اصلاح سبک زندگی برای داشتن قلبی سالم/ ورزش کنیم و سیگار نکشیم

تهران- ایرنا- عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به این‌که روز جهانی قلب، یادآور رعایت اصول سبک زندگی سالم است، بر ضرورت افزایش آگاهی و اصلاح سبک زندگی برای داشتن قلبی سالم تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، سعید علیپور پارسا روز یکشنبه با اشاره به این‌که اتحادیه جهانی قلب روز ۲۹ سپتامبر - هشتم مهر - را به‌ عنوان روز جهانی قلب برای افزایش آگاهی جهانیان درباره بیماری‌های قلبی عروقی تعیین کرده است، بر اهمیت پیشگیری از بیماری‌های قلب و عروق تاکید کرد.

این متخصص با بیان این‌که یک‌ سوم مرگ‌ها در جهان ناشی از بیماری‌های قلبی و عروق مغزی است، گفت: بیماری‌های قلب و عروق مسئول شایع‌ترین علل مرگ‌ومیر در سطح جهان هستند به طوری که صرف‌نظر از بیماری‌های واگیردار، ۵۰ درصد از مرگ‌ومیرها به دلیل ابتلا به بیماری‌های قلبی است.

به‌ طور کلی هر نوع دردی در ناحیه ناف، معده، دست، سینه و پشت گردن ایجاد شود، به‌ ویژه اگر این درد با فعالیت بدنی، بیشتر شود و یا با عرق سرد همراه باشد باید حتما و فورا به پزشک مراجعه شودفست فود و قلب!

وی درباره شعار روز جهانی قلب مبنی بر «قهرمان قلب خود باشیم» افزود: این شعار با این هدف که به خودمان و دیگران قول بدهیم که عوامل مسبب در ایجاد بیماری‌های قلبی را کنترل کنیم، سیگار نکشیم و رژیم غذایی سالم داشته باشیم، ورزش کنیم و این موارد را به دیگران هم توصیه کنیم، انتخاب‌شده است.

علیپور با بیان این‌که به دلیل سبک غلط زندگی ماشینی امروزی فعالیت‌ها به‌خودی‌خود کم شده است، بی‌تحرکی را یکی از عوامل خطرساز در بروز بیماری‌های قلبی دانست.

اصلاح سبک زندگی برای داشتن قلبی سالم/ ورزش کنیم و سیگار نکشیم
مصرف فست فود و استرس از عوامل بیماری‌های قلبی است

وی در ادامه استفاده از رژیم‌های غذایی نامناسب، مصرف غذای فوری و استرس‌هایی که در طول روز فشارهای روانی فراوانی را به افراد تحمیل می‌کند را از دیگر عوامل بروز و یا تشدید بیماری‌های قلبی و عروقی ذکر کرد.

اصلاح سبک زندگی، پرهیز از مصرف دخانیات و ورزش کردن، توصیه دیگری بود که عضو هیئت‌علمی دانشگاه برای پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی بر آن تأکید کرد.

صرف‌نظر از بیماری‌های واگیردار، ۵۰ درصد از مرگ‌ومیرها در جهان به دلیل ابتلا به بیماری‌های قلبی استعلیپور خطاب به بیمارانی که تحت درمان دارویی هستند و یا در این افراد اعمال جراحی انجام‌شده است گفت: این افراد توصیه‌های پیشگیرانه، مصرف منظم دارو و رعایت توصیه‌های پزشک را جدی بگیرند.

درد قفسه سینه را جدی بگیرید

وی با بیان این‌ که متأسفانه خیلی از بیماری‌های قلبی بدون علامت هستند، توضیح داد: شایع‌ترین علامت و نشانه بیماری قلبی درد قفسه سینه است، البته باید به این نکته توجه داشت که هر دردی در قفسه سینه الزاماً مشکل قلبی نیست ولی دردهایی که در فعالیت‌ها بیشتر در این ناحیه حالتی فشارنده دارند باید جدی‌تر گرفته شود.

علیپور توضیح داد: به‌ طور کلی هر نوع دردی در ناحیه ناف، معده، دست، سینه و پشت گردن ایجاد شود، به‌ ویژه اگر این درد با فعالیت بدنی، بیشتر شود و یا با عرق سرد همراه باشد باید حتما و فورا به پزشک مراجعه شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha