تا امروز شهرک های صنعتی محی آباد، شهداد، گلباف و چترود کلنگ زنی شود.

وی تصریح کرد: توسعه زیرساخت و تامین زمین و برق از نارضایتی های جدی شهرک های صنعتی هستند.

فرماندار کرمان با بیان اینکه ۱۵۰ مگاوات صرفه جویی برق فقط برای کرمان تعیین شده است افزود: نمی دانیم دیسپاچینگ چگونه تقسیم بندی می کند و با این صرفه جویی مجبور هستیم که شهرها و صنعت را تحت تاثیر قرار دهیم لذا مقرر شد که تسهیلاتی پرداخت کنیم تا صنعتگران بخشی از برق خود را برای سال آینده تامین کنند.

وی عنوان کرد: ناحیه صنعتی شماره چهار کرمان مشکل‌ تامین‌ آب دارد و قانون کارگاه های زیر پنج نفر اصلاح نشده و مشکلات جدی کارگر و کارفرما و استفاده از اتباع بیگانه غیرقانونی بخشی از مشکلات شهرک های صنعتی است.

بابایی ادامه داد: قرار بود با انتقال حساب شرکت های بزرگ، کارگاه های کوچک را پشتیبانی کنیم اما این مهم محقق نشده است.

مشکلات قانونی و برق واحدهای صنعتی

همچنین مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در این آیین با بیان اینکه حقوق دولتی در برنامه بودجه به حدود ۶ درصد رسید گفت: قانون برای استان ۱۵ درصد از حقوق دولتی را در نظر گرفته است.

مهدی حسینی نژاد افزود: اکنون واحدهای صنعتی و معدنی استان کرمان یکهزار مگاوات برق تولید می‌کنند و حدود ۲ هزار و ۶۰۰ مگاوات نیز برای تولید برق توسط واحدهای صنعتی و معدنی برنامه ریزی شده است.

وی ادامه داد: برق تولیدی توسط بخش دولتی و خصوصی در استان کرمان حدود چهار هزار و ۵۰۰ مگاوات است و مصرف استان حدود چهار هزار مگاوات است بنابراین مازاد تولید هم داریم. اما در پیک مصرف، برق واحدهای که خودشان نیز برق تولید می‌کنند، داده نمی‌شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با بیان اینکه قطع برق در سال گذشته ۴۰ همت و امسال ۵۰ همت به واحدهای تولیدی استان خسارت وارد کرده است افزود: باید یک درصد از فروش معادن برای جبران خسارات آلایندگی استفاده کنیم اما با مشکل برگشت آن روبرو هستیم و قانون می گوید که این اعتبارات باید به استان برگردد اما برنمی گردد.

وی با اشاره به مشکلات آب واحدهای صنعتی و معدنی گفت: با توجه به اینکه طرفیت تولید مس دره‌آلو ۱۰۰ هزار تن در سال است و در سال گذشته آب مورد نیاز این کارخانه تامین نشد و حدود ۲۵۰ میلیون دلار از بابت عدم تولید ضرر کردیم.

حسینی نژاد همچنین گفت: واحدهای صنعتی و معدنی استان کرمان به ۹۰۰ میلیون لیتر سوخت در سال نیاز دارند که ۶۸۰ میلیون لیتر تخصیص یافته و نمایندگان کمک کنند مابقی تخصیص یابد.

رونمایی از ۲ هزار تولید دانش بنیان

مدیرعامل شرکت صنایع مس شهید باهنر کرمان نیز در این نشست با اشاره به رونمایی از ۲ هزار قطعه دانش بنیان این شرکت گفت: این شرکت تمامی حساب های خود را به کرمان منتقل کرده است.

احسان نمازی در ادامه با اشاره به برخی از ظرفیت های تولید و چالش های این شرکت افزود: مهمترین چالش ما، ترکیب سهامداری است.

رفع مشکلات صنعت و تولید کرمان‌ در مجلس

رییس مجمع نمایندگان استان کرمان نیز با بیان اینکه مشکلات مجموعه های صنعتی استان پیگیری و حل می شود، گفت: نگاه ما توسعه صنعت و شهرک ها است لذا مسأله توسعه زمین را در تمام استان پیگیری می کنیم.

حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی افزود: شرکت مس شهید باهنر ظرفیت خوبی برای تولید دارد اما با ۵۵ درصد ظرفیت تولید می کند که شرکت های بزرگ سرمایه گذاری در این حوزه می توانند آن را فعال کنند.

وی ادامه داد: می توان مشکل الحاق زمین به شهرک های صنعتی را با همکاری استانداری کرمان و دستگاه های متولی همچون منابع طبیعی در این استان رفع کرد و در صورت رفع نشدن این مشکل در تهران پیگیری می شود.

نماینده مردم شهرستان های شرقی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نباید نگاه تنگ نظرانه به صنعت و افزایش تولید داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: فعالیت های خوب اشتغالزایی در شهرک های صنعتی استان کرمان صورت گرفته اما برخی شرکت ها مشکلاتی داشتند و مجلس ضمن همکاری این مشکلات را پیگیری می کند.

غضنفر آبادی ادامه داد: میزان زمین های شهرک صنعتی با توجه به افزایش تعداد متقاضیان بایستی افزایش پیدا کند.

وی اظهار کرد: همچنین مجموعه های صنعتی نیاز به مجوز داشتند که نقایص قانونی پیگیری و با سرعت بیشتری حل می شود.

این نماینده مجلس گفت: ما مشکلات گازوییل و سایر مشکلات ژنراتورهای برق را در شهرک های صنعتی داریم که موضوع قطعی ملی است که در این سطح پیگیری می شود.

وی تاکید کرد: باوجود تولید برق در استان باید واحدهای ما در اولویت مصرف قرار گیرند، ضمن آنکه افزایش سرمایه گذاری در مجموعه کل استان را نیز دنبال می کنیم.

غضنفر آبادی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه دولت به دنبال وفاق ملی است و برای پیشرفت کشور باید همه کمک کنند گفت: باید در این مسیر از ظرفیت نیروهای دلسوز و با تجربه استفاده شود.

وی با اشاره به نمایش پرقدرت کشور در عملیات وعده صادق ۲، عنوان کرد: گنبد آهنین که میلیاردها دلار برای ایجاد آن هزینه شده بود و نتوانست حداقل ۸۰ درصد موشک های ایران را رهگیری کند و این توانمندی جمهوری اسلامی ایران در زمان تحریم ها محقق شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha