استولتنبرگ: اظهارات هسته‌ای پوتین نباید مانع حمایت ناتو از اوکراین شود

تهران-ایرنا- «ینس استولتنبرگ» که قرار است به‌زودی سمت دبیرکل ناتو را به نخست‌وزیر سابق هلند واگذار کند، گفت که اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی نباید با هشدارهای «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه مبنی بر استفاده مسکو از سلاح هسته‌ای در صورت حمله به این کشور، از ارائه کمک‌های نظامی بیشتر به اوکراین منصرف شوند.

به گزارش ایرنا، ینس استولتنبرگ امروز (دوشنبه) در مصاحبه با خبرگزاری «رویترز» در واکنش به اظهارات هفته گذشته ولادیمیر پوتین مبنی بر اینکه روسیه در صورت حمله به این کشور، از تسلیحات هسته‌ای استفاده خواهد کرد، مدعی شد: آنچه که دیدیم، نمونه‌ای از «لفاظی‌ها و پیام‌های هسته‌ای بی پروا روسیه» است که اظهارات اخیر پوتین نیز با این الگو مطابقت دارد.

استولتنبرگ که رهبری ناتو را پس از یک دهه در روز سه‌شنبه به مارک روته نخست‌وزیر پیشین هلند واگذار می کند، افزود: هر بار که ما حمایت خود [از اوکراین] را با انواع جدید تسلیحات از جمله تانک‌های جنگی و جنگنده‌های «اف-١۶» افزایش دادیم، روس‌ها سعی کرده‌اند مانع ما شوند.

وی همچنین گفت: آنها [تا کنون] موفق نشده‌اند و همچنین این مورد اخیر نیز نباید مانع حمایت متحدان ناتو از اوکراین شود.

استولتنبرگ افزود که ناتو هیچ تغییری در موضع هسته‌ای روسیه «که مستلزم ایجاد هر گونه تغییر از سوی ما باشد» را تشخیص نداده است.

نخست‌وزیر سابق نروژ خاطرنشان کرد که بزرگترین خطر برای ناتو، پیروزی پوتین در جنگ اوکراین خواهد بود.

وی با بیان اینکه «در جنگ، هیچ گزینه بدون خطری وجود ندارد»، ادامه داد: پس پیام این خواهد بود که پوتین وقتی از نیروی نظامی استفاده کرده، در عین حال متحدان ناتو را نیز تهدید کرده است، به آنچه می‌خواهد می‌رسد و این همه ما را آسیب‌پذیرتر می‌کند.

به نوشته رویترز، دولت آمریکا به دلیل ترس از افزایش تنش‌ها با مسکو و احتمال اقدامات تلافی‌جویانه، تاکنون از دادن مجوز به اوکراین برای حمله به عمق خاک روسیه با تسلیحات اهدایی غرب از جمله موشک‌های دوربرد تاکتیکی «اتکمز» (ATACMS) خودداری کرده است.

همچنین برخی از مقامات غربی این پرسش را مطرح کرده‌اند که چنین حملاتی تا چه اندازه در تغییر موازنه جنگ اوکراین موثر است.

ولادیمیر پوتین هفته گذشته در سخنانی تلویزیونی پیشنهاد تغییر در دکترین هسته‌ای روسیه را مطرح کرد و گفت: ما شاهد یک وضعیت سیاسی و نظامی مدرن هستیم که مدام در حال تغییر است و باید این مساله را مد نظر داشته باشیم. ظهور منابع جدید تهدید نظامی و خطرهای پیش روی روسیه و متحدان از جمله مسائلی است که باید به آنها توجه کنیم.

وی هشدار داد که اگر روسیه توسط هر کشوری مورد حمله قرار گیرد یا هدف حمله‌ای متعارف با حمایت یک قدرت هسته‌ای واقع شود، مسکو ممکن است که در پاسخ به آن از تسلیحات هسته‌ای استفاده کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha