نان کامل در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر موثر است

کرمانشاه- ایرنا- رییس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به اهمیت مصرف نان کامل گفت: نان کامل می‌تواند در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر همچون بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت، سرطان‌ها، کبد چرب و چاقی موثر باشد.

به گزارش ایرنا؛ دکتر حسین بیگلری در این ارتباط توضیح داد: نان به عنوان قوت غالب مردم، یکی از ارکان اصلی سلامت جامعه است و فرآیند تولید نان کامل شامل استفاده از گندم و آرد باکیفیت، می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر جلوگیری کند.

بیگلری با بیان شعار "از مزرعه تا سفره" اشاره کرد که گندم مناسب باید سبوس خود را حفظ کند و آردی تولید شود که تیره‌تر بوده و حاوی پروتئین‌ها، مواد مغذی و ویتامین‌های ضروری برای سلامتی باشد.

وی همچنین افزود: این نوع نان به دلیل داشتن شاخصه‌های بهداشتی و تغذیه‌ای، می‌تواند میزان بیماری‌های غیرواگیر را کاهش دهد و سلامت عمومی مردم را ارتقاء بخشد.

رییس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تأکید کرد: نان کامل دارای سه شاخصه اصلی است: طعم و بوی مطبوع، رعایت استانداردهای بهداشتی و حفظ ارزش‌های تغذیه‌ای. در صورت حذف سبوس، نان ارزش تغذیه‌ای خود را از دست می‌دهد.

بیگلری به مخاطرات استفاده از افزودنی‌های غیرمجاز همچون بلانکیت (جوهر قند) در تولید نان اشاره کرد و بر ضرورت حذف این مواد از فرآیند تولید نان تأکید کرد.

وی از تلاش‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه برای تدوین شیوه‌نامه تولید نان کامل خبر داد و اعلام کرد که این شیوه‌نامه به زودی به نانوایان استان آموزش داده خواهد شد.

در استان کرمانشاه با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت بیش از یک هزار نانوایی فعال است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha